Hur stor värmeförlust får man när golvvärmen ska ta sig igenom 22mm spån och 13mm gips? Har 20mm rör 30c/c och 220 cm isolering. Får 22-23°c yttemp på klinkers vid 40°c framledning

Ångrar mig bittert att jag inte tog spånet för glesen....
 
Värmeförlust? ingen alls. Däremot har du 2 värmetröga material som tar lång tid på sig att leda fram värmen.
 
Ok, det låter bra verkar bara otroligt segt att få upp temperaturen i huset iof. var det -15 hela förra veckan. Pratade med Uponor idag och dom sa att det var inte ovanligt att man kunde få +45< om man har plåtar i gles under spån. Tycker det låter lite häftigt?
 
stedevil skrev:
Värmeförlust? ingen alls. Däremot har du 2 värmetröga material som tar lång tid på sig att leda fram värmen.
Man har väl alltid en värmeförlust nedåt genom golvet? Denna borde rimligen vara proportionell mot skillnaden i temperatur mellan framledning och det som finns under golvet. Ju tjockare golvet över ledningarna är desto högre måste framledningstempen vara för att upprätthålla samma överförda effekt. Har jag missförstått något? Jag tycker att värmeförlusterna nedåt genom golvet borde öka ju tjockare skikt som ligger ovanpå värmeslingorna.

Erik
 
Man har väl alltid en värmeförlust nedåt genom golvet? Denna borde rimligen vara proportionell mot skillnaden i temperatur mellan framledning och det som finns under golvet. Ju tjockare golvet över ledningarna är desto högre måste framledningstempen vara för att upprätthålla samma överförda effekt. Har jag missförstått något? Jag tycker att värmeförlusterna nedåt genom golvet borde öka ju tjockare skikt som ligger ovanpå värmeslingorna.
Mina tankar oxå. Verkar som om jag får leva med en hög framledningstemp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.