Hejsan!

Långt inlägg,,, men jag hoppas ni har tålamod  ;)
Vi har nyligen köpt en tomt i ett ganska attraktivt område vid kusten, dock inte sjöutsikt  :'( , men ganska trevligt ändå.
Köpet var inte direkt välplanerat utan ett impulsköp kan man säga  ;) . Men så här i efterhand ångrar vi oss definitivt inte.

Men nu till frågan...
Detaljplanen för området säger 1 plan med oinredd vind, samt att endast 1/6 av tomten får bebyggas.
Jag vet att det finns några inredda vindar i området samt att en som nyligen fått bygglov för att bygga på en våning till. Kruxet är att huset vid takfot inte får vara högre än 4 meter, men det har de lyckats få till.

Det hus vi då tyvärr fastnat för är Fjällbacka från Animonhus. Gammal stil med förhöjt väggliv och 34 graders takvinkel. Tyvärr tror vi inte att vi klarar 4 meters regeln med detta hus. Men vi har fastnat för planlösningen och funderar nu lite på hur det skulle bli om man ändrade takvinkeln till 38 grader och tog bort det förhöjda vägglivetsamt förlängde husen med ca 2 takstolar. Jag är medveten om att det inte längre blir "samma hus" både utseendemässigt och utrymmesmässigt. Vad tror ni?
Vi ska till kommunen och prata med dem på Tisdag och kommer att försöka med "orginal" huset, men det känns som om vi behöver en backup plan.

Har ni några tips eller ideer ??

Mvh/
En villrådig Louise
 
Hej Louise!
Vet precis vad du talar om med jobbiga detaljplaner :p. Ni skulle ju kunna höra med kommunen hur de mäter höjden till takfoten. I vårt fall klarade vi oss under utsatt höjdmått genom att vi kunde räkna ett medeltal runt huset där man utgick från en medelmarknivå. Det hela var ärligt talat ganska krångligt och såhär i efterhand vet jag inte om varken vi eller bygglovshandläggaren skulle kunna redogöra för exakt hur vi kom fram till vår formel ;). Hör med en arkitekt om de kan hjälpa er.
 
Vi har byggt med trivselhus solvik 203. I vår detaljplan fick huset vara 3 meter till takfot samt 30 graders lutning. Vårt snedtak på öv börjar 90 cm upp samt att vi har 2,40 höjd i tak cirka 1,5 meter. Det var absolut inga problem att ändra förutsättningarna på huset via hustillverkaren. Vi försökte med kommunen att ha 33 graders lutning på tak, men det gick inte alls. På bottenvåning har vi 2,40 takhöjd.
 
;D ;D
Kollade med tillverkare och huset ska vara ca 4,20 högt vid takfot. Var även på besök hos kommunen och pratade med en "bygglovs tant" och hon sa det inte skulle vara några problem!!
Detaljplanen är så gammal och det kostar för mycket att göra om den, så de släpper igenom vissa mindre avvikelser ::)
Hon verkade dessutom gilla huset och kom med mycket bra tips och förslag. Det var väldigt trevligt faktiskt!
Hoppas att turen håller i sig och att bygglovet går igenom när det väl blir dags.


Nu väntar vi bara på pris på huset.
Hoppas vi inte blir besvikna ;)

Mvh / Louise
 
Gick inte Animonhus i konkurs i våras......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.