Tror jag har kommit fram till hur jag vill ha mitt kök så nu kommer det lite frågor :)

Tanken är vad jag har sätt här och på andra ställen är att ha ett glas istället för kakel mellan skåpen och köksbänken. Det jag undrar är att under skåpen går det en tjock list.
Den borde man kunna ta bort utan att skåpen åker ner i baken eller??
Tänkte ha typ glaset enda upp men om det inte går att ta bort den så får jag helt enkelt bara måla om den.

Fråga nummer två är att nu tar ju en rostfri diskbänk halva utan av köksbänken totalt så jag tänkte ersätta den med en helt solid träskiva och sedan ha ett hål för diskhon.
Detta kan nog vara bra att låta en rörmokare göra eftersom man måste ju även byta kranen och vattenskador vill man inte ha eller vad tror ni??

Den sista frågan är att runt väggen så finns det en tjock border av mönster, tanken är att jag ska ha en helt vit vägg och sedan väggmålning så hur gör man med bordern. Det kommer ju synas och misstänker att det kan vara lite svårt att få bort allt. Att sätta en tunn gipsskiva vet jag inte om det är den enda lösningen eller är det?
 
1. Installerar du ett nytt kök idag så stöder det definitivt inte på någon list under, jag har svårt att tro att man gjorde det förr i tiden också men ska inte svära på det. Vet du hur gammalt och/eller fabrikat på köket? En sak att ha i åtanke att en list inte alltid är så dumt eftersom du där kan hänga upp krokar etc, det blir betydligt svårare i glaset.

2. Ja jag hade nog tagit hjälp av en rörmokare, det beror väl på hur mkt kunskap man har om sånt men jag har definitivt inte tillräckligt. Tänk på att en massiv skiva med diskho aldrig är lika praktisk som en rostfri diskbänk, mer underhåll och större risk för skador. Överväg om du ska få diskhon planlimmad eller underlimmad istället för nedsänkt, som är billigast men då får du en kant som gör att du inte lika lätt kan rafsa ner saker i diskhon. Kan även vara värt att fundera på att ha diskho med avrinningsyta på sidan. Jag har i nuläget en ekskiva med nedfälld diskho och funderar just i dom banorna själv.

3. Låter som att easy cover tapet eller liknande vore det bästa.. dvs en tapet du sätter upp som tar upp en del ojämnheter i väggen och sen målas över.
 
Tack för det snabba svaren.
Huset byggdes 1981 och listen är det ingen fara om den är kvar, det är bra om jag kan ta bort den så kanske det blir snyggare men som sagt, jag ska se hur det passar in.
Jag bifogar en bild om hur det ser ut.
list.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mm blir nog att anlita en rörmokare, undrar vad det kan kosta??


Hmm har aldrig hört talas om easy cover tapet så det ska man läsa på lite mera :)
 
Fast en rörmokare byter väl inte bänkskiva? Det får man nog ha en snickare till.
 
haha jo det är mer att vatten och avloppsrören ska fixas still
 
cazz skrev:
Tack för det snabba svaren.
Huset byggdes 1981 och listen är det ingen fara om den är kvar, det är bra om jag kan ta bort den så kanske det blir snyggare men som sagt, jag ska se hur det passar in.
Jag bifogar en bild om hur det ser ut.
[bild]
mm blir nog att anlita en rörmokare, undrar vad det kan kosta??


Hmm har aldrig hört talas om easy cover tapet så det ska man läsa på lite mera :)
Ja en idé är ju att byta ut listen mot en i samma trä som bänkskivan eller måla den du har vit.
Ingen aning om vad rörmokarn kostar, återkom gärna med vad du får för pris!
 
Den där listen är bara till för att dölja kanten på kaklet så den har ingenting att göra med överskåpens bärighet. Det är bara att plocka bort utan att vara orolig.
 
Ahh har det ingen med bärighet så är det bra :)
 
baserat på mitt eget dåliga val av att välja just en massiv ekskiva med underlimmad ho, samt en häll, ta nått annat.

blir bara jobbigt att hålla på och olja in och grejja, matfett som stänker vid hällen är svårt att få bort, blir lätt fläckar, och sen finns risken att den sväller/spricker om man slarvar med oljning/avtorkning.

i mitt nästa kök så kan jag tänka mej att ta träskiva på en arbetsbänk där det inte finns vatten/häll, annars blir det nog en rostfri eller stenskiva.

om du nu bestämmer dej för träskiva, se till att ta en ho med stor avrinningsyta, samt att inte ta en för liten ho

inget ont om träskiva, det är skitsnyggt, men.. det är inte praktiskt
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
mm den jag har tittat på är ca 77x50cm så det borde vara tillräckligt :)
 
jag skulle ta lärdom av ViG erfarenheter och behålla den heltäckande diskbänken. Har samma erfarenheter jag med :)
Trä och vatten är en dålig kombination och som resultat får du ett wettex -kök :). Du kommer att förstå vad jag menar när du börjar använda den
gaia
 
Jag avråder trä vid diskhon. Har sett alldeles för många äckliga. Behåll den rostfria. Listen är endast pynt, så om du ska knacka ned o byta kaklet kan du kakla ända upp mot skåpen istället.
 
hmm ok, får nog tänka en tanke till hur jag gör där då omed träskiva
 
Ja det där är ju bara en s.k kakellist som man använde flitigt förr, för att man skulle slippa skära kakeln samt för att många gillade att ha saker hängande ovan diskbänken...

Du bör ju anlita en snickare som tar bort kakel och gips samt synkar in vvs i samband med bytet av bänkskiva.
Så brukar jag göra i alla fall.... :)

Kakeln kan du glömma att få bort utan att skada gipsen OM det nu är gips bakom... ;)
 
mm jo det är gips bakom.
Ställde den frågan tidigare här och undrade hur svårt är det att ta bort och sätta sitt eget kakel.
Tänkte mer att låta min far och jag göra det och jag är inte så händig men det är han :)

Väntar med att byta bänkskiva och ha det som jag har nu
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.