Vi har en dörrklocka av gammal modell som inte går att lita på längre. Speciellt när det är fuktigt eller regn i luften (trots att den är under tak) så händer inget när man trycker på knappen. Vårt hus byggdes 1973 och jag har inga skäl att tro att dörrklockan är nyare än så.

Jag har köpt en ny dörrklocka, batteridriven, och vill nu plocka bort den gamla. Är det bara att riva bort den gamla? Den går ju på ström, tänker jag. Eller är det bättre att bara ta bort ringklockan och låta "högtalaren" sitta kvar för all framtid?

Någon som gått igenom det här och kan ge lite tips? Eller kan ge tips oavsett?

/ Adam
 
  • Väggmonterad termostat, gula post-it-lappar, kabel, vit texturerad vägg, grått tak, delvis doldt synfält.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet eluttag och transformator för lågspänningsapparat på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Om knappen vid ytterdörren är lika gammal som resten så prova att byta ut den. Finns liksom ingen anledning att kassera alltihop om det bara är tryckknappen som är fuktskadad.

Börja med att ta isär knappen, lägg ihop trådarna (det är lågvolt) och hör om klockan plingar. Fungerar den inte kan det var trafon som är trasig. Den går också att byta ut.

Tryckknappar går att hitta lite varstans. Du kanske har en sån här?
Svart och transparent dörrklocka med namnet "Friedland" tryckt på framsidan.

86:- plus frakt.
https://www.proffsmagasinet.se/trad...UmXhZya6eh5BLnahcoJIDNkWLeTL-jeBoC_wgQAvD_BwE

Trafo som passar:
https://www.vvsochbad.se/friedland-transformator-for-vagg-8v-1a-vit-1016322
 
Redigerat:
Hej

Fast.... vi heter inte Friedland... så det funkar ju inte. ;)

Tack för tipset. Jag testar och kanske kommer tillbaks med svanses mellan benen.
 
  • Haha
Linneth Escobar och 4 till
  • Laddar…
henlfern henlfern skrev:
Fast.... vi heter inte Friedland... så det funkar ju inte. ;)

Tack för tipset. Jag testar och kanske kommer tillbaks med svanses mellan benen.
Haha, jag är uppvuxen med såna här dörrklockor, de kom under sent 60-tal, och funderade ibland som liten pojke på varför så många hette Friedland :D

Testa på och lycka till!
 
  • Haha
  • Gilla
Linneth Escobar och 2 till
  • Laddar…
henlfern henlfern skrev:
Hej

Fast.... vi heter inte Friedland... så det funkar ju inte. ;)

Tack för tipset. Jag testar och kanske kommer tillbaks med svanses mellan benen.
En annan klassiker apropå namn...

 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
C
Och mer apropå namn så har modellen det passande namnet fasett/facett/facet. En riktig klassiker som säljs än idag.
 
  • Gilla
Björn_L och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Och mer apropå namn så har modellen det passande namnet fasett/facett/facet. En riktig klassiker som säljs än idag.
Sant, vi har en själva i hallen:
Vägglampa med unik kubdesign, modern estetik, mjuk indirekt belysning, inomhus, minimalistisk interiör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har en likadan från 70-talet som fungerar fint
 
  • Svart dörrklocka på trävägg med namnskyltfack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit geometrisk tredimensionell väggdekoration på texturerat golv med vit list och lila vägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Panor82
Samma här funderade på att byta ut den när vi tapetserade om men den blev kvar.
Vägg med tapet, en intercom och en konstnärlig installation av kvadrater som är delvis i 3D-effekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
Panor82 Panor82 skrev:
Samma här funderade på att byta ut den när vi tapetserade om men den blev kvar.
[bild]
Den är ganska snygg, som ett konstverk. Lite synd att ha den så högt upp så den inte syns.
 
Panor82
Ja den designen har klarat sig bra genom åren.
 
Måste bara återkoppla här och säga stort tack för alla råd. Det tog ett tag, orkade inte stå utomhus och pilla i vinterkylan, men med en beställd ringklocka från under hundringen och lite pill häromdagen så kan vi nu faktiskt höra när folk vill hälsa på hos oss. Tack och bock!
 
  • Gilla
Linneth Escobar
  • Laddar…
Så här löste jag det, hittade en Nexa trådlös ringklocka för 99kr. Drog fram 230V istället för likspänning en från transformatorn som satt bredvid elcentralen. Jag satte sedan ett enkelt vägguttag i väggdosan.

En vit Nexa-enhet monterad på en gråvägg med minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
henlfern henlfern skrev:
Hej

Fast.... vi heter inte Friedland... så det funkar ju inte. ;)
Finns några få som är lyckligt lottade och slipper trycka Dymo med sitt efternamn då de redan heter Friedland ;)
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Hmm, man kanske skall byta efternamn

Faktiskt många besökare under åren som tvekat ringa på. Har precis bott i kåken i 20 år, så det lär nog funka 20 år till med Friedland. Den där tummen som sittit fast i många år...... Svart dörrklocka monterad på stenmur med märkning "FRIEDLAND" i soligt väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Linneth Escobar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.