Hej! Vi ska koppla en sladd från ett trefas uttag på huset till en friggebod ca 50m bort. En trefaskabel på detta avståndet blir snabbt ganska dyrt och friggeboden har enbart enfas behov.

jag har sett att det finns övergångsadaptrar på t.ex biltema men då måste jag ha ytterligare en skarv på en redan lång kabel, + fuktrisk.

Min fråga är då om jag kan köpa en 2.5mm enfaskabel, och koppla i ena ändan en trefas hane (som går in i huset) och i andra ändan en vanlig stickpropps hona?

det som känns knepigt är att koppla trefaskabel rätt mot sladden så man får rätt faser.

Tack på förhand!
 
Mekaniskt så är det ju bara att göra som du föreslår CEE hane 3fas handske + kabel + schuko hona. Men man bör nog reda ut om det är den bästa tekniska lösningen samt om det fungerar elsäkerhetsmässigt.
 
Enklast är väl att du köper en adapter och stoppar i CEE uttaget, även denna finns på Biltema. Alternativt byter hela uttaget till ett som även har schukouttag
CEE-adapter för eluttag från Biltema mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
CEE-uttag i grå och röd färg med blå säkerhetsomkopplare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tolkar det som att det kommer att vara en permanent lösning.
Då är det inte ok med en skarvsladd.
Det ska vara en matningskabel ansluten enligt gällande bestämmelser.
Det är inget du får göra själv (var tvungen att säga det) Ta kontakt med en behörig firma så löser dom det.
 
  • Gilla
multix
  • Laddar…
Börja med att beskriva elbehovet i friggeboden.
 
GoC GoC skrev:
Enklast är väl att du köper en adapter och stoppar i CEE uttaget, även denna finns på Biltema. Alternativt byter hela uttaget till ett som även har schukouttag
[bild] [bild]
Den första bilden här verkar nog vara den rätta lösningen för mitt behov, tack!
 
  • Gilla
Lennart 57
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Jag tolkar det som att det kommer att vara en permanent lösning.
Då är det inte ok med en skarvsladd.
Det ska vara en matningskabel ansluten enligt gällande bestämmelser.
Det är inget du får göra själv (var tvungen att säga det) Ta kontakt med en behörig firma så löser dom det.
självklart, dock är detta inte en helt permanent lösning, vi ska prova och se hur det funkar och om det är värt att dra el permanent
 
Vag gör du om det inte fungerar?
River du friggan då?
Har du behov av el i boden så gör det som det ska göras.
Då kommer det att fungera
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Vag gör du om det inte fungerar?
River du friggan då?
Har du behov av el i boden så gör det som det ska göras.
Då kommer det att fungera
Den står på hjul och har batterier, så i värsta fall drar jag ned laddströmmen så den drar mindre effekt och då bör den funka. Sen ska huset inte stå där permanent utan kommer nog rulla vidare någon gång i snar framtid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.