Efter mycket velande köptes det in en sådan igår (morsdags present).

Vi hade en Flymo 240v trimmer innan som nu var 5 år och den kändes inte riktigt 2011 längre. Var inne på en bensindriven med cykelstyre men efter att ha känt på dem så kom jag fram till att det var verkligen overkill för att ta lite gräs runt stenar och träd. Kollade även på enklare bensinare men kom fram till att en batteridriven med Li-ion batteri var rätt i tiden.

Enkel att montera. 3st kryss skruvar så var skyddskåpan på plats. I med batteri och bort med lite plast och tape så är den klar att köra.

+ Justerbar längd på skaftet och handtaget
+ Låg vikt
+ Automatisk trådmatning (matar fram 6,4mm var gång den startas)
+ Ryobi +ONE batteri med snabbladdare. (Laddar med 3A så standardbatteriet laddar på mindre än 30min)

Enda minuset jag hittat är att knappen för att starta motorn är lite i trögaste laget och inte går att låsa i ON-läge.

Jag tittade på B&D:s motsvarande maskin då den är likvärdig i pris men nu får man ett extra batteri på köpet. Dock så känns den inte lika gedigen i bygget och plasten känns skörare. Batterierna är inte heller lika kraftiga som till Ryobin.

Kompletterade med ett extra 2.4Ah batteri på e-bay för 325kr inkl frakt från Kina.

Testade lite "skarpt" igår och det första man slås av är att den har mycket bra kraft för att vara så lätt och betteridriven. Inte heller någon sladd att trassla med så nu kommer det att trimmas klart oftare. Frun har en ny favorit!

(Inköpt på Jula som har kampanj på den nu, 1299 inkl batteri och laddare)
 
6
Hur lång tid räcker batteriet?
 
Har själv en CLT1830 trimmer (modellen som är mindre än din), CHT1850 häcksax och OGS1820 kantsax. Kan intyga att alla tre är toppen och med bra kraft. Häcksaxen är riktigt kompetent för att vara en batterimaskin om man bara tänker lite när man klipper och inte försöker kapa trädgrenar.

/Anders
 
matte75 skrev:
Hur lång tid räcker batteriet?
Har inte hunnit köra det tom än så i praktiken vet jag inte. Räknar med att det som följer med på 1,4Ah räcker ca 15-20min och 2,4Ah versionen 25-30min.
 
Nån mer som testat denna trimmer (RLT1830Li), eller den äldre CLT1830LC?
Funkar någon eller båda till mer än gräs, t.ex uppvuxen kirskål, eller skott från syrénbuske?
 
Nån borde väl ha köpt den här trimmern efter alla reklamkanpanjer och testat??
Skulle vilja veta om det är nåt att ha innan erbjudandet på K-rauta slutar med en skruvdragare på köpet ;)
 
Den tar nog inte syrénskott, eller jag vet inte riktigt då jag inte har någon Syrén men om jag jämför med hallonskott så går det men inte snabbt.
Den tar annars det mesta men gångtiden blir därefter, jag kan trimma i 15-20 minuter innan batteritorsk men första vändan jag körde så räckte den bara 10 minuter men det gäller att lyssna hur hårt den arbetar, jag körde lika hårt med den som den bensindrivna varianten och ner till rötterna på ogräset men de sög den batteri som sagt.
 
Ok, då får jag ta syrénskotten för hand då. Men kirskål kan det vara bra om den klarar, det vill gärna bli en del :)
Men en sak som jag såg när jag kände på den...automatisk trådmatning...funkar det bra?
Jag hörde att den matar ut varje gång man startar - utan att det kanske behövs.
Slukar inte det ganska mycket tråd? På min gamla var det en knapp under man tryckte ner i backen - tror Ryobi kallar det "tap and go". Spontant tycker jag det borde vara bättre, eller??
 
Slog till på trimmerpaketet med bonusskruvdragaren för 1495:-.
Det ska enligt K-rautas annons vara med en 3 timmars laddare, men i paketet låg en 60min :) Tror att man hade sålt slut på trimmrarna som egentligen skulle ingå i paketet och tagit fram "vanliga" som säljs separat.
Men tidigare har det t.o.m. varit med 30min laddare (i paketet som Robert-san01 köpte 2011).
Ryobi har tydligen många varianter på paket och laddare...

Blev iaf riktigt överaskad över effekten och även över att gångtiden var godtagbar efter bara en laddning!
Den klarar tjocka, ca 1cm, uppvuxna kirskolstjälkar. Körde kanske 6-8 effektiv körtid i tjockt ogräs och då fanns lite kraft kvar i batteriet.
Slutsatsen är att man inte behöver en bensinare på en tomt som är ca 850m2, utan det räcker bra med en batterimaskin. Speciellt med en 60min laddare, eller bättre. Då kan man ju i värsta fall ladda under tiden man kör en stund med gräsklipparen.
Enda nackdelar efter en klippomgång är som Robert-san01 sa, att strömbrytaren går ganska trögt, likaså låsknappen till brytaren och att strömbrytaren inte går att låsa i läge till.
 
Automatisk trådmatning tycker jag fungerar perfekt, skönt att inte behöva daska ner maskinen i backen när man vill ha tråd. Har inte märkt någon ökad förbrukning tråd heller, den första rullen tog slut för någon vecka sen så den klarade ungefär 1 säsong.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.