Mikael_L
En liten fundering.

Jag ska dra en 5g1,5 till friggan.
I friggan blir det lyse några VU en liten VVB och ett trinett.

Nu vet jag inte om det blir en enfas eller tvåfas VVB (det kanske blir en valbar).
Men om jag väljer en tvåfasare så läggs väl trinetten lämpligtvis på den tredje fasen och sen lampor och VU "spritt" på faserna.
Då blir det ju blandat 1 och 2-faslast så en 3-polig automat känns ju rätt naturligt.
Men nu börjar jag fundera på om en 1-pol + en 2-pol kanske blir ännu bättre. Då slås inte kylen i trinetten ut av de andra faserna. Det blir inte kolmörkt, ifall lyse sitter där, osv.nte heller, tvärtom.
Det kommer aldrig bli några 3-fas laster där.


Jag kan inte se något problem med detta, men är det något jag missar.
 
Har du även jordfelsbrytare så klarar du dig ändå.
 
Mikael_L
Ja det har (givetvis) också (då det är nybygge).

Men varför jag öht ställer frågan är för att i t.ex. själva huset skulle jag helt enkelt dragit separat tvåfas för att inte behöva klydda på med besynnerliga lösningar.
Men nu drar jag 20 meter markkabel så då har jag ingen lust att dubbla den.

Men personligen ser jag inget problem med att göra så här, förutom att det antagligen är en lite ovanlig "lösning".

Är en liten skylt under 2-poliga säkringen:
"2-fas grupp med enfasbelastningar"
lämplig att sätta dit?
 
A
Micron.....? Om dylik installeras så drar den ström....
 
Jag skulle lägga 5*2,5 och en liten central i friggan.
Alternativt, om man nu inte vill ha en låda på väggen, tre 3*1,5 där en får mata lyse+uttag, en trinetten och den tredje varmvattenberedaren.
 
A
Två fas till huvudbyggnad å tre fas till friggebod..? E inte det lite dumt..?
 
Mikael_L
Oj, så mycket svar...
Jag tar ett i taget:
Alfred 54 skrev:
Micron.....? Om dylik installeras så drar den ström....
Jodå, men inget som inte klarar sig. VVVB, en sån 15-30 liters brukar vara på 1kW enfas / 3 kW trefas, så uttagen på samma fas så räcker det nog.

Fotografen skrev:
Jag skulle lägga 5*2,5 och en liten central i friggan.
Alternativt, om man nu inte vill ha en låda på väggen, tre 3*1,5 där en får mata lyse+uttag, en trinetten och den tredje varmvattenberedaren.
En UC är uteslutet, jag har redan ökat på mycket över ursprungsplaneringen.:surprised:

Först tänkta jag bara lägga enfas, 10A, möjligen 16A,. Sen började jag tänka att det blir lite väl nätt med tillgänglig effekt, så då gick jag upp i planeringen till 2fas 10A.
Sen upptäckte jag den löjligt låga prisskillnaden till 5ledar-kabel, så nu leker jag plötsligt med 3-fas. :)
Din fördelning är det perfekta valet tillsammans med 1-fas VVB. Och det kan fortfarande bli en sådan. Men blir det en 2-fasare så tycker jag nog att jag bör lägga VU tillsammans med en av faserna till VVB.


Alfred 54 skrev:
Två fas till huvudbyggnad å tre fas till friggebod..? E inte det lite dumt..?
Ehhh, har någon skrivit det?
Till huset blir det givetvis 5g6 och egen central i huset.
Men nu gällde inte frågan huset, för där körs det säkert mer "by the book".
 
Mikael_L skrev:
Din fördelning är det perfekta valet tillsammans med 1-fas VVB. Och det kan fortfarande bli en sådan. Men blir det en 2-fasare så tycker jag nog att jag bör lägga VU tillsammans med en av faserna till VVB.
Mja, en tvåfasberedare brukar klara sig utan nolla, kör du då på varianten tre 3*1,5 kan en sådan hantera två faser + jord, blå används då som fas.
Ger en renare installation att låta beredaren ha en egen tvåfasgrupp.
Vad ska du ha mer som kräver effekt eftersom du vill dela på vägguttagen?
 
Ansluter du VVB tvåfasigt bör du inte ansluta enfaslast till samma säkring.
VVB behöver du inte ansluta tvåfasigt det kommer galant att räcka med ca 1000 W som småberedare har vid 230 V.

Sätt en riktig central i stugan, utslängda Diazed finns väl 13 på ett dussin.

Protte
 
A
"Men varför jag öht ställer frågan är för att i t.ex. själva huset skulle jag helt enkelt dragit separat tvåfas för att inte behöva klydda på med besynnerliga lösningar."
Dina ord.... Ej helt lätt tolka annorlunda....
 
Mikael_L
Alfred 54 skrev:
"Men varför jag öht ställer frågan är för att i t.ex. själva huset skulle jag helt enkelt dragit separat tvåfas för att inte behöva klydda på med besynnerliga lösningar."
Dina ord.... Ej helt lätt tolka annorlunda....
OK, det var det lilla i:et som var svårt att se.
att i t.ex. själva huset skulle jag helt enkelt dragit separat tvåfas för ...

Vilket betyder att i själva husinstallationen skulle jag inte blanda 2-fas och 1-fas-belastningar i samma grupp.
 
A
Anar spontant språkmiss dock.
Vi kan dra femtio kablar till en kåk och likväl enbart ha en fas.
5*1;5 har inget med faser att göra. Det kan lika gärna vara fem tåtar som gör att fem olika lampor går att släcka/tända.
 
A
Dra en fas till kåken alternativt tre fas. Skippa 2 fas.
 
jag förstod iallafall vad milael_L menade..
han menade ju att man har mer utrymme i huset i t.ex. centralen osv för att köra 2 fas och enfasbelastningar på separata dvärgar..
men i detta fallet vill han enbart dra en kabel ut till uthuset..
jag tyckte det var solklart...

men om jag får ge ett tips så skulle jag köra vv-ber enfasigt så slipper du blandbelstningar öht och klarar dig med 3st 1-poliga dvärgar.
smidigaste lösningen.

eller om du prompt vill ha 3kw beredare så drar du enbart 2 fas, lägger vu+bel på den ena och trinetten på den andra..
du kan ju givetvis lägga en 5-ledarkabelför att framtidssäkra ifall du får för dig att klyva ved i uthuset nån gång..
men om du är övertygad om att 3fas aldrig kommer behövas där så kan du lungt spara in på den 5:e ledaren.
 
A
En kabel 5*1,5 till friggeboden innebär i praktiken trefas till friggebod.
Men, som Fotografen poängterar. Den kabeln är för klen. 2,5 är ett minimum, å svart ska den vara. En jordkabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.