Jag renoverar ett rum med tretexskivor i vägg och tak. Ytan är något bubblig, liknande väv i taket och på väggen sitter två lager tapet. Vad tror ni om att riva ned tapeten och sätta renoveringstapet innan nytapetsering? Vad hade ni gjort med taket för att få det slätt?
 
Det kan vara ett spänt papptak du har, alltså en papp som spänts upp på reglar och sedan målats. Där kan du välja mellan att bara måla om taket eller ta ned pappen och sätta upp någon sorts takskivor istället. Det är svårt att sätta skivor ovanpå pappen, eftersom du antagligen behöver regla om för skivorna.
 
Så har vi gjort, satt renoveringsgips på tretexen.
 
  • Gilla
ltuvans
  • Laddar…
Låter ju precis som gamla klassiska tretex och inte pappspännt tak och det är bara gipsa över, ingen vits att försöka spackla den skiten.
 
  • Gilla
ltuvans och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

BirgitS
L ltuvans skrev:
Jag renoverar ett rum med tretexskivor i vägg och tak. Ytan är något bubblig, liknande väv i taket och på väggen sitter två lager tapet. Vad tror ni om att riva ned tapeten och sätta renoveringstapet innan nytapetsering? Vad hade ni gjort med taket för att få det slätt?
Risken med att riva ned tapeterna är att du får med dig en del av Treetex-skivorna och får en mycket ojämn yta, så att det slutar med att du får byta ut skivorna mot gipsskivor. Kan vara bättre att hyvla, slipa, spackla och sätta renoveringstapet ovanpå tapeterna om man vill ha kvar Treetex-skivorna.
 
  • Gilla
ltuvans
  • Laddar…
När du säger att ytan är bubblig. Är det tapeten som lossnat eller skivorna som slagit sig? Treetex är inte helt formstabilt. Så om ytan är ojämn för att skivorna slagit sig räcker det inte med att ta ner tapeterna. Om det är viktigt för dig att ytan är slät tror jag lösningen är att ta bort treetexen och ersätta med gips. Är du ok med lite bågnande yta är det inga problem att göra som du föreslår.
 
  • Gilla
ltuvans
  • Laddar…
A Avemo skrev:
När du säger att ytan är bubblig. Är det tapeten som lossnat eller skivorna som slagit sig? Treetex är inte helt formstabilt. Så om ytan är ojämn för att skivorna slagit sig räcker det inte med att ta ner tapeterna. Om det är viktigt för dig att ytan är slät tror jag lösningen är att ta bort treetexen och ersätta med gips. Är du ok med lite bågnande yta är det inga problem att göra som du föreslår.
Nej det är strukturen. Lägger upp bild.
 
  • Struktur på innertak i ett rum med synliga detaljer och färgtoner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS BirgitS skrev:
Risken med att riva ned tapeterna är att du får med dig en del av Treetex-skivorna och får en mycket ojämn yta, så att det slutar med att du får byta ut skivorna mot gipsskivor. Kan vara bättre att hyvla, slipa, spackla och sätta renoveringstapet ovanpå tapeterna om man vill ha kvar Treetex-skivorna.
Precis så jag tänkte göra. Känns som om rummet blir mindre om man gipsar över dem.
 
L ltuvans skrev:
Nej det är strukturen. Lägger upp bild.
En del tretex skivor ser ut sådär. Särskilt baksidan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L ltuvans skrev:
Nej det är strukturen. Lägger upp bild.
Ok. Den ytan är nog hur skivorna gjordes. Det är ingen tapet som går att ta ner. Jag har ingen erfarenhet av att sätta renoveringstapet i tak. Det verkar besvärligt. Men lyckas du med det så tror jag att den kan svälja strukturen. Spikhålen och skarven kanske du bör spackla först.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.