Hej,

Håller på och renovera min källare. Avloppstammen hade gått i betonggrunden. Riktigt härligt. Jag har tagit bort allt material ner till betongen, byggt upp ett nytt rum som ska bli toalett, den övriga ytan ska användas som biorum (kallar ytan för gillestuga i bifogad bild).

Min fru är gravid och ska kläcka om 1 mån, jag har cellförändringar i halsen, hör inget på högerörat, ska byta organisation på jobbet och är vintertrött. Och nu vill jag få klart detta innan ungen kommer så jag kan andas ut ett tag :)
För att inte ta i så jag skiter på mig så har jag bestämt mig för att vänta med mycket av arbetet, bara ta biorummet, skita i toan (vilket är bra i sig självt) samt rummet bredvid (som inte finns med på ritningen). Har redan byggt upp nya väggar i biorummet, och nu är det dags för golv. Nivellgolv, ovanpådetta golvspån, sedan skårad eps-cellplast-skivor där jag lägger golvvärmeslang ovanpå det mer golvspån och matta.
Detta hade jag tänkt göra först och vänta med toan tills jag har nya krafter.
Men jag får inte riktigt ihop det. Jag vill dra alla vattenslangar från samma fördelare. 3 av dem ska användas till biorummet, 1 till toan. Hur ska jag göra? Ska jag dra till/från under golvet till toan och rulla upp den övriga slangen i toan så jag kan använda den senare? Går det verkligen att lägga ut en rullad slang på ett armeringsnät? Kräver inte den att man har en ända fri så att man kan "snurra" på slangen. För varje varv i rullen så är ju slangen något snurrad.

Alternativet är att göra klart toarumsgolvet vad det gäller golvvärme. Jag vill ha golvet i samma nivå som övriga rummet. Dvs 17cm.
Min första tanke var att hälla i betong, på med armeringsnät som jag sätter fast slangen i, på med mer betong. Men detta är tekniskt svårt. Rummet är inte jättestort, och det kommer bli svårt att röra sig i rummet med armeringsjärn och blöt betong. Det känns som att det måste finnas enklare sätt!

Hoppas någon kan hjälpa mig! Ska börja regla upp golvet i biorummet nu till helgen, och vill inte tabba mig, det kan bli dyrt detta :)

Mvh

Stefan
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett sätt att förenkla slangdragningen på toan är att anv de tunnaste slangarna.
 
Den erfarenhet jag har av golvvärmeslang är att den är rätt motsträvig att hålla på med, när vi lagt den har vi alltid haft båda ändarna fria oavsett om jag använt limmade fästen på betongplattan eller fäst den i armeringsmattan. I ditt fall skulle jag ha dragit fram både matningen och returen till toarummet och kapat dom där.
När det är dags att fixa toan så sätter man på en skarv bara och kopplar ihop det efter att slangen är utlagd.

Jag har alltid använt flytspackel, dyrare än betong men inget problem med att kliva runt lite i det och plana ut det med skrapan. Dessutom kan man lägga klinker på flytet direkt och behöver inte vänta i månader som med betong.
 
Ursäkta en försynt OT fråga, men du signalerar själv att det är lite tungt nu och det verkar som det akuta avloppsproblemet är fixat. Är det jätteviktigt att biorummet blir klart just nu?
Jag vet ju inte, ni kanske är inne på femte ungen och gör sånt med en gäspning mellan frukost och lunch, men för många (de flesta?) brukar en utvilad vuxen person vid sin fulla sans vara mer behövlig första tiden med nyfött barn än ett biorum. Och den personen kommer förmodligen inte att vara din fru.
"Andas ut" är liksom inte det jag förknippar med den perioden...
 
Jan-Å skrev:
Den erfarenhet jag har av golvvärmeslang är att den är rätt motsträvig att hålla på med, när vi lagt den har vi alltid haft båda ändarna fria oavsett om jag använt limmade fästen på betongplattan eller fäst den i armeringsmattan. I ditt fall skulle jag ha dragit fram både matningen och returen till toarummet och kapat dom där.
När det är dags att fixa toan så sätter man på en skarv bara och kopplar ihop det efter att slangen är utlagd.

Jag har alltid använt flytspackel, dyrare än betong men inget problem med att kliva runt lite i det och plana ut det med skrapan. Dessutom kan man lägga klinker på flytet direkt och behöver inte vänta i månader som med betong.
Tack för tipset,

så det är tillåtet att göra så? Skarva i golvet?
 
Crebel skrev:
Ursäkta en försynt OT fråga, men du signalerar själv att det är lite tungt nu och det verkar som det akuta avloppsproblemet är fixat. Är det jätteviktigt att biorummet blir klart just nu?
Jag vet ju inte, ni kanske är inne på femte ungen och gör sånt med en gäspning mellan frukost och lunch, men för många (de flesta?) brukar en utvilad vuxen person vid sin fulla sans vara mer behövlig första tiden med nyfött barn än ett biorum. Och den personen kommer förmodligen inte att vara din fru.
"Andas ut" är liksom inte det jag förknippar med den perioden...
Jo, du har helt rätt.
Tanken är att få klart allt grovjobb nu så snart det bara går, så jag slipper ha betongdamm, sågdamm och bröte i hela huset sedan när skvätten kommer (och det är vår första unge).
Sedan så fungerar jag så att jag behöver jobba fysiskt i jobbiga perioder, nu när jag jobbar så slutar jag tänka på halsen, vilken jag tänker på hela tiden annars.
Detta är inte riktigt den graviditeten varken jag eller min fru hade tänkt oss.
 
Jag har en skarv i vårt köksgolv eftersom jag lyckades borra ett hål i slangen när jag monterade köksinredningen. Då tog jag upp klinkerplattan och bilade upp ett hål i flytet runt skadan, skar av slangen och monterade en skarv sen flöt jag igen golvet igen och la tillbaka klinkerplattan.
Det var rörmokarens lösning så jag förutsätter att den är ok och tillåten, den har hållit sen 2003 i vart fall.

Men annars får Du väl dra upp slangen på väggen och skarva den där och sen ner i golvet igen, i ett badrum kan man ju alltid ställa nån tvättkorg för eller nåt litet skåp eller nåt.
 
Jan-Å skrev:
Jag har en skarv i vårt köksgolv eftersom jag lyckades borra ett hål i slangen när jag monterade köksinredningen. Då tog jag upp klinkerplattan och bilade upp ett hål i flytet runt skadan, skar av slangen och monterade en skarv sen flöt jag igen golvet igen och la tillbaka klinkerplattan.
Det var rörmokarens lösning så jag förutsätter att den är ok och tillåten, den har hållit sen 2003 i vart fall.

Men annars får Du väl dra upp slangen på väggen och skarva den där och sen ner i golvet igen, i ett badrum kan man ju alltid ställa nån tvättkorg för eller nåt litet skåp eller nåt.
Sant! Så får det bli!
Mvh
Stefan
 
Det är väl så att på värmesystemet får man skarva i golv eller vägg då det är slutet system och skadan blir begränsad om det skulle gå hål. På tappvatten får man inte skarva i väggar eller golv.
 
stew skrev:
Sedan så fungerar jag så att jag behöver jobba fysiskt i jobbiga perioder, nu när jag jobbar så slutar jag tänka på halsen, vilken jag tänker på hela tiden annars.
Detta är inte riktigt den graviditeten varken jag eller min fru hade tänkt oss.
Jag förstår, tufft läge...
Att ni inte får glömma bort att prata med varandra om det så din fru fattar det med har du säkert redan koll på.
Håller tummarna för att allt reder ut sig till det bästa, lycka till!
 
Hej,

Liten uppdatering.

Hantverkaren gjorde som ni föreslog och pluggade slangen i badrummet. I och med att det är ett värmesystem som är slutet så är det ok att skarva i golvet.

Angående det övriga.
Har cancer i halsen. Har släppt källaren nu, mycket för att jag inte orkar längre. Blir svagare snabbt tyvärr.
Operation om 1½ vecka, sedan får vi se hur det går.
Barn om 1½ vecka. Kanske inte kan vara med på min förstföddas förlossning.

Livet är tufft ibland...

/Stefan
 
  • Ledsen
Cpt-Keso och 1 till
  • Laddar…
Orden räcker inte till, ibland lastar livet på vissa mer än någon ska behöva bära. Känner med er och hoppas det går bra...
 
Nä, plötsligt är golvvärme inte så intressant. Kan bara önska lycka till och hoppas att det går bra för dej på operationen och för mor å barn med födseln!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.