Jag har läst många inlägg om hur att nyttja 3-fas matning för 1-fas förbrukare och tagit del av råd om tex att behålla 3-fas ’intakt’ fram till dosa där förgrening sker till ev 1-fas förbrukare och att det är bra att min gruppcentral är märkt ”3-fas matning med 1-fas grupper” vid säkringar för den aktuella matningen.

I vår tvättstuga finns trefas framdraget till dosa. Ur denna dosa vore det smidigt om jag kunde mata både en 2-fas radiator 400V och 1-fas TM och TT varav de två senare idag matas med stickpropp.

(I intilliggande två sovrum är 3-fas framdraget på samma sätt, sannolikt avsett för radiatorer. Säkringarna är dock uppmärkta enl ovan ”3-fas matning med 1-fas grupper”, kanske för att ge utrymme för 1-fas grupper.)

Mitt ordningssinne säger att jag egentligen vill ha enskilda 1-fas säkringar för varje större förbrukare såsom TM och TT och att 3-fasen i detta fall endast skulle används för radiatorer. Får jag mata radiatorn samtidigt som jag har 1-fas förbrukare på samma säkringar? Behöver jag då byta till en trepolig brytare? Bör TM och TT förses med väggmonterad strömbrytare?

Vad säger expertisen?
 

Bästa svaret

Att blanda 400 V- och 230 V-förbrukare på samma trefasgrupp går bra med lite förbehåll.
- Jag avråder. Bättre vore om du kunde hitta en 230 V-radiator.
- Som jag ser det kräver det en trepolig säkring. Det finns risk för bakmatning via en annan fas och via radiatorn om man bara bryter en fas och sedan grejar i denna dosa.
- Det blir fyra belastade ledare i ledningen vilken man behöver kontrollera. Det skiljer 1-2 A i belastningsförmåga för en infälld ledning 1.5 mm², och är den då skyddad av 10 A diazed så finns inte marginal för fyra belastade ledare. Men man kan ev hävda en lägre belastningsström än 10 A.
- En av faserna kommer att mata radiatorn och TM eller TT. Man överstiger lätt 10 A här.

Med stickpropp på TM och TT så behövs ingen separat brytare. Det är inte ett krav ens vid fast anslutning, men rekommendabelt.
 
  • Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt omfattande svar Bo! Jag har läst många inlägg här på senare år och har särskilt uppskattat dina som alltid är fylliga, alternativgenererande och inte sällan utbildande!

Belastningsfrågan är ju avgörande och det blev nu tydligt att det enklaste är att hålla sig enkom till enfasförbrukare, dvs välja en radiator på 230V. Den är emellertid redan inköpt så plan B, i linje med dina rekommendationer, blir att koppla TM och TT på två oanvända säkringar 10A och radiatorn blir då den enda som ansluter trefas. Det innebär lite dragning av utanpåliggande till TM och TT som gärna undvikits men det får vara ok.

Huset har aldrig haft fasta radiatorer utan endast luftvärmepumpar. Jag har nu börjat komplettera med radiatorer och valde då 2-fas 400V från LVI då det är framdraget trefas till alla aktuella rum och jag uppfattar det som vanligt att man nyttjar 400V just för radiatorer. Detta är skälet till att 400V radiator till tvättstugan redan är inköpt. Jag inser nu att det kanske bara var till att krångla till det då effekten ändå max är 2000W och att jag kan plocka ut enfas ur de förberedda dosorna?

Det låter också som att oavsett märkning och hur man väljer att ansluta från dessa dosor så bör man byta till trepoliga brytare för att utesluta risk för bakströmmar? [Det finns varianter på detta i andra trådar]

Då projektet inte är slutfört uppskattas synpunkter på min inriktning för övriga radiatorer. Finess med 400V eller övergå 230V?
 
400 V är ett förstahandsval då de inte belastar den känsliga nollan. Alla större förbrukare borde vara två- eller trefasiga, 400 V.
Det är blandning med 230 V-apparater på samma gruppledning som stökar till det då gängse tumregler som 10 A / 1.5 mm² inte håller.

Så en eller flera separata trefasgrupp för alla 400 V-radiatorer är perfekt, där de kan fördelas jämnt mellan faserna.

Om du ni bara använder din dosa för TM och TT så ser jag inte större behov av en trepolig säkring om dosan fördelar gruppen till två enskilda uttag.
 
  • Gilla
Hemmafix_72
  • Laddar…
Och att ha "blandade" grupper är inte vad som kallas praxis utan mer nödlösningar, dvs nått man normalt inte förväntar sig. Även det en orsak till att i möjligaste mån undvika att blandade grupper.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Tack Bo och elmont, då har jag all info jag behöver för att gå vidare!
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.