Halloj!

Vill inleda inlägget med att elektriker finns med i bilden, då det dröjer tills nästa vecka så tänkte jag fråga här för att stilla kvällsfunderingarna :)

Är mitt uppe i köksrenovering, och i bostaden är det 3-fas draget. Det finns några lediga säkringar för 1-fas 10A, men jag blir inte riktigt klok på det här med 3-fas.

I köket ska 2 ugnar kopplas in, en vanlig samt en kombiugn. Det ska även kopplas in en häll.
Det finns en säkring som är till för spis/ugn och enligt schemat:
3-fas, ledningsarea i mm2 = 4, Märkström 20A.

Kombiugn:
Märkeffekt/Anslutningseffekt 3000W
Grilleffekt 2200 W
Mikroeffekt 1000W

’Vanlig’ ugn:
Märkeffekt/Anslutningseffekt 3300W
Grilleffekt 2700W

Häll
totaleffekt: 7400W
Ena plattan: 2000W

Hällen kräver 2 fas och båda ugnarna har levererats m stickpropp. Elektriker kommer såklart att installera allt, men hur funkar det med fasen som ”blir över”? Hur räknar man ut den maximala belastningen på den respektive maximala totalbelastningen på själva säkringen?
 
H Hockey17 skrev:
Halloj!

Vill inleda inlägget med att elektriker finns med i bilden, då det dröjer tills nästa vecka så tänkte jag fråga här för att stilla kvällsfunderingarna :)

Är mitt uppe i köksrenovering, och i bostaden är det 3-fas draget. Det finns några lediga säkringar för 1-fas 10A, men jag blir inte riktigt klok på det här med 3-fas.

I köket ska 2 ugnar kopplas in, en vanlig samt en kombiugn. Det ska även kopplas in en häll.
Det finns en säkring som är till för spis/ugn och enligt schemat:
3-fas, ledningsarea i mm2 = 4, Märkström 20A.

Kombiugn:
Märkeffekt/Anslutningseffekt 3000W
Grilleffekt 2200 W
Mikroeffekt 1000W

’Vanlig’ ugn:
Märkeffekt/Anslutningseffekt 3300W
Grilleffekt 2700W

Häll
totaleffekt: 7400W
Ena plattan: 2000W

Hällen kräver 2 fas och båda ugnarna har levererats m stickpropp. Elektriker kommer såklart att installera allt, men hur funkar det med fasen som ”blir över”? Hur räknar man ut den maximala belastningen på den respektive maximala totalbelastningen på själva säkringen?
Med 20 A och 230 V kan du få ut maximalt
P = 20 x 230 x 3 = 13.800 W

Ledningen som elektrikern drar fram ska säkras av så att den inte blir överhettad och tar skada av detta så hur stor arean ska vara beror på hur och var kabeln förläggs.
Det vet elektrikern eller så kollar han upp det i lämplig svensk standard.

Man räknar inte med att all utrustning kommer användas kontinuerligt på 100% effekt när man dimensionerar i normalfallet.

En säkring på 20 A kan belastas med 25 A under 1 timme innan den löser ut och kabeln är dimensionerad för det också.

3-fas innebär att om det går 20 A I två faser och 0 den tredje kommer det att gå 20 A I nollan. Går det 20 A I alla 3 faser blir det 0 A I nollan.
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
E Elvvsbygg skrev:
Med 20 A och 230 V kan du få ut maximalt
P = 20 x 230 x 3 = 13.800 W

Ledningen som elektrikern drar fram ska säkras av så att den inte blir överhettad och tar skada av detta så hur stor arean ska vara beror på hur och var kabeln förläggs.
Det vet elektrikern eller så kollar han upp det i lämplig svensk standard.

Man räknar inte med att all utrustning kommer användas kontinuerligt på 100% effekt när man dimensionerar i normalfallet.

En säkring på 20 A kan belastas med 25 A under 1 timme innan den löser ut och kabeln är dimensionerad för det också.

3-fas innebär att om det går 20 A I två faser och 0 den tredje kommer det att gå 20 A I nollan. Går det 20 A I alla 3 faser blir det 0 A I nollan.
Tack för utförligt svar! :D Innebär detta i teorin att det skulle vara möjligt att köra ugnarna + hällen på samma säkring? Iomed att den totala maxeffekten på vitvarorna skulle bli 13700W - inte för att jag planerar på att köra på max på båda ungarna och hällen samtidigt. Eller faller det på den fasen som blir över att 20 * 230 = 4600W?

3-fasen är framdragen sedan tidigare till den plats där häll och ugnar kommer att vara. Jag håller mest tummar och tår för att slippa fler utanpåliggande kablar. Finns fördelar och nackdelar med bostad som enbart är betong.. :crysmile:
 
Kombiugn:
Märkeffekt/Anslutningseffekt 3000W
Grilleffekt 2200 W
Mikroeffekt 1000W

3000W / 230V = 13A

’Vanlig’ ugn:
Märkeffekt/Anslutningseffekt 3300W
Grilleffekt 2700W

3300W / 230V = 14A

Häll
totaleffekt: 7400W
Ena plattan: 2000W

7400W / 230V = 32A men delas upp på två faser med 16 A på varje.

Ibland har hällarna booster-effektläge som drar lite extra effekt, ström.

Om du har 4mm2 kabel och 20A säkring så är det väl förberett för värsta hällarna. :p

En hälls drivkrets brukar vara uppdelad i två delar. Höger och vänster. Därav 2 faser.
En platta på 2000W/230V drar 8,7A
Då återstår 1700W till andra platta vilket tillsammans blir halva spisen effekt :p
1700W / 230V = 7,4A

Nu kan du fundera vidare på hur dian 4 laster skall fördelas på 3 faser för jämnaste belastning samt samsas med andra belastningar i huset.

Notera att plattor/zoner och ugn drar fullt när de värmer upp mat/kastrull/stekpanna etc, men att effektförbrukningen sen sjunker. Wirström case är väl stormkok av pasta. :D
 
Det är ingen fas som "blir över" utan en av dem kommer belastas hårdare. Det räcker inte att räkna ut trefaseffekten som P3=3*20*230=13800 W utan man måste också se till enfaseffekten eftersom det är fråga om enfaslaster, P1=20*230=4600 W. Varje fas bör alltså inte regelmässigt belastas med mer än så.

I mina ögon är det långt ifrån optimalt att koppla 13+14A nominell effekt på en enda 20A säkring, även om den säkert klarar det under kortare perioder. Det är inget problem till vardags utan problemet uppstår när du gör för dig att köra pizza-night med polarna och drar igång grillen på båda ugnarna samtidigt för att få upp temperaturen.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
H Hockey17 skrev:
3-fasen är framdragen sedan tidigare till den plats där häll och ugnar kommer att vara.
Jag är lite intresserad av historien här. Vem installerade denna ledning och med vilken kunskap kring vad den skulle användas till? Trefas 20 A / 4 mm² är ovanligt så någon har försökt dimensionera ledningen efter något speciellt. Du säger betong och säkring i singularis, så detta kanske handlar om en gammal lägenhet med enfas där någon dragit dram 3 x 20 A enfas?

En viktig input här är vad NI förväntar er. Dubbla ugnar har man väl inte om man inte avser att använda dem samtidigt? Sådana ugnsvanor kanske även spiller över på hällen så att den också kommer att lastas ganska tungt? Jag tycker annars att man vanligen kan snåla lite på dimensioneringen för hällar då man sällan kör långkok på dessa. Jag tycker det får anses ok att överbelasta systemet typ den tid det tar att koka upp en liter vatten men inte så mycket mer. Man ska inte långvarigt och regelbundet överbelasta säkringar och ledningar - de är inte dimensionerade för det.

Här bör man också titta på mätarsäkringarna. Kommer de att höjas? Jag menar, vilket effekt vill ni kunna använda?

Allt detta styr också hur man ska fördela två ugnar och en tvåfasig häll på tre faser. Det skulle behövts en 20 A enfasgrupp till.
 
  • Gilla
zarkov
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.