Halloj,
Jag har själv en baxi panna (30kw) med 2m³ acc, och har därför fått ansvaret att få igång pannan hos svägerskan. För jag är ju expert.. därför behöver jag era kloka huven/erfarenhet.

Anläggningen är från 1999.
Trebema panna ved30
Termovar laddpaket med Grundfos 95w pump och 80° termostat
2*750l acc tankar

Efter lite putsning av skorsten fick vi en godkänt besiktning.

Panna ser ut såhär:
Schematisk illustration av kaffeautomat med numrerade delar och komponenter, utan beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det första jag reagerade på när jag såg ritningen är att primärluften kommer in så högt upp i vedmagasinet. På min solo innova hemma är det i mitten på magasinet..

När brasan får bra fart blir hela vedmagasinet övertänd och det är en stor glödande het massa. En fyllning brinner upp på knappt 2 timmar. Fin blå mitt på lågan orange runtomkring.

Rökgaserna kommer inte högre än 100°. Även när pannan går i kok. Rök syns tydligt från skorstenen under hela eldningsprocessen, blir aldrig "genomskinlig".

På tal om att koka panna, så går den i kokskyddsläge innan tankarna ens är nära fulladdade.. 80° i toppen och 50° i bottnen. Hade hoppats på åtminstone 90-80.

Min teori är att brasan är för häftig, samtidigt som värmeväxlingen till pannvattnet är sjukt effektiv på något sätt..

Jag förstår inte hur man ställer in rätt primär och sekundär luftinsläpp dock.
På högersida panna finns en spak man kan justeras. Den står på 2/2.5 av 5 ungefär. Antar det är primärluften. Är det en vettig inställning?

Vart justerar jag sekundärluften? Och vad ska den stå på?

Varför går pannan i kokläge så tidigt? Laddpumpen går (läge 3 av 3, max hastighet), och termostaten i laddpakketet är nytt.

Ge mig alla tips ni kan tänka er!
 
Redigerat:
Uppdatering:
Pannan går inte längre i kok innnan tankarna är fulladdade. 93° i toppen och 83° i bottnen utan kokskyddslöge på pannan är jag nöjd med. Det visade sig att läge 3 på dosan inte va läge 3 på riktigt. Fick justera så laddpumpen verkligen gick på maxflöde.

Höjde primärluften ett litet steg, rökgastempen ör fortfarande endast 100°
Turbulatorer finns inte i pannan. Men röken ur skorstenen är betydligt mindre nu. Ungefär 1m vit rök

Vedmagasinet är fortfarande övertänd.
Har också sett nu att det finns ett rör från luftinsläppet (se bild i mitt förra inlägg), som går upp ytterligare några cm. Funderar på att borra ett hål i det för att få luften längre ner. Bra ide eller ej?
 
Har du hela tiden fin låga i brännkammaren? För du har siktglas där va?
Är inte expert på trebema men vet att övertänt vedmagasin brukar ge dålig förbränning i brännkammaren. Veden brinner till säg 50% i vedkammaren men gasen slocknar när den passerar munstycket så 50% av gaserna går ut oförbrännt i skorstenen. Din låga rökgastemperatur kan tyda på det.
Jag tycker du ska försöka få ner primärluftintaget. Det kan bara bli positivt.
 
B Bjober skrev:
Har du hela tiden fin låga i brännkammaren? För du har siktglas där va?
Är inte expert på trebema men vet att övertänt vedmagasin brukar ge dålig förbränning i brännkammaren. Veden brinner till säg 50% i vedkammaren men gasen slocknar när den passerar munstycket så 50% av gaserna går ut oförbrännt i skorstenen. Din låga rökgastemperatur kan tyda på det.
Jag tycker du ska försöka få ner primärluftintaget. Det kan bara bli positivt.
Jag måste öppna den nedre luckan för att kolla lågan. Lågan är jätte fin alla gånger jag kollar under eldningen..

När jag öppnade primärluftspjället rykte det som sagt mindre från skorstenen. Men den är på 4/5 nu, vilket "känns fel".
Imorgon ska jag testa tvärtom, sänka till 1.5 eller liknande. Får se hur det blir. Tack!
 
B Bjober skrev:
Har du hela tiden fin låga i brännkammaren? För du har siktglas där va?
Är inte expert på trebema men vet att övertänt vedmagasin brukar ge dålig förbränning i brännkammaren. Veden brinner till säg 50% i vedkammaren men gasen slocknar när den passerar munstycket så 50% av gaserna går ut oförbrännt i skorstenen. Din låga rökgastemperatur kan tyda på det.
Jag tycker du ska försöka få ner primärluftintaget. Det kan bara bli positivt.
Och förutom att det är oeffektivt, så går en vedladdning åt så jäkla fort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.