Insåg idag att en att vattenpumpen till en av våra brunnar inte startar och spårade felet till tryckströmbrytaren (Danfoss 031R9002), dvs en lite äldre variant av den här.

Efter lite testande så visar det sig att den efter justering stannar som den skall vid 4 Bar, men inte vill slå till ens vid 2 Bar trots att differensskruven är helt urskruvad vilket skall motsvara en diff på 0.72 Bar.

Eftersom stoppläget var fel och differensen uppenbarligen är helt åt skogen så måste något ha gått sönder. Jag kan inte se några brustna fjädrar eller liknande (lite svårt att se ordentligt eftersom den är monterad), men finns det något annat som kan orsaka problemet och kan repareras eller servas?
 
Jag hade ett liknade fel för något år sedan. Min satt på ett tunt stigarrör, ca 5cm långt. Vid demontering visade sig både stigarröret och det lilla hålet in till tryckmembranet var igensatt av smuts. Efter rensning så funkade den normalt igen. Jag hoppade dock över stigarröret vid återmonteringen så att det blir mindre stillastående vatten vid tryckbrytaren.
 
Det är mycket möjligt att det är smuts, vi har en kolossal massa sand och annat skräp i vattnet. Ska demontera och ta en titt.

Tack för tipset! (y)
 
Det visade sig vara en rejäl propp!

photo5.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lika mycket satt det i tryckströmbrytaren, fick pilla med tandläkarinstrument och blåsa med tryckluft ett bra tag för att få det rent.

Sedan var det bara att återmontera brytaren och tjuvkoppla pumpen för provtryckning innan återinkopplingen av det elektriska.

photo6.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack Tompa01 för ett kanontips!!
 
Snailman
tänkte tala om att min tryckströmbrytare oxå kleggade igen , den slog bara till på 0 bar ca om man dunkade hårt i röret vid strömbrytaren, men bytte till en ny... (behöll den gamla som eventuell reserv efter rengöring)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.