Fick för ett antal år sedan (ca 25+) en gammal Jonsered 535 av min farfar, servade den i onsdags går som en klocka. Men efter att ha justerat lite så knackade det till en gång sedan small det metalliskt.... Jaha trodde jag nu skar den, har länge tänkt köpa en ny så iväg och köpte en Jonserd CS 2245S tänkte att nu när jag eldar med ved på riktigt behöver jag en ny såg. Frid och fröjd den gamla 535:an har stått i garaget men kunde inte låta bli att kolla lite vad som egentligen hände. Jo kedjespännarskruven hade åkt in i ett hål och hamnat på svänghjulet och pang så hamnade den mellan svänghjul o motorblocket. Tog bort muttern som var ganska illa tilltygad bara som en metall klump, satte ihop allt igen drog 2 ggr sedan small den igång.... Helt otroligt denna såg känns det som att man kan göra vad som helst med den lägger aldrig av. Ska bli kul nu att jämföra mina sågar och se skillnaden.
En liten historia från motorsågsförsäljaren: En gubbe hade sin såg på service och lånade då en annan såg av kännt märke, det tog inte mer än ca 10 minuter så satte han såget i benet... Vad vill han säga med detta, jo är man van vid ett märke så kanske man skall hålla sig till detta. Det visade sig nämligen att handtaget på den lånade sågen hade en annan vinkel än hans egna såg. Tänk på det.
 
Redigerat:
silversmeden skrev:
En liten historia från motordågsförsäljaren: En gubbe hade sin såg på service och lånade då en annan såg av kännt märke, det tog inte mer än ca 10 minuter så satte han såget i benet... Vad vill han säga med detta, jo är man van vid ett märke så kanske man skall hålla sig till detta. Det visade sig nämligen att handtaget på den lånade sågen hade en annan vinkel än hans egna såg. Tänk på det.
Ville han inte säga att man skall använda skyddsutrusting, motorsåget är ett farligt verktyg, därför anser jag att man skall använda skyddsbyxor, hjälm, och skyddsstövlar.

Förhoppningsvis använde killen riktiga byxor och fick ängna nästkommande halvtimmen åt att rensa såget från trådar, istället för att åka "plåstertaxi" till sjukstugan för att lappa ihop benet...
 
Självklart hade han sågbyxor, men de skyddar endast mot att man slipper åka plåstertaxi i bästa fall, kontentan var att jag kollade en del andra märken på motorsågar men ville nog ändå ha en av samma märke.Detta gjorde mig bara mer övertygad att köpa samma märke. De andra sågarna tilltalade inte mig, dessutom är ju tydligen Jonsered och Husqvarna samma såg men olika yttre, skillnaden är vinkeln på handtaget, Jonsered 90 grader Husqvarna svagt framåt. Stihl tilltalar inte mig, kännde på den också.
 
Själv kör jag med både Husqvarna och Jonsered, och har inga problem alls med att handtaget sitter lite olika.
 
Jag har en Jonsered 510SP som jag fått av morfar. Även den går som en klocka. Kastskyddet funkade inte när jag fick den men efter isärplockning och rengörning funkar det perfekt.
Dock har jag köpt mig en CS 2250S som jag använder primärt. Vibrationsdämpningen är så mycke bättre i de nyare sågarna.
 
tgr_se skrev:
Jag har en Jonsered 510SP som jag fått av morfar. Även den går som en klocka. Kastskyddet funkade inte när jag fick den men efter isärplockning och rengörning funkar det perfekt.
Dock har jag köpt mig en CS 2250S som jag använder primärt. Vibrationsdämpningen är så mycke bättre i de nyare sågarna.
Menar du att din 510 faktiskt fungerar idag?? I min kokar bensinen efter en timmergran och stannar sedan för att vara helt död i en halvtimme. Detta började någon gång på 90-talet och jag fick förklaringen att de då sänkte kokpunkten på standard bensin. Men din såg går alltså, så då måste det alltså vara något annat fel på vår såg. Mycket intressant. Nu jobbar jag iofs så pass mycket i skogen att jag har ett par Husqvarna XPG, men det är rätt irriterande att inte ha någon nytta alls av den gamla sågen.
 
Ja den fungerar perfekt. Den stod nog oanvänd i minst 10år hos mina föräldrar innan jag fick den. Pappa lämnade in den på någon sorts rengöring av förgasaren innan jag fick den och den har gått bra sålänge jag haft den. Den har väl gått 6-8 heldagspass under hösten vintern.Både i plus och minusgrader. Jag kör på Stihls motorsågsbränsle.
 
JPW skrev:
Menar du att din 510 faktiskt fungerar idag?? I min kokar bensinen efter en timmergran och stannar sedan för att vara helt död i en halvtimme. Detta började någon gång på 90-talet och jag fick förklaringen att de då sänkte kokpunkten på standard bensin. Men din såg går alltså, så då måste det alltså vara något annat fel på vår såg. Mycket intressant. Nu jobbar jag iofs så pass mycket i skogen att jag har ett par Husqvarna XPG, men det är rätt irriterande att inte ha någon nytta alls av den gamla sågen.
Har märkt att min 535 kokar bensinen efter ett hårt pass, och då är det nästan omöjligt att få igång den igen - den måste svalna ett tag. Undrade va detta berodde på nu vet jagd^_^b Tackar.
Va iväg idag och tog hand om 6 stora träd, stod i valet o kvalet vilken såg jag skulle ta - snacka om i-landsproblem. Tog gamlingen för att testa om den funkade - mycket riktigt gick som vanligt lättstartad och med ny kedja o nytt svärd vilken fröjd. Skaffade mig ett 1.5 mm svärd med kedja - någon som vet skillnaden egentligen mot 1,3 ?
 
En 1.3mm kedja är smalare och skär ett smalare spår vilket är bättre eftersom det går fortare. Det är själva drivlänken som är 1.3mm tjock och kräver förstås ett svärd med 1.3mm spår. Man bör byta till ett nytt drivhjul om man byter från 1.5 till 1.3 mm skärsystem.
 
Jaha enligt killen jag snackade med sa att man byter endast svärd inte drivhjul. Hur är det med skären på 1,5 är inte de lite grövre eller är de lika grova på 1,3 an. Kollade på en Stihl modell den hade ännu tunnare kedja tror det va 1,1 kan det stämma. Den skulle i såfall gå ännu fortare att kapa med, fast det känns ju som en tunnare kedja är känsligare. Det är klart tänker man på Japan sågarna du vet de har ju en väldigt tunn klinga, fast de är ju handsågar kanske inte riktigt samma sak.
 
Skären är grövre på en 1.5mm kedja, därför måste mer trä bort vilket tar mer tid. Det är samma drivhjul för båda grovlekarna men man bör byta till ett nytt om man byter skärsystem så att det slits in med rätt dimension. Det är väl egentligen alltid läge att byta drivhjulet när man byter till en ny kedja, det är inte ens dyrt.
 
Behövs inte alls bytas drivhjul, Har för mig att man kan köra tre kjedjor på ett svärd, så det kan nog vara lämpligt att byda drivhjul när man byter svärd.

Skall man vara riktigt seriös så skall man köra med tre kjedjor samtidigt, en kjedja om dagen, på det viset slits allt ungefär lika...

Sen beror det ju på om man filar kjedjan med, en del hobbysågare har en tendens att köpa ny kjedja så fort den blir slö, då kan man nog köra med samma drev och svärd på väldigt många kjedjor...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.