Se film nedan. Ibland trilskar det. Går låshuset att rengöra/laga. Eller skall jag köpa nytt?

 
Jag vet inte om/hur man rengör låshuset - så nu köper jag nytt istället. Är Biltemas låshus något att ha, och hur vet jag isåfall vilket som passar?
 
Det är troligtvis en fjäder i Boda/Abloy låshuset som är trasig vilket ibland även gör att man kan trycka in kolven med ett finger eller slitage av en detalj, så byt ut låshuset.
Vad har du för behör till låshuset? Oval låscylinder utsida och vred insida eller rund dubbellåscyilinder från båda sidor?

Om du har oval låscylinder utsida och vred insida så kan du ersätta med ett låshus 565 från biltema.
565 är ett väldigt hållbart låshus och troligtvis håller även kopiorna länge.
Det jag rekommenderar dig att byta till är en komplett Låssats Assa Entré d12 men om du inte har några krav på låsning från ditt försäkringsbolag så fungerar 565 med oval låscylinder utsida och vred insida.

Alla klassiska modullåshus sym passar att ersätta med, symetriska låshus är alla låshus som inte specifikt anger att dom är osym.
 
Redigerat:
1 123abc skrev:
Det är troligtvis en fjäder i Boda/Abloy låshuset som är trasig vilket ibland även gör att man kan trycka in kolven med ett finger eller slitage av en detalj, så byt ut låshuset.
Vad har du för behör till låshuset? Oval låscylinder utsida och vred insida eller rund dubbellåscyilinder från båda sidor?

Om du har oval låscylinder utsida och vred insida så kan du ersätta med ett låshus 565 från biltema.
565 är ett väldigt hållbart låshus och troligtvis håller även kopiorna länge.
Det jag rekommenderar dig att byta till är en komplett Låssats Assa Entré d12 men om du inte har några krav på låsning från ditt försäkringsbolag så fungerar 565 med oval låscylinder utsida och vred insida.

Alla klassiska modullåshus sym passar att ersätta med, symetriska låshus är alla låshus som inte specifikt anger att dom är osym.
Tack för svar! Låscylindern är oval och har vred på insidan. Det är en Assa-cylinder. Om jag förstår rätt så kan vissa försäkringsbolag kräva låsklass 3. På biltemas låshus framgår ej låsklass. Kan man köpa ett separat låshus för låsklass 3, eller måste man då köpa komplett låssats Assa Entré 12?
 
Biltemas låshus är inte klassat men det hade motsvarat låsklass 2.
För klass 3 behövs förutom nytt låshus även nya runda dubbel låscylindrar med höghållfasthetsskruv, vill du uppfylla klass 3 så är det bättre att köpa en komplett låssats Assa Entré d12.
Det du har idag motsvara även det kl2 då du har oval låscylinder med vred på insidan.
Försäkringsbolag kan ställa krav på låsning i minst kl3 men nu för tiden ställer de sällan de kraven om du inte har höga värden eller annat som påverkar.
Du kan alltid kontakta ditt försäkringsbolag och fråga vad som gäller för dig.
 
Ska du ändå göra något rekommenderas byte till låsning i klass 3, även utan krav. Oändlig skillnad i motståndskraft. Även om det finns lättare vägar in så måste buset strula med det eller i princip bryta hela dörren.
 
Har dubbla lås i både ytterdörren och källaren " cylinder och sju tillhållar lås" så att bovarna inte ska kunna bära ut stöldgodset genom en dörr och så har jag kodlås i altandörrarna och fönstren så att bovarna blir tvungna att förorsaka lite buller och bång för att både komma in och ut. Dessutom har jag en pump som blåser ut super het chilipepar spray " Dewils blood" När jag är bortrest fler än någon dag stänger jag av vattnet allt för att bovarna verkligen ska kunna njuta av dewils blodd på både köns organ och i ögonen.
 
Tack för all hjälp. Biltemas låshus fungerade fint och löste problemet. Ev. uppgraderar vi till högre klass så småningom.
 
  • Gilla
nihe008
  • Laddar…
K kia2 skrev:
Tack för all hjälp. Biltemas låshus fungerade fint och löste problemet. Ev. uppgraderar vi till högre klass så småningom.
Det är även enklare att låsa och låsa upp med kvartsvarv.
Om du inte har några försäkringskrav eller egna önskemål om högre säkerhet så kan du lägga framtida planer på uppgradering av säkerheten långt ner i prioriteringslistan.
 
1 123abc skrev:
Det är även enklare att låsa och låsa upp med kvartsvarv.
Om du inte har några försäkringskrav eller egna önskemål om högre säkerhet så kan du lägga framtida planer på uppgradering av säkerheten långt ner i prioriteringslistan.
Vad innebär kvartsvarv?
 
Att du låser ca ett kvartsvarv (en grepps låsning) till skillnad från 360° vilket kräver ett nytt grepp under låsning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.