Då tvättstugan ska göras om nu till sen sommaren, sitter jag och frugan och planerar och funderar.
Efter mycket om och men kommer fram till att vi ska ha 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare.
Idag har vi en kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Jag var och kika lite hur det ser ut bakom denna maskin, och det visar sig att där är tre faser, nolla och jord (dels står det i centralen att där ska vara tre faser, samt kikade jag och mätte att det var tre faser)

Nu till frågan. Kan man förgrena ut faserna till olika uttag, så vardera tvättmaskin/torktumlare får en fas vardera (samt nolla och jord).

OBS, detta är endast en fråga i syfte att göra en grov kalkyl till vad som behöver göras i olika syften, i detta fall uppskatta hur mycket jobb en elektriker skulle ha.
 
Går utmärkt att stycka upp 3 fasen till 3 st 1-fas, beroende på hur det ser ut nu med utgången från väggen, inte omöjligt att det varit en 3-fas tvättmaskin tidigare och ett rör ut ner till en 3 fas brytare. Då går det att sätta en dosa och gå ut från den till 3 st 1 -fasuttag, Tank bara om det ska vara en bänk ovanför maskinerna, den står mot väggen och kablarna kommer då att hänga utanför bänken.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
E
Thyro89 Thyro89 skrev:
Då tvättstugan ska göras om nu till sen sommaren, sitter jag och frugan och planerar och funderar.
Efter mycket om och men kommer fram till att vi ska ha 2 tvättmaskiner och 1 torktumlare.
Idag har vi en kombinerad tvättmaskin/torktumlare.
Jag var och kika lite hur det ser ut bakom denna maskin, och det visar sig att där är tre faser, nolla och jord (dels står det i centralen att där ska vara tre faser, samt kikade jag och mätte att det var tre faser)

Nu till frågan. Kan man förgrena ut faserna till olika uttag, så vardera tvättmaskin/torktumlare får en fas vardera (samt nolla och jord).

OBS, detta är endast en fråga i syfte att göra en grov kalkyl till vad som behöver göras i olika syften, i detta fall uppskatta hur mycket jobb en elektriker skulle ha.
Gör du så, 3 faser och 3 maskiner låter rätt i mina öron.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.