Nu när vattenmätaren skulle bytas gick det inte att stänga av för inkommande vatten. Kranen sitter fast och rörisen orkade inte skruva på den. Vill göra ett eget försök, kanske med hjälp av polygrip men undrar nu om någon har något mer tips för att få loss den? Annars är nästa steg att stänga av vattnet från gatan, för att byta huvudkranen och det känns ju aningens omständligt. Vi är hyfsat nya i huset och tidigare ägare har inte "motionerat" kranarna.
 
Låter som det är bäst att stänga i gatan och byta huvudkranen. Risken är annars att den befintliga inte stänger ordentligt när det verkligen behövs.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
M Maria-undrar skrev:
Annars är nästa steg att stänga av vattnet från gatan, för att byta huvudkranen och det känns ju aningens omständligt.
inget ovanligt, själv har jag råkat ut för det två gånger under mina 40 år jag bott i huset
man ringen en rörläggare så samordnar han byte av kran och mätare med kommunen

obs rör inte avstängningsventilen i gatan
 
  • Gilla
Maria-undrar
  • Laddar…
Min huvudkran gick att vrida, men den tätade inte, när jag tog isär den så var innanmätet borta, bara spindeln kvar, den var "bara" 55 år gammal.
 
  • Gilla
Maria-undrar
  • Laddar…
Krilleman
Rådfråga en röris som monterar en korrekt vattenmätarkonsol som är krav idag. Värt var enda krona! Förr eller senare åker du på det oavsett.

Kommunens VA-avdelning är dom enda som ska hantera ventilen i gatan. För om du själv vrider sönder deras ventil så får du bekosta hela kalset, och om deras egna killar från VA-avdelningen har sönder ventilen så byter dom ute den utan extra avgift. Men allt denna kontakten sköter rörisen oftast. Kan dock komma med en kostnad från VA-avdelningen och ibland inte.

Såhär kan det se ut när allt är klart:

vattenmatare_konsol_VAsyd.jpg

Och här är en informativ bild på kravbilden för hur en vattenmätare ska installeras för att enkelt kunna bytas/servas:

vattenmatare_web.jpg
 
  • Gilla
Sson85
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.