Har en LVVP (CTC EcoAir, äldre modell) och Ngenic Tune för elprisstyrning. Ngenic funkar ju så att den manipulerar informationen om utetemperaturen för att få pumpen att jobba antingen hårdare eller mindre beroende på spotpriset. Låt oss säga att det är fem minusgrader ute och så blir det natt, ngenic justerar då ner utegivaren med säg fem minusgrader pga låga priser. Pumpen får informationen att det nu är tio minus ute, temperaturen då elpatronen skall kicka in om jag förstått det saken rätt. Är detta nog för att elpatronen skall gå igång eller ”känner pumpen efter” och konstaterar att ingen värme går att utvinna innan den går över på el? Hoppas någon förstår min fråga. Via Ngenic Tunes app kan man välja nivå på elprisstyrning och får vid högsta nivån varningen att detta kan utöka användningen av elpatronen. Denna varningen kommer dock endast på högsta nivån av typ 7 steg och vad jag förstår kan elpatronen också kicka in vid snabba temperaturtapp och då av annan orsak än när det blir för kall luft för att utvinna värme (den måste jobba hårdare än vad kompressorn klarar för att värma snabbt).
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.