Söker en termostatstyrd trevägsventil för enkel styrning av mina båda solslingor i acktanken. Laddningen ska göras direkt från övre slingan och räcker laddningen till mer, d v s om tempen på returen från övre slingan överstiger x grader, laddar den vidare via undre slingan.

Förslag på produkt och gärna billigt inköpsställe?

(Innan det ifrågasätts: Jag har blivit rekommenderad denna enkla lösning eftersom jag vill ha varmt vatten i toppen även när solfångarena inte ger så många kWh/dag. Att solfångarna får jobba mot något vamare vatten spelar i praktiken inte så stor roll i och med att det är vakumrör som jobbar med lägre tempdiff än plana solfångare.)
 
Använd en blandningsventil av god kvalitet, tex ESBE:s MR. Den funkar som fördelningsventil om man kopplar den "baklänges"
 
Jag kommer att ha motsvarande koppling, fast tvärtom, i min nya anläggning som är under installation. Funderade också på att använda blandningsventil på returen från slingorna, men blir inte returtempen till solfångarna konstant ganska varm då? Om man sätter en blandningventil på typ 55 grader på returen så inbillar jag mig att returen kommer att hålla 55 grader så länge tilloppet är varmt nog? Det kanske inte stör paneler med vakumrör med högre returtemp? Finns det risk att den övre slingan kyler tanken om den är laddad till högre temp än vad blandningsventilen är inställd på? Om man inte har en reglercentral med differenstermostat borde det väl kunna bli så?

Jag var ett tag inne på att sätta en vanlig schunt med motor på returen och köpa en Lesol Energy reglercentral till solslingan, men det blev för dyrt.

Det fick bli en Termovar AF termisk reglerventil på framledningen istället. Laddar övre solslingan så länge framledningen håller över (i mitt fall) 55 grader och undre slingan om tilloppet har lägre temp. Då får jag visserligen aldrig hetvatten i hela tanken från solvärmen, men å andra sidan så kan jag ta ut all värme som solpanelerna kan leverera med hjälp av förvärmningsslingan till vamvattnet samt en Bivalentschunt till radiatorkretsen.

Kolla gärna http://www.acaso.se/svensk/termovar_laddningsventil.htm Den borde kunna användas även för att styra returen från slinga 1 antingen till nästa slinga eller tillbaka till panelerna från en fast önskad temp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.