Hej, har två trefasuttag i huset som matar våra 400V element.
På ena gruppen så kan jag inte återsälla ena fasen (10A) då den löser ut direkt.

Det startade då vi skulle måla om köket då jag stängde av båda grupperna för att ta bort elementet i köket (på den gruppen som fungerar). Efter det går fasen direkt när jag försöker återsälla den.

Jag har stängt av de elementen som sitter på den men det hjälpte inte.
Jag har kopplat ur ena fasen på de elementen men hjälpte inte.

Några tips hur jag ska gå vidare? Kan jag mäta det på något sätt?
Vet inte hur det är draget i huset så har svårt att förstå var jag kan bryta för tex upp till övervåningen.
 
Är du säker på att du kopplat ut den fas som löser ut? Finns det nolla vid elementen, eller är det bara 3-fas och skyddsjord? Har ni jordfelsbrytare?

Kan du ha skadat isoleringen på en av fasledarna när du kopplat, så att den kortslutning mot nolla eller jord?

Är du säker på att du inte har några andra laster (med höga startströmmar) på gruppen som löser ut.

Har du kopplat in faserna i samma ordning som innan, eller kan du ha flyttat last från de två andra faserna till den som löser ut?
 
Har du återmonterat elementet du hade bort?
Hur är det inkopplat?
Hur ser gruppcentralen ut och vilken säkring är det som inte går att återställa (bild)?
Finns det något centralur som styr nattsänkning?
Finns det några master/slave element?

Bilder på kopplingen samt kopplingsanvisning och/eller vad det är för tillverkare & modell på elementet.
 
De element som inte fungerar är urkopplade med ena fasen. Har det någon betydelse vilken fas jag kopplar ur på de elemnten som inte fungerar?

Nej, är inte säker på att det är någon annan last på fasen som löser ut, men det borde inte vara det då det bara ska vara element där.

Jag va bara på sockerbiten så borde inte kunna skada så mycket.
Ska vara kopplat samma i köket som inann, då det elementet fungerar så borde inte problemet vara där.

Ja det är centralur men används inte (röd kabel?)
Vi har jordfelsbrytare.

Fas1 på grupp1 är lite svår att slå till, får slå upp den några gånger.

Grupp1 och 2 är elementen.
 
  • Elcentral med säkringar och brytare i olika grupper märkta 1 till 16, och en huvudströmbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på Adax element med modellnummer NEO NP 14 DT, 1400W, 400V och tillverkningsinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Eluttag med urkopplade kablar inklusive blå, brun och svart, samt anslutna jordade ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

E
Går det att återställa säkringen med huvudbrytaren frånslagen?

De där gamla hagersäkringarna blir med tiden lite svampiga i vippmekansimen och så småningom går de knappt att återställa alls. Vilket du upplever på L1 på samma grupp.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
Går det att återställa säkringen med huvudbrytaren frånslagen?

De där gamla hagersäkringarna blir med tiden lite svampiga i vippmekansimen och så småningom går de knappt att återställa alls. Vilket du upplever på L1 på samma grupp.
Hade även svårt att återsälla med huvudsäkringen av. Men lyckades efter några gånger.
Den höll sig på när huvusärking åter slogs på.

Antar att man måste vara behörig för att byta dem. Borde dock inte vara rocket sience.

Tack för hjälpen alla!
 
E
Nya MC(/B)N/MC(/B)S passar på fasskenan om det sitter sån monterad.

Som du skriver så är det inte raketforskning att byta ut en automatsäkring, vore det det hade jag jobbat med istället för att vara kabeltattare. Det är dock ett auktorisationskrävande arbete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.