Funderar på att bygga med Trivselhus, har fått en kalkyl idag som är väldigt tilltalande. Men jag fattar inte, måste jag betala byggarna själva eller hur funkar det? Nån som vet? Har fått kostnad för byggherre och kvalitetsansvarig i kalkylen, men tillkommer något annat?

Sen undrar jag överlag hur Trivselhus är att bygga med?
 
Vad för trivselhus ska du bygga? Och var någonstans?

Vi tittar också mycket på trivselhus, men håller fortfarande på med tomtköpet, så vi har inte fått någon detaljerad kalkyl.

Är det delad entreprenad ni ska ha?
 
Vi funderar på Solvik 616 och vi spekulerar på en tomt via Trivselhus i Alsike, Knivsta norr om Stockholm.

Grejen är att det inte framgår så tydligt ifall det är hel eller delentreprenad. Kostnad för grund, byggherre m m är medräknat. Men det jag reagerar på är att i papprena står att husen byggs med delad entreprenad MEN att Trivselhus upprättar kontrakten med de olika entreprenörerna. Det är det jag vlll veta, vad betyder detta?
 
Hej,

vi undrar samma sak. Anebyhussäljaren i Sundsvall sade samma sak. Vi ska skriva på två kontrakt men att han sköter kontakterna. Jag tycker att det verkar konstigt. Är intressarad av kommentarer på tråden.

vänligen
/Jessica
 
Betyder det att jag ska betala byggarna utöver det som står i kalkylen? Och dessa 300 000 du nämner, vad skulle det vara?
 
Jenny_U skrev:
Betyder det att jag ska betala byggarna utöver det som står i kalkylen? Och dessa 300 000 du nämner, vad skulle det vara?
Hej Jenny!

Säljare har en otrevlig vana att snåla lite i uppskattningarna för entrepenaden. Tillverkaren (Trivselhus) tjänar ju lejonparten av sina pengar på materialsatsen, inte på entrepenaden (såvida man inte bygger med helentrepenad då "tillverkaren" ofta tar ut marginaler även på entrepenad biten).

Generellt ses det som något mer osäkert att bygga med delad enterpenad (i alla fall om du som kund inte kan omfattande kunskaper kring bygge) eftersom DU och inte tillverkaren anlitar alla entrepenörer. Detta gör att säljaren inte behöver stå för kostnaderna vid en dyrare entrepenad...

Det jag tror Inger var ute efter med "de 300.000:-" är att det oftast tillkommer kostnader som säljaren glömmer/missar/struntar i att ta med, ex. mer omfattande grundarbeten.

Men som inger sa: leta på forumet (använd sökfunktionen), finns spaltkilometer skrivet om detta.

Lycka till
/ Alter ego
 
Diskussioner huruvuda delad- eller totalentreprenad är det bästa kommera alltid att föras. Livet är inte så enkelt att det ena alltid är svart och det andra per automatik är vitt!! Jag vill påstå att det i båda entreprenadsformerna förekommer det både byggfusk, lurendrejeri och missnöjda kunder. Allt handlar om hur seriösa partners du allierar dig med snarare än vilken juridisk form du väljer på entrepenaden. Har så svårt att förstå vad det är du måste veta mer i en delad entreprenad jämfört med en totalentreprenad? I båda fallen förekommer en beskrivning på vad som ingår. I båda fallen måste du alltså förstå vad du köper. Som sagt, entreprandformer kommer alltid att diskuteras. Koncentrera dig på vem du litar på snarare än vilken entreprenadsform som erbjuds. Kontrollera referenser, använd din kvalitetsansvarige att titta på kontraktshandlingar och lita på din magkänsla!
/Experten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.