Ha läst lite här på forumet om treetex.

Har det själv på väggarna i vårat nyinköpta hus med renoveringsbehov.

Vi väger mellan att sätta renoveringsgips utanpå eller ta bort treetexen o sätta "riktiga" gipsskivor.

Det vi funderar på är ifall treetexen har någon isolerande förmåga som man har nytta av?

Har någon något tips att dela med sig av?

/A-K
 
finns en tidigare tråd om detta, visst har det det... tror det var så att treetex 12mm var som 2 eller 3 gipsskivor...?

men eftersom treetex är 12mm, så är det ohyggligt praktiskt att ta bort det och ersätta med en ny 13mm gips (lister/element och allt passar redan)

+ att treetex är ett jä_la otyg ;D

förbered er för detta kaos dock
aak.sized.jpg
 
Det där såg ut som en bild från min renovering :)

Jag valde att riva tretexskivorna som bara satt på ytterväggarna pga rökning i huset sedan -47.

Däremot satte jag dit nya innan jag skruvade 13mm gips på alla väggar.

Att skruva en 6-a på tretex kanske går bra men min magkänsla säger mig att underlaget är lite väl "mjukt" för att få ett bra resultat. Därför valde jag 13 mm.

Alla lister skulle byta hursomhelst :)

Vad det avser isoleringsförmåga är det självklart att 13mm tretex är bättre än 13mm gips. Det är ju luften som isolerar...
 

Tack så mycket för era svar! :)

Jo jag har oxå funderat på att 6mm gips nog inte blir så stabilt o man får säkert sprickor i skarvarna.

Jag skulle helst ha kvar tretexen o sätta 13mm gips utanpå, men då blir det ju fel med lister o allt sådant :'(

Finns det någon som har något bra förslag för att lösa detta snyggt ???

/A-K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.