Går mycket upp och ner i våra byggplaner. Som alltid för folk kanske? Nu har vi iaf kikat på en tomt där man måste bygga med Trivselhus. Som jag förstår det har de ganska hög standard från början men är också dyrare.

Ni som byggt med trivselhus - hur mycket har ni haft i tillval? Och vad?
Hur mycket extra har ni t.ex lagt på köket? På extra el? I tvättstugan?

Tycker det är så svårt att få en uppfattning om detta. Vi är inte helt övertygade om att vi kan bygga med trivselhus och ha råd med det vi vill ha.
 
Movehome som oxå är ett Trivselhus kanske är ett alternativ.
 
Njae vi vill bygga med ganska hög standard och stort. Så tror move home inte är aktuellt. Ska träffa säljaren på tisdag igen så då får vi se. Vi hade förut en kalkyl på 4,5 milj med ett annat husföretag (men då hade vi tillval för typ 500.000) Nu kostar tomten 200.000 mer och huset i grundutförande ca 400.000 mer. Så nu är vi redan uppe i summor över vad vi tänkt oss. Tillkommer då tillval på typ 200.000 kan det bli svårt. (vilket jag kan tänka mig att det gör? Om man vill ha lite mer el, lådor i köket ist för luckor, lite spottar, lite dyrare golv etcetc.)
Men som sagt - så svårt att uppskatta tycker jag. Kan vara bra att få en liten bild vad andra lagt - säger en del även om man inte alls kan jämföra eftersom alla prioriterar olika.

Men blir det dyrare vill vi inte bygga ett hus med lägre standard utan då får vi leta vidare efter tomt helt enkelt.
 
Ni har inte funderat på att bygga i egen regi? Finns ev. mycket pengar att spara. Är inte lådor i kök standard framför skåp med hyllplan så är utgångsstandarden enligt mig ganska låg.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Jo tanken har slagit oss att bygga i egen regi och hittar vi en tomt som inte är bunden så kanske.
Nu har vi dock hittat en superfin tomt med sjöutsikt som är bunden till trivselhus. Så just nu är inte aktuellt.

Tyvärr har inget husföretag jag sett lådor som standard. TH är det närmsta vi sett med lådor under spis och diskbänk iaf.
 
Lådor under häll har i stort sett vartenda IKEA kök, lådor under diskbänk/utslagstratt har ju sin begränsning för att vattenlås och balja tar plats korta kan funka.
 
Jo men nu har vi hamnat ifrån diskussionen. Jag är fullt medveten om att det är dyrare att bygga med husföretag och att det är dyrare att välja ballingslöv jmf med Ikea.
 
Vi byggde för några år sen vi la ungfäer 40000 extra i köket mesta av det gick till arbetsbänkar i granit o häll som är 80 bred. tvättsugan den byggde vi ju större men någon kostnad på det har jag inte det ingick i husofferten
el gick det ungfär 30000 de var lite spottar i tacket och belysning ute sen fick vi välja tillbehör för 70000 kr eftersom vi ordnade tomte själv så där valde vi till kamin o badkar och duchväggar i båda toaletterna.
 
Tack för svar khvv. Man vill gärna ha nån sorts uppfattning hur mycket det kan röra sig om.
 
Du har fått ett PM med lite detaljer från vår huskalkyl, de flesta tillval vi gör står separat med belopp. Vi lägger nog totalt över 500.000 kr på tillval, även om vi också samtidigt valt bort en hel del som försvinner från grundpriset,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.