För ett tag sedan var jag på väg ner för trappan (inomhus) i min bostadsrätt. Lyckas halka på något av de sista trappstegen och för att bromsa fallet tar jag tag med högerhanden i trappräcket. En halv sekund senare sitter jag, något förvånad, på rumpan i trappan och har slitit loss hela räcket från väggen. Trappräcket är ca en meter långt och endast monterat med två gipsexpander i väggens dubbelgips (26 mm?). Lägenheten är byggd 2006 och jag kanske bör tillägga att jag endast väger 75 kg.

Utan att veta bättre tycker jag att monteringen av räcket verkar vara väldigt underdimensionerat.

Min fråga är vilka krav som ställs på ett trappräcke vad gäller hållfasthet mm? Skulle uppskatta att ha lite mer på fötterna innan jag tar en diskussion med föreningen.

Några bilder (klicka för att se större):
p4060001.th.jpg p4060002j.th.jpg p4060003.th.jpg p4060004.th.jpg p4060006.th.jpg

/Johan ES
 
Jag tror inte föreningen har något ansvar. Däremot kanske den kan hjälpa dig i "matchen" mot byggaren?
 
  • Gilla
530 d
  • Laddar…
Uppenbarligen är infästningarna (2 st ?) i gipsplattan undermålig. En kontinuerlig belastning mattar ut infästningarna. Att öka antalet infästningar är en möjlighet men kommer sannolikt inte att se vettig ut. Ett alternativ är förstärka gipsplattan med en spånskiva som limmas/skruvas (med ett större antal) mot gipsplattan. Spånskivan, som inte behöver vara nämnvärt större än trappräcket, får därefter utgöra underlag och fäste för trappräcket.
mvh/TMI
 
Är det inte bättre att sätta fast räcket i reglar eller se till att det finns kottlingar att sätta fast räcket i?
I villan jag växte upp i satt ett av fästena på "fel" ställe så den drogs ut gipsen en gång för mycket. Det slutade med att det gjordes en stor hjärtformad handukshängare på andra sidan väggen som va en toalett och i den kunde sedan räcket få en stabil bas att sitta fast på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.