Vi funderar på att bygga ett nyckelfärdigt hus i Karlstadsregionen och de hetaste alternativen är för tillfället LB-hus och Trivselhus.

Hos LB-hus får vi ett fast pris med totalentreprenad vilket känns tryggt. Trivselhus har ju delad entreprenad så vi är oroliga att priset ska skena iväg. Är denna oro obefogad? Något speciellt vi bör tänka på för att att ta upp med säljaren för att undvika att priset skenar iväg?

Vad skiljer sig standardmässigt mellan dessa båda leverantörers hus i standardutförande?

 
Det som brukar skena iväg eller kan skena iväg är markarbetet, ex du behöver spränga, påla eller fylla upp tomten. Det tror jag inte du kan få ett fast pris på oavsett om du väljer LB-hus.
 
Håller inte med om att lb är mer "budget", de har väl i stort sett samma std som t-hus...?
Det som inte stod med i vår kalkyl från t-hus var arb.kost för inv målning o tapetsering (oxå kd-kontoret), här tillkommer ju i så fall en hel del om man inte ska göra detta själv. Om ni valt c-dammsugare är ett tips att kolla så arb.kostn finns med i kalkylen/offerten (en liten kostnad men ändå...) Detta har tydligen missats ibland.
 
NB skrev:
Jag har pratat med ett antal nybyggare i Karlstad som har byggt Trivselhus och alla är mkt nöjda med både säljare och hus.
Trivselhus har sålt hus i Karlstad i många år och anlitar några av regionens bästa entreprenörer som har jobbat ihop länge och funkar bra tillsammans. Detta innebär att det blir en bra slutprodukt med hög finish.
Om du köper Trivselhus så får du inte totalentreprenad men du får ett fast pris på varje avtal vilket gör att du får ett fast pris på hela bygget.
Om du köper LB-hus som har totalentreprenad så är ju inte det någon garanti för att det blir ett bra hus.
NB, det låter som om du har pratat med någon som är jävig i sammanhanget. Jag har hört lika mycket som är raka motsatsen av det du säger.

Men det är ni som ska bygga och avgör själv vem ni väljer. Jag bara ger mina synpunkter.

För att tipsa dig om ytterligare ett bra alternativ så ska du kolla Vallsjöhus! Det har ingen flashig hemsida med massa bilder på. Men de är snabba med svar. De har en standard som ligger högre än Trivselhus och du har bättre isolering i väggar (240mm tror jag). De har många allternativ vad det gäller husmodeller och är det ingen som faller dig i smaken så ritar de upp Ert hus efter önskemål.

Ibland kan det vara bättre att vara kund i ett mindre företag än Trivselhus. Du blir en så mycket viktigare kund.

Jag har själv inte byggt med dem, jag letar fortfarande efter en tomt som passar oss. Men när jag hittat en tomt så är Vallsjöhus en av de som ligger i topp på min lista efter en nogrann jämförelse.
 
Jag håller med dig NB.
Vi har också kollat med andra som byggt TH och de verkar nöjda med både TH och hantverkare.
TH har byggt många hus i Karlstad under de senaste tio åren så det verkar ju konstigt om de skulle ha många missnöjda kunder och fortfarande finns kvar på orten.
Rodge68 menar du att NB är jävig för att han/hon har pratat med nöjda kunder?
Vallsjöhus har jag varit i kontakt med och de gör säkert bra hus men problemet är ju att de saknar kontakt med bra hantverkare i Karlstad till skillnad mot TH.
 
Som jag sa, så är det ni som väljer! Jag vill bara tipsa om tänkbara allternativ.

Jag känner en familj som nylig byggt ett T-H och de ligger i någon slags rättslig process men någon av hantverkarna eller flera av dem.
De har haft mycket strul under byggets gång.

Jävig? Vad jag menar är att om du pratar med någon som är nöjd utifrån hans/hennes osikter, då menar jag att man inte får någon garanti för att de blir så för Er.

Det finns många bra hantverkar, t.ex. tror jag inte att de som jobbar med T-H inte har ett exklusivt avtal med dem om att det inte får jobba med andra kunder.

Byggfolket i Värmland är en firma som kan bygga hus. De kan till och med erbjuda totalentreprenad!

:D
 
De har en standard som ligger högre än Trivselhus och du har bättre isolering i väggar (240mm tror jag).
Jadu .. du lär nog få betala för den "högre" standarden också. Du kan få precis exakt samma standard i ett trivselhus, men bara för att dom inte har exakt samma standard innebär inte det är dom är sämre.

Vi har köpt ett Trivselhus .. och vi har Bastu, Täljstenskamin, parkett i alla rum (Kährs), klinker och kakel i tvättstuga och alla toaletter mm mm som "STANDARD" .. tror du inte priset blir lite högre då ? det är iaf standarden på den husmodellen vi har, och vi har inte lagt till någonting. Så det där snacket om högre standarder är ju bara skitsnack .. du betalar ju självklart mer för en sån standard !
 
GS skrev:
Vi funderar på att bygga ett nyckelfärdigt hus i Karlstadsregionen och de hetaste alternativen är för tillfället LB-hus och Trivselhus.

Hos LB-hus får vi ett fast pris med totalentreprenad vilket känns tryggt. Trivselhus har ju delad entreprenad så vi är oroliga att priset ska skena iväg. Är denna oro obefogad? Något speciellt vi bör tänka på för att att ta upp med säljaren för att undvika att priset skenar iväg?

Vad skiljer sig standardmässigt mellan dessa båda leverantörers hus i standardutförande?
GS, om ni får fast pris på entreprenadavtalen så ska ju inte priset förändra sig om det inte rör sig om markarbete eller egna tillägg.
Ett tips när ni ska välja husföretag är att åka runt på tex Granhult och fråga de som har byggt där om de är nöjda med resp husförsäljare och entreprenörer. Så gjorde vi när vi valde husförsäljare.
Lycka till.
 
Tack för det fredpers! Äntligen någon som har samma uppfattning som jag.
 
Hej igen

En annan sak i Karlstad är att konkurrensen har ökat ganska mycket det senaste året på den del av marknaden som TH finns. Tidigare hade vare sig Myresjö, A-hus eller lb-hus representation i Karlstad. Och NB. Det du skriver är exakt det ordval som säljaren av TH använder sig av i sina marknadskontakter.

/Fredrik
 
Jag tror inte det är någon hussäljare som har besvarat detta ämne. Däremot tycker jag det är dålig stil av vissa medlemmar att kritisera husföretag och säljare som de inte vet något om.
GS, det bästa sättet att få reda på hur bra husföretag, säljare och entreprenörer sköter sig är att höra med andra som byggt och inte lita så mycket på vad andra debattörer säger.
Ta en tur på Granhult eller något annat område så får ni lite mer ärlig info.
 
Hej KN

Vad menar du med avundsjuka debattörer? Jag köpte nytt hus under hösten och har träffat husförsäljarna och hört deras argumentation. Jag har sett TH utskick som går till alla i tomtkön. Därav min kommentar till NB. Jag anser mig ha en viss erfarenhet av säljarna till några av leverantörerna i karlstad, bla TH. Anledningen till att man ibland är misstänksam mot inläggg kan vara att de är postade av helt nya medlemmar på forumet som är extremt positiva till en tillverkare och säljare. När man dessutom använder sig av samma ordvändningar som representaten gör hoppas jag du förstår att man börjar undra.

Jag vet att det finns de som är nöjda hos TH. Och jag tycker att Trivselhus har många snygga modeller och planlösningar. Men jag valde en annan bland annat på grund av säljarens framtoning och att Trivselhus inte erbjuder totalentreprenad.

/Fredrik
 
Vi kan väl avsluta detta med att oavsett hus bra eller dålig hussäljaren är så är det inte enkelt att göra en så stor affär som att köpa hus.
Framför som man inte gör det varje dag.
 
Hej

Vill man ha delad entreprenad är givetvis leverantören (och därmed säljaren) av byggsatsen mindre viktig då du har ett flertal avtal som delar upp ansvaret. Eftersom jag föredrar totalentreprenad av olika skäl så vill jag inte göra affärer med någon som känns oseriös eftersom det blir min förhandlingspart om något skulle strula.

Och om man tar en tur på nyare områden är Granhult som Jonsbol och Södra Råtorp är knappast TH den största leverantören.

/Fredrik

 
fredpers skrev:
Hej

Vill man ha delad entreprenad är givetvis leverantören (och därmed säljaren) av byggsatsen mindre viktig då du har ett flertal avtal som delar upp ansvaret. Eftersom jag föredrar totalentreprenad av olika skäl så vill jag inte göra affärer med någon som känns oseriös eftersom det blir min förhandlingspart om något skulle strula.

Och om man tar en tur på nyare områden är Granhult som Jonsbol och Södra Råtorp är knappast TH den största leverantören.

/Fredrik
Har jag sagt att TH är största leverantören på Jonsbol eller Södra Råtorp?
Vilken leverantör menar du är större än TH?
Myresjöhus lär ju inte vara störst (trots att de har totalentreprenad).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.