Hej,

Har framdraget 3 fas 2,5 kv mm till tvättmsk. Är det ok att mata tvättmsk (enfas) och torktumlare (enfas) med en av faserna + N + G?

Är det tillåtet att dra de andra två faserna och N +G med utanpåliggande EKK 5G2,5 till ett utanpåliggande dubbeluttag för att mata ugn (enfas) med den andra fasen respektive kombiugn (enfas) med den tredje?

Om dubbeluttag inte får anslutas till två faser är det då ok med två enkeluttag.

Faserna är kopplade till till olika fasskenor i central. Är idag säkrade till 10A per fas.

Allt i samma rum.

Gott slut till er alla!
 
S
Jag rekommenderar att du drar ut en separat kabel till köket istället för att börja dribbla med tvättmaskinsmatningen. Två faser i samma vägguttag är inte ok.

Använd sökfunktionen så får du massor med träffar i ämnet och även vad som gäller säkringar / jordfelsbrytare. Börjar bli lite tjatigt att upprepa det gång på gång.
 
Hej och tack,

Men känner att jag inte hittar svar på min fråga genom en sökning. Många liknande men inte helt lika...

Men dubbeluttag är inte tillåtet. Det får då bli två enkeluttag.

Allt i samma rum...

/Jörgen
 
Rent tekniskt fungerar detta, och det är tillåtet med en massa förbehåll men för överlevnad av den som kommer efter dig så dra nya matningar från elcentralen, det blir enkelt och överskådligt samt som det alltid varit förut.

Prototypen
 
H
Jag tror att ni har fel där killar. Det är visst tillåtet att koppla in två olika faser till ETT 2 vägs vägguttag. I vårt badrum har jag satt upp ett 2 vägs vägguttag till tvättmaskin och torktumlare, där varje uttag har en egen fas. Annars hade det ju inte sålts sådana vägguttag.

Vi har satt upp Eljo Trend, se länk:
http://www.schneider-electric.se/ka...4;&func=sok&GroupID=120&BrandID=2

 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Ser det ut som ett vanligt dubbelt uttag så är det synd om den stackare som bryter en säkring och det blir strömlöst i ena halvan och börjar skruva i uttaget.... sedan förstår ni resten. Jag har gjort misstaget.

Fippla inte till det, kör straigth.

Prototypen
 
H
Jag är själv behörig elektriker och har inga problem med det. Det handlar ju bra om att märka upp ordentligt. Står det tydlig att vägguttaget matas med två faset är det ju inga problem. Man vill ju inte trycka in hur många vägguttag i kaklet som helst. :)

Gott Nytt År på er allihopa!
 
Himmajort skrev:
Jag är själv behörig elektriker och har inga problem med det. Det handlar ju bra om att märka upp ordentligt. Står det tydlig att vägguttaget matas med två faset är det ju inga problem. Man vill ju inte trycka in hur många vägguttag i kaklet som helst. :)

Gott Nytt År på er allihopa!
Man tackar, en som tolkar reglerna som jag. ;) :-*

 
S
Himmajort skrev:
Jag tror att ni har fel där killar. Det är visst tillåtet att koppla in två olika faser till ETT 2 vägs vägguttag. I vårt badrum har jag satt upp ett 2 vägs vägguttag till tvättmaskin och torktumlare, där varje uttag har en egen fas. Annars hade det ju inte sålts sådana vägguttag.

Vi har satt upp Eljo Trend, se länk:
[länk]
Den installation du då gjort är inte förenlig med Svensk Standard (där det inte är tillåtet) men likväl så skulle det kunna vara godkänt enligt gällande ELSÄK-FS. Detta efter bedömning i varje enskilt fall och inte generellt tillåtet. Det är ju du själv som ska kunna överbevisa att din anläggning är säker ändå, ELSÄK-FS styrker inte din bevisning.
 
Mikael_L
Skulle det inte vara lite bättre att använda en anslutningsdosa och ansluta maskinerna fast istället då?
Då blir väl risken mindre att någon missförstår hur många säkringar som måste tas ur?
 
Himmajort skrev:
Jag tror att ni har fel där killar. Det är visst tillåtet att koppla in två olika faser till ETT 2 vägs vägguttag. I vårt badrum har jag satt upp ett 2 vägs vägguttag till tvättmaskin och torktumlare, där varje uttag har en egen fas. Annars hade det ju inte sålts sådana vägguttag.

Vi har satt upp Eljo Trend, se länk:
[länk]
Dom uttagen är till för att ex tända en lampa över klocka och ha fast ström på det andra uttagen. OBS Samma en-fas grupp på bägge tändbrunnarna.
 
Att ha olika faser i ett dubbel vägguttag är utan någon som helst tvekan förbjudet. Jag ska se om jag kan hitta en länk till Elsäkerhetsverkets svar på denna fråga. Den finns besvarad på deras websida, men det var längesedan som jag läste svaret.

Nu har jag snokat reda på frågan.
Titta här, i rutan där det står "Avdelning A" välj del 5, kapitel 51 och titta sen längst ner, på fråga (02-228).
Klart och tydligt.
 
Det argument som elsäkerhetsverket framför håller ju inte om man har flerpolig säkring. Dvs om man inte kan bryta bara en fas. Och det är ju såvitt jag förstår av andra trådar här ändå ett krav när man tar ut flera enfas kopplingar från en 3 fas.
 
Holger_Olofsson
Titta här, i rutan där det står "Avdelning A" välj del 5, kapitel 51 och titta sen längst ner, på fråga (02-228).
Klart och tydligt.
Ja, där ser man. Frågan man ställer sig är varför Eljo säljer sådana uttag i Sverige. Men det är ju enkelt fixat. Man placerar en 2- eller 3-polig automatsäkring på gruppen.

:cool:
 
Du kan t ex mata den ena brunnen via strömbrytare och den andra direkt (ändå på samma fas). Praktiskt vid fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.