Hej :)

Jag har funderat ett tag på hur det fungerar med trefas och 16 ampere. I mitt proppskåp sitter det en 10 A säkring på varje fas till ett motoruttag (380 V) som är draget till källaren. Hur går det ihop? Blir det ändå 16 A när man lägger ihop faserna eller hur sjutton fungerar det där? Förklara gärna detta för mig, det vore väldigt intressant att veta. Sen finns det ju förgreningar med både en- och trefas, dvs 380 och 220 V, som man kan koppla in på ett 16 A trefas-uttag och på så sätt få ut 16 A på enfas-uttagen på grenkontakten. Hur kan det gå när det bara är 10 A på varje propp. Nu kanske jag förklarar lite krångligt men det borde väl finnas nån som vet vad jag menar och kan förklara hur allt det där går ihop.

Hoppas på svar // Lidman
 
Jasså, jo det ante mig nästan. Men på schemat över elcentralen står det "trefas 16 A motoruttag", och det är på det "nya" proppskåpet som monterades av elektriker 1984. Det kanske är så att det egentligen ska sitta tre 16 A säkringar där med att de är utbytta till 10;or av förra ägaren, eller vad tror ni? Vi har ganska nyss köpt vårt hus (i maj).

Jag ser gärna fler svar.

M v h // Lidman
 
"Det kanske är så att det egentligen ska sitta tre 16 A säkringar där med att de är utbytta till 10;or av förra ägaren, eller vad tror ni?"

Mycket troligt, kolla bottnarna i skåpet
Det är botten som avgör vilka säkringar man kan ha, inte säkringarna... (bortsett från ledningarna som jag antar att elektrikern dragit med rätt area)
Jämför  propparna och bottnarna, grön för 6A, röd för 10A, grå för 16A, blå för 20A och gul(guld?) för 25A.
Rätta mig gärna om jag har fel ;)
 
Nu har jag kollat. Bottnarna är grå och kabeln är en EKK med 5G2,5 area. Då verkar det som om det nog trots allt bara att skruva dit tre 16 A:are. De hade väl bara tior då det gick nån propp där nån gång mest troligt.
 
ang summan av strömmarna så får du noll ampere om du adderar strömmarna och tar hänsyn till fasförskjutningsvinkeln.

det är en av de fina symetrierna i ett trefassystem.
om alla huvudfaserna alltid var lika belastade skulle vi kunna skippa neurtralen helt och hållet.
man skulle då kunna göra en lokal y-koppling i centralen i ställe tför i transformatorstationen.
 
master_mimer skrev:
ang summan av strömmarna så får du noll ampere om du adderar strömmarna och tar hänsyn till fasförskjutningsvinkeln.

det är en av de fina symetrierna i ett trefassystem.
om alla huvudfaserna alltid var lika belastade skulle vi kunna skippa neurtralen helt och hållet.
man skulle då kunna göra en lokal y-koppling i centralen i ställe tför i transformatorstationen.
....men det var innan switchelektroniken gjorde sitt inträde i kraftsammanhang!

Har man mycket övertoner så är det stor risk för varmgång/överbelastning i nollan även om summan av fas-strömmarna nära nog tar ut varandra!!
 
Stor risk i en villa anläggning va väl ändå o ta i?

I större anläggningar måste man dock verkligen hålla tungan rätt i mun när man dimensionerar nuförtiden.

Övertoner är ett riktigt gissel o värre kommer det att bli.
 
Erik_D skrev:
Stor risk i en villa anläggning va väl ändå o ta i?

I större anläggningar måste man dock verkligen hålla tungan rätt i mun när man dimensionerar nuförtiden.

Övertoner är ett riktigt gissel o värre kommer det att bli.
Du har helt rätt, jag svarade bara allmänt på master_mimers fråga/påstående, i detta fall som denna tråd avhandlar är det ju ingen risk alls!
 
sannt, det där med pulser och övertoner lämnade jag utanför.

lika så om jag snedfördelar reaktiva effekter på huvudfaserna...

men på den tiden man väl fastnade för 3-fassystem så var en av de fina fördelarna just att summasträmmen var noll vilket underlättar distributionen av strömmen från kraftverk till transformator i alla fall.

att man sedan tar ut en neutralledare är en annan sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.