Hej!
Skriver mitt första inlägg, men har varit trogen läsare av andras inlägg sen vi började fundera på hus.

Tyvärr skriver jag av en enda anledning. jag är sååå trött på att bygga hus. Avtal som inte efterföljs, hantverkare som fattar egna beslut och leveranser som inte kommer. All vår fritid går åt till att välja kakel, färg, kök, ringa folk, ordna med leveranser och bråka med leverantörer.

Det som just nu (än är vi inte i hamn) ger oss mest magknip är en tvist med husleverantörern Trivselhus. Vår säljare, som varit mycket otydlig under hela processen, har spårlöst försvunnit (eller som Trivselhus lägger fram det "gått vidare inom företaget") och lämnat efter sig ett ouppfyllt avtal. Avtalet var muntligt och därför förnekar Trivselhus kännedom om det. Vi  har inte fått prata med säljaren, vi får inte träffa stockholmschefen för en diskussion och vi får heller inte veta vad säljare sagt om avtalet förutom att hon förnekar det. Vi är totalt avfärdade.Det är så frustrerande att man nästan exploderar. Hur kan man bli behandlad på detta sätt!
En av de stora anledningarna till att vi valde Trivselhus var att dem sa att en stor "marknadsföringskanal" för dem var nöjda kunder och sätta kunden i främsta rummet???!!??? Vi har/kommer/kan inte rekommendera Trivselhus till någon.

Eftersom vi ganska snart blev varse om säljarens otydliga kommunikation, var vi i detta fall mycket tydliga i våra formuleringar gällande avtalet, men pga. att mycket sköts per telefon har vi det inte nedskrivet. Korkat kan man känna i efterhand, men vi litade på säljaren/Trivselhus, mycket dumt gjort. Men andledningen till att vi fortsätter kämpa är att vi så bergssäkra på vad som sagts.

Hursomhelst så vill jag varna alla andra för att bli för bekant med säljaren så att ni litar på denne (Gud förbjude) och sen att ni i alla avseenden är övernitiska vad gäller kontrakt.
Se till att få allt på papper även om det känns obekvämt att göra det.

Maila gärna era tankar om ni har frågor eller tips.

Med hopp om en bättre värld ;),
Häls. Emma Eclundh, Kungängen
 
Hej, hoppas att allt löser sig till slut.

Vad är det ni avtalat fram muntligt som de nekar till?
 
Hej!
Vi beställde nedsänkning av vardagsrummet vilket enligt kostnadskalkylen vi fått från säljaren skulle kosta 2.500 kr i grundarbeteskostnader. När vi fick offerten från grundentrepenören var denna summa 18. 2oo kr. En avsevärt mycket högre summa! När vi frågade henne vad denna siffra kom ifrån, sa hon att hon angett fel pris men sa själv att hon skulle stå för mellanskillnaden dvs. 15.700 kr. Att hon står fast vid detta avtal har hon senare bekräftat vid flera telefonsamtal, så vi kände oss trygga med vad som sagts.
Som sagt så kan vi inte nå henne längre så vi vet inte vad hon sagt till sin chef. Allt är mycket vagt från Trivselhus håll. De erbjöd oss i ett tidigt skede en "goodwill-summa" på 5000kr, men det kändes snarare som ett stort hån! Är det nån som ska ge goodwill så är det väl vi?!

Hoppas allt går bättre för dig om du bygger. Tack för responsen/Emma

 
Hej, som du kanske inte såg, så ska vi bygga med Götenehus. Dock var vi VÄLDIGT nära att välja TH (i Sthlm). Anledningen till att det inte blev TH, var främst för att vi gillade det hus och den planlösning GH erbjöd bättre, sedan var det ett stort plus att GH har totalentrepenad. Nu kan leverantörerna bråka med GH istället för med oss om det blir strul. Det blir mycket ändå för oss, med alla val man ska göra både ut- och invändigt. Sedan har vi en tomt som kräver mycket engagemang för att det ska bli bra. Dessutom har man ju i flera månader filat på planlösningen, vilket tar tid det också (men roligt!).

Hoppas verkligen det löser sig, det låter inte som en rolig situation. Det värsta är att det kanske inte är tillräckligt mycket pengar för att sätta igång en större process. :-/ :(
 
Vi har liknande erfarenheter av TH, men då i Malmö, vårt hus skulle vara klart december 04 men vi tjafsar fortfarande med TH.

Jag uppfattar dessa företag som både för stora och för små, de är för små för att ha ordentliga rutiner på plats för att hantera sådana här saker, (är de ISO-certifierade), och de är för stora för att hantera kunder på det personliga sätt de gör.

Detta i kombination med deras "helhetsförsäljning" där de förhandlar och säljer å underleverantörers vägnar, men så snart det blir problem lämpar över detta på kunden, gör att situationen är bedräglig.

Lycka till, om ni diskuterar priset på grunden så har ni ju inte kommit särskilt långt? Jag skulle nog dragit i nödbromsen redan nu, med de erfarenheter jag har nu, häv husköpet och diskutera, dokumentera, allt som ni har uppfattat det. För oss blev det bara värre hela tiden, trots att vi hela tiden lovades bättring.

Var också beredda på att entrepenörer kommer gå i KK, eller vara så dåliga att ni måste sparka ut dem. Se till att binda upp TH med ansvar för detta.
 
Emec,,

om du gör en sökning på just trivselhus så är vi fler som inte är direkt imponerade.

Får att hårddra det,, i TH's fall är man nog inte ens säker när man har mail, papper, etc,, på grejorna..


Jag levde själv i villfarelsen att bygga sitt första hus skulle vara en positiv upplevelse.
 
Enligt avtalslagen är muntliga avtal bindande.
Svårigheten är att bevisa vad som avtalats.
 
Tommy_S skrev:
Enligt avtalslagen är muntliga avtal bindande.
Svårigheten är att bevisa vad som avtalats.

Hjälper kanske inte dem som har problem idag, men det kan vara intressant att veta att efter årsskiftet så ligger bevisbördan på hustillverkaren/entreprenören om inget skriftligt avtal finns.
 

Det fanns en hel del intressant läsning nu när jag slog på datorn. Tack för era responser. Det känns så skönt att det finns ett forum där någon lyssnar på en och där man kan få feedback.

Som det der ut nu kommer vi att få flytta in innan jul och huset känns bra. Det verkar som om det dröjer innan vi får någon rätsida på det här, men jag kommer med vidare information så snart det händer något.

Sov gott/ Emma
 
Nu vet jag inte hur långt ni vill gå i detta, men personligen tycker jag att man kan gå hur långt som helst om det inte kostar för mycket/riskar för mycket.

Ett tips är att om ni vill trycka på rejält, kontakta TV4:as XL på nyhetsredaktionen, dom har ju uppmärksammat husleverantörer som kör med familjer som strävar efter att bygga ett eget hus tidigare - det kostar er inget mer än att de runt omkring lär se att ni inte ger er i första taget. Sådant ger antingen respekt för uppmärksammat kurage eller pessimism pga "gnällstämpel".

Lycka till hur det än går - hoppas att ni inte behöver bråka allt för mycket för att få rätt!
 
För att gå mot strömmen här lite.....jag tycker inte det är ett fall för TV4 XL. Även om säljarens ord borde gälla och en produktionskalkyl upprättats som en riktlinje för vad summan slutligen blir så kan det bli lite fel.

15 tkr på en grundentreprenad, som dessutom ligger utan för TH (det kör ju med delad) och totalt kostar kanske 250 tkr kanske inte är att anse som en gigantisk missräkning.

Jag skulle acceptera deras 5 tkr. Anser inte att det är värt att driva ett dylikt fall då det bara skapar irritation och ont i magen.
 
Rent praktiskt kan jag hålla med, pengarna är inte den stora frågan, frågan är om TH lika likgiltigt skulle acceptera om kunden plötsligt betalar 5-15' för lite på vissa fakturor, om så skulle vara fallet hade jag definitivt hålla med.

Nu är det ju inte så, TH ska ha vinsten och kunden ska löpa risken att projektet kostar lite mer här och där..
 
Under hela vårt byggprojekt har det set ut så här med TH. När missförstånd sker är det alltid på kundens bekostnad.

Vår säljare har genom hela processen bemött oss trevligt, varit mycket kunnig och påläst, men saknat tydligheten. Det har skapat stor irritation och frustration. I detta fall råder ingen tvekan om vad som sagts och varesig det är praxis från TH´s håll eller inte att betala för dylika misstag, sa säljaren att de skulle göra det. Om det inte hade blivit så hade vi kanske inte ens valt att göra nedsänkningen.

Hursomhelst så ska vi göra vad vi kan för att visa att vi har rätt. och föresten är det inte redan nu så att bevisbördan ligger på företagen? Enligt ABS 05 paragraf 51 står det så. Gäller inte det förens vid årskiftet och isåfall kan vi omfattas av det om vi driver prossesen efter årskiftet? Är något förvirrad :surprised:

Hoppas ni får en trevlig helg!/Emma
 
Håller fullständigt med, kör TH med denna stilen och lyckas i 9 fall av 10 blir det en del pengar i längden, oseriöst!

TH representant som vi talat med lovar mycket och garanterar "vi hade inte varit så stora om vi inte alltid ser till att ro i land bygget till kundernas belåtenhet". När man då påtalar att de bara erbjuder delad entreprenad och vad det innebär för risker hör man "klart att vi tar ansvar för att entreprenörerna gör klart huset som det är tänkt". Detta tycker jag är alldeles för luddigt och ger extremt lösa boliner.

Tack för mig, hej!
 
Jag känner till ett hus i mitt närområde som TH har sålt med totalentrepenad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.