Vill göra andra som går i husköpartankar vaksamma på Trivselhus offerter. Utifrån en skiss på ett ganska stort hus begärde vi offert på komplett byggsats, inkl vitvaror m.m. På samma ritning tog vi in offerter från flera andra leverantörer av likvärdiga hus. Det är naturligtvis generellt svårt att jämföra eftersom kvalité m.m. skiljer men minst en annan tillverkare vågar jag påstå hade lika bra om inte bättre material (golvkvalitén var högre, vitvarorna var av högre klass, innerväggkonstruktionen bättre, m.m.) och till skillnad från Trivselhus ingick även kran och två snickare som biträdde vid stomresning till och med takstolarna. Ändå var, hör och häpna, Trivselhus drygt 600.000 kr dyrare. När jag redovisade prisskillnaden för den billigare konkurrenten var han inte förvånad utan sa: "Jag kunde gissat att prisskillnaden var så stor ungefär för när vi räknar på betydligt mindre hus än ditt brukar vi ligga 300.000-500.000 kr lägre trots att det i våra priser ingår det som du får betala extra för hos Trivselhus, t. ex. OSB istället för spånskivor och tvåstavs-golv istället för tre-stav hos Trivselhus." När jag frågade hur man på en konkurrensutsatt marknad kunde sälja hus med så stor prisskillnad svarade han: De har duktiga säljare, tjusiga kontor och årets katalog var fin men förmodligen väldigt dyr att göra. Sådant kostar och säljer men vem tror du betalar allt det i slutändan?"

Mitt tips, som i och för sig inte är något nytt utan egentligen en självklarhet: Ta samma ritning och begär in offerter från flera på komplett byggsats. Får ni inte, inte ens efter uttrycklig begäran, "transparenta" offerter där man tydligt ser vad det kostar med respektive utan olika delar, t. ex. köksindredning m.m., ta det som ett varningstecken på att husleverantören medvetet kan vilja mörka offerten för att försvåra prisjämförelse.
 
Du har tagit in offerter från flera olika försäljare. Bra! Du har fått svar och det visar sig att de vill ha olika mycket betalt. På något sätt verkar det som du är besviken, eller rent av upprörd över detta. Vad hade du väntat dig? Att alla skulle kostat exakt lika mycket? Var det inte detta du var ute efter med dina offertförfrågningar, att se vilka som var billigare än andra?
 
andersmc skrev:
Du har tagit in offerter från flera olika försäljare. Bra! Du har fått svar och det visar sig att de vill ha olika mycket betalt. På något sätt verkar det som du är besviken, eller rent av upprörd över detta. Vad hade du väntat dig? Att alla skulle kostat exakt lika mycket? Var det inte detta du var ute efter med dina offertförfrågningar, att se vilka som var billigare än andra?
Tycker att inlägget är högst relevant. Äntligen fler som systematiserar sin upphandling av hus och som kan göra relevanta prisjämförelser på detta forum. Även om den andra säljaren är partisk och talar ur eget intresse skall det mycket till för att kunna förklara en prisskillnad på 600 000. Det krävs ju lite mer än bara att en frostfri frys ingår och det vore väldigt intressant att höra trivselhussäljarens motivering till skillnaden. Nä, ju fler relevanta inlägg som avser pris kontra kvalitet vi får på detta forum, desto lättare blir det för oss konsumenter att "välja rätt"! Det vore dock intressant att veta mellan vilka bolag jämförelsen är gjord så att även andra kan bedöma "kvalitetsskillnaden" och prisvärdet i skillnaden.
 
Redigerat:
Att Trivselhus har en fet prislapp i förhållande till vad man får är ingen nyhet. Så var det när vi byggde för tre år sedan också. Visst har de fina hus. Men det finns det andra som har också, oftast till en betydligt lägre kostnad.
 
För oss var det faktiskt det omvända - att Trivselhus var 700-800 000 billigare än en likvärdig konkurrent. Och 2 Mkr billigare än den dyraste konkurrenten...
 
andersmc: Jag är inte upprörd, inte besviken och hade inte förväntat mig att alla skulle kosta lika mycket. Däremot blev jag förvånad och delger min erfarenhet till andra som, till skillnad från dig, inte heller trodde att det skulle skilja över 600.000 kr på en affär runt 2.000.000 kr under rådande konjunkturläge.

Kungkokos: Jag återkommer med en utförlig redovisning av bl.a. vem den billigare leverantören är när Trivselhus återkommer med en motivering. Felräkning är ju inte särskilt sannolikt men jag vill ändå avvakta någon vecka. Hör jag inte av Trivselhus inom rimlig tid återkommer jag ändå med en utförlig redovisning.
 
Jättebra initiativ tycker jag. Själv skickade jag ut offertförfrågan till 14 olika mer eller mindre välkända leverantörer och delade in dom i segment baserat på konstruktion och entreprenadform. Det gav oss i slutändan ett mycket bra pris hos Götenehus. Det är extremt välinvesterade timmar att lägga tid på upphandlingen av huset. För mig tar det (tyvärr) ganska lång tid att spara ihop till 600 000 spänn.
 
MagDah: Vad var priset på det hus ni köpte och var offerten från den leverantör ni valde likvärdig i allt väsentligt, utom priset, med den dyraste konkurrenten? Ställer mig frågande med anledning av att du påstår att det skiljde två miljoner. På ett hus för 20 miljoner är det ju inte så mycket men på ett hus för 4 miljoner skulle det vara osannolikt mycket. En utförligare redovisning vore säkert intressant för många på detta forum. Kan du tänka dig att redovisa lite mer konkret än att bara påstå att Trivselhus var 2 miljoner billigare?
 
Med tanke på deras kataloger, som tidigare nämnts, så är det inte konstigt alls tycker jag. Fick hem två inbundna böcker(!), riktigt fina och påkostade, ett tillvalshäfte, en mindre bok, dessutom skickade dom med en dvd-skiva. Råseriöst förstaintryck kan man säga.
 
Nagelfararen skrev:
MagDah: Vad var priset på det hus ni köpte och var offerten från den leverantör ni valde likvärdig i allt väsentligt, utom priset, med den dyraste konkurrenten? Ställer mig frågande med anledning av att du påstår att det skiljde två miljoner. På ett hus för 20 miljoner är det ju inte så mycket men på ett hus för 4 miljoner skulle det vara osannolikt mycket. En utförligare redovisning vore säkert intressant för många på detta forum. Kan du tänka dig att redovisa lite mer konkret än att bara påstå att Trivselhus var 2 miljoner billigare?
Företaget som låg 700-800 000 dyrare var likvärdigt när det gäller standard, möjligen lite sämre när det gällde vissa saker, t.ex. ej bergvärme, furutrappor istället för ektrappor etc. Dock var det med totalentreprenad (kanske värd ca 200 000).
Den dyraste offerten var troligen ett mer påkostat alternativ vad gäller byggnadssättet. Skall nämna att detta bara var en indikation från tillverkaren, inte en exakt beräkning av kostnaden. Vi tyckte bara att det var på tok för mycket pengar för att ens överväga (+50% !!!).
Priset låg på ca 4 Mkr exklusive tomt och markarbeten, så det var ganska stora skillnader!
 
Thomas59
Har aldrig hört uttrycket "saltade offerter" tidigare och förstår inte riktigt hur DET skulle gå till.
Saltade fakturor är något helt annat.

Att priserna skiljer sig mellan olika hustillverkare kan ju ha flera orsaker:

-Skillnad i vad som ingår avseende material/arbete
-Skillnad i kostnad för materiel
-Skillnad i kostnad för arbete/entreprenörer
-Skillnad i kvalitet avseende ingående material
-Skillnad i utförandetid
-Skillnad/fel i volymberäkning av material
-Felräkning
-Skillnad i vinstmarginaler
-osv osv

Prissättningen är ju fri så att priserna skiljer är väl inget att bli upprörd eller ens förvånad över. Gillar man den dyrare leverantörens lösning är det väl bara att ta kontakt och säga att man gillar lösningen men att priset ligger för högt och se vad dom säger.

Det kan ju vara något så enkelt som en felräkning som ligger bakom skillnaden i pris.
 
Det gäller inte arbete utan enbart byggsatsen, baserad på exakt samma ritning, där Trivselhus (TH) tar drygt 700.000 kr (jag skrev fel - 600.000 kr - när jag startade tråden) mer än konkurrenten (K) och där TH genomgående enligt mitt tycke har sämre materialval m.m., exempelvis:

K: Miele vitvaror TH: Siemens
K: Tvåstavsgolv TH: Trestav
K: OSB bakom gipset TH: Spån

Sist men inte minst: I K:s pris ingår även att de är med vid leveransen och stomresningen och håller med kran och två snickare tills takstolarna är på plats.

Du får kalla prisskillnaden på de två offerterna vad du vill och du kanske har bättre insyn i branschen än vad jag har och att det är skälet till att du inte är förvånad. Jag har dock blivit minst sagt tveksam till Trivselhus även om det skulle vara en (häpnadsväckande stor) felräkning. Dels borde en professionell husleverantör inte räkna så mycket fel, dels var ju Trivselhus ekonomiskt sett illa ute för bara ett halvår sedan och nu har ju Ittur-koncernen, som äger Trivselhus, begärts i konkurs. Se annan tråd på detta forum:

http://www.byggahus.se/forum/prefab-traehus/118614-varning-trivselhus-aegare-begaers-i-konkurs.html

Jag kommer fortsätta undersöka, jämföra offerter, läsa ekonominyheter m.m. ett tag till innan jag i dessa tider skriver på ett kontrakt och betalar in handpenning till en husleverantör. När det är gjort återkommer jag med en utförlig redovisning.
 
Thomas59
Hmm, ja lite förvånad kanska man blir men inte riktigt av den anledningen du anger, att offerten skulle vara saltad även om konsekvensen (ett högt pris) blir densamma.

Priset i en offert från ett husföretag, eller andra företag för den delen, beräknas rimligen utifrå ett antal faktorer varav företagets faktiska kostnad är en faktor. Andra faktorer är vilken vinstmarginal man önskar uppnå, vad man tror är marknadspriset OCH vad man tror att kunden är beredd att betala. Andraa faktorer kan givetvis också vägas in.

Här har man uppenbarligen gjort en felbedömning avseende en eller flera av dessa faktorer och resultatet är ett pris som inte framstår som särskilt konkurrenskraftigt. Det behöver inte ligga något bedrägligt i det, som du antyder med ordet "SALTAD" i din trådrubrik.

Den faktiska materialkostnaden bör inte skilja så mycket givet att man räknat på liknande volym och kvalitet så då återstår att andra faktorer i kalkylmodellen, se ovan, gör att man hamnar "fel" om det nu inte är ett räknefel vilket man kanske kan misstänka.

Har du kontaktat Trivselhus för att få en kommentar till prissättningen?

Och nej, jag jobbar inte i branschen och har ingen särskild insyn i husföretagens prissättningsmodeller, försöker bara tillämpa lite sunt förnuft.
 
det är väl knappast en nyhet att hussäljare saltar husen.
kostar dom t,e,x 1 mille i prislistan så tar dom 1,200.000 till kunden.
nappar kunden är det bra,prutar kunden så kostar det inget för säljaren eller husföretaget.
detta berättade en f,d säljare från myresjöhus till mig en gång.
så som jag skrivit tidigare,gå inte och tro att säljaren är en präst eller domare,deras ärlighet är ibland lika trovärdiga bussige bengt bilskoj.
 
Thomas59: Ja, jag har begärt och blivit lovad en redovisning från Trivselhus. Ska bli intressant att höra deras förklaring. Har hört av andra med liknande erfarenheter att hustillverkare brukar (bort)förklara stora skillnader med skillnader mellan "sin" ritning och konkurrentens ritning, men det gick ju inte i mitt fall eftersom det var samma ritning. Återstår att se om Trivselhus är kreativa eller konstruktiva i sin förklaring. Jag är själv egen företagare och min erfarenhet är att det i längden lönar sig att lämna offerter som även vid en närmare granskning framstår som "ärliga", "korrekta" och med rimliga vinstmarginaler i förhållande till konkurrensen, men så kanske inte alla i husbranschen resonerar. Återkommer, som sagt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.