Hej

Jag har tre faser från källaren ut till altanen och använder idag bara en fas men planerar att koppla in belysning och ett vägguttag till med övriga faser? Är det så enkelt att jag kan gå igenom första vägguttaget med dom andra faserna obrutna i nya tomrör för att sedan använda dom till övriga behov? Har bara en ingång till första uttaget och två tomma utgångar.
 
Redigerat:
tommib
Vad menar du med första vägguttaget? Är det ett vägguttag i en apparatdosa på altanen? Finns trådarna redan där?
Man kan skapa en trefasgrupp men det brukar anses vara sista utvägen om inga (vettiga) alternativ finns. Det är då lämpligt att dela upp den i en kopplingsdosa där man (vanligen) inte ska vara och rota som ej behörig. Att dela upp den bakom ett vägguttag ökar risken något men går förstås. Då ska inga ledare skarvas i plintarna på vägguttaget utan det ska sitta toppklämmor bakom och korta ledare ska gå ut till vägguttaget. Detta är för att minska risken för att någon senare råkar koppla bort nolla eller PE av misstag från resten av gruppen. Man brukar rekommendera en trepolig dvärgbrytare för en sådan grupp. Jobbet är förstås behörighetskrävande...
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Jag tänker inte koppla in elen själv men håller på med ny panel och har en apparatdosa med en ingång och två utgångar. Är det bättre att bara gå förbi den med nya tomrör? Det sitter en utanpåliggande större strömbrytare med tre faser, jord och nolla idag. Det var lite konstigt kopplat innan (infravärme och belysning).
 
tommib
För att ge ett tråkigt svar, kolla med elektrikern som ska göra det. Jag förstår inte riktigt hur det är kopplat fortfarande. Är det alltså en apparatdosa som matas från centralen med fem trådar och på denna apparatdosa sitter en utanpåliggande stor strömbrytare? Eller är det en utanpåliggande installation?
Om det är så att matningen kommer via apparatdosan (och du ändå har väggen öppen) skulle jag skarva på röret från centralen uppåt, sätta en kopplingsdosa i lagom höjd och sedan fördela ut trefasgruppen därifrån. Detta beror dock helt på hur utrymmet är beskaffat i övrigt. Du skriver att det är en altan. Är det ett uterum (inglasat) av något slag eller har du faktiskt en apparatdosa i en yttervägg? Eller menar du något annat? Jag menar följande när jag säger apparatdosa: http://www.elbutik.se/category.html/apparat-dosa

Det bästa vore förstås att gå med nya tomrör från centralen och göra om befintlig grupp till enfas men det kanske är orimligt fult/svårt/dyrt/samtliga.
 
Har utanpåliggande kabel som kommer från tre grupper (säkringar), totalt fem trådar i en kabel. Kopplat i en stor dosa, på inglasade altanen, med "spak" på sidan där jag kan bryta utgående ström ( 0 och 1). Tror dom använt den till någon slags huvudströmbrytare innan. Innan gick det minst en tråd vidare till belysningen eftersom någon ville att lampan skulle lysa även när brytaren stod på av
 
En fas till två vägguttag, infravärme och belysning? Jag har en fas inkopplad på ett idag utanpåliggande uttag efter dosan med tre faser, och två säkringar brutna för att inte göra någon skada om trådarna skulle råka kopplas in av misstag
 
Redigerat:
Får man inte ha en apparatdosa i yttervägg?
 
Mikael_L
Ensam Hemma skrev:
Har utanpåliggande kabel som kommer från tre grupper (säkringar), totalt fem trådar i en kabel. Kopplat i en stor dosa, på inglasade altanen, med "spak" på sidan där jag kan bryta utgående ström ( 0 och 1). Tror dom använt den till någon slags huvudströmbrytare innan. Innan gick det minst en tråd vidare till belysningen eftersom någon ville att lampan skulle lysa även när brytaren stod på av
Först ska jag bara påpeka att det är en grupp, en trefasgrupp. Alltid härligt att få vara en messerschmidt. :)

Jag tror du kan använda det där, och få ut upp till 3x10A till altanen.
Men den i första lådan/boxen/dosan, vad vi nu kallar det får trefasgruppen delas upp i 3 st enfaslaster, som därifrån går med 3-ledarkabel till uttag, belysning osv.
Det är inte det bästa, men det är åtminstone tillåtet. Bäst är ju som sagt att från början ha tre st separata enfasgrupper.

Sen bör man nog ha trepolig säkring och/eller jordfelsbrytare, för att minska skaderisken vid arbete på gruppen eller anslutna apparater.


Frågan är ju om behöver mer än en fas 10A?
Men är det infravärme så tar ju tillgänglig effekt snabbt slut.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Ensam Hemma skrev:
Får man inte ha en apparatdosa i yttervägg?
Jodå.

Som sagts i tråden. I dosan där din 5 ledare kommer in. Med eller utan den bef. brytaren. så kan det delas upp till 3 separata enfasgrupper. Som då helst skall kopplas via var sin 3 ledare från den uppdelande dosan. Varianten med att låta alla faserna gå iväg till första uttaget, och så koppla vidare anses olämpligt (tvistas om huruvida det ens är tillåtet överhuvudtaget). Skälet är att eftersom du som lekman får byta ut bef. uttag. Så kan du eller nästa ägare få för sig att byta ett sådant uttag. Då får det bara finnas en fas att bryta till det uttaget, om fler faser är inblandade i dosan så finns det risk att en mindre kunnig lekman bara följer en enklare instruktion om byte av uttag, och inte begriper att det finns fler spänningssatta ledare i dosan.
 
Kanske räcke med 1x10 Amp. om jag inte vill ha infravärmare. Hur många Kw kan man köra på 10 A? Om jag vill köra timer på belysning, är det då bara att köra med fördelningsdosa (kopplingsdosa)? Grena ut en fas som från takdosa till lyskontakt vidare till vägguttag?
 
tommib
Om du ändå har en färdig matning så kan du använda den. Det var bara lite otydligt från början hur det var kopplat. Jag skulle vyta säkerhetsbrytaren som sitter där nu mot en utanpåliggande kopplingsdosa typ U-56. Från den förgrenar man sedan ut tre enfasgrupper. Du kan ta ut 2,3 kW effekt (P=UI) från en enfasgrupp på 10A, så det räcker till ca två normala små infravärmare men inte mycket annat.
 
  • Gilla
Ensam Hemma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.