Köparen hörde av sig igår och sa att kylskåpet inte blir kallt. Det var 2,5 månader sen överlåtelsen skedde men det var först nu hon flyttade in och slog på kyl och frys.

Vilket ansvar har jag som säljare? Jag vill ju såklart vara schysst men jag vill ju inte bekosta en helt ny kyl/frys kombo som det gäller såvida jag inte måste.

Kylen är (var) för övrigt inne på sitt 15:e levnadsår nu.
 
Är det inte överlåtelsedagen som ditt ansvar upphör att gälla för vitvaror mm?
Att hon sen inte kollar utrustningen fören efter flera månader kan knappast lasta dig.
Skall du ändå vara juste så blir det givetvis inte en ny kyl/frys, utan en begagnad fungerande från byggåtervinning eller en mindre summa pengar, motsvarande vad en 15 år gammal vitvara har för värde. Hon kan knappast kräva en bättre än den som fanns i huset.
 
Man måste kolla allt vid överlåtelsedagen och säga till om inget fungerar på en gång, jag glömde kolla att värmegolvet i källaren blev varmt vid påslagning på inflyttningsdagen..märkte det först fyra dagar senare när jag gick in i rummet igen.. väntade ytterligare 3 dagar innan jag hörde av mig i tron att eftersom det inte fungerat sen inflyttning så borde det vara solklart.. Tji fick jag.. man måste i princip kontrollera allt samma dag fick jag höra sedan mäklaren kontrollerat med deras advokat.. nu hade jag tur att det bara var termostaten som var trasig.. men nu har man lärt sig sin tretusenkronorsläxa.
 
Thomas59
Fookmi skrev:
Man måste kolla allt vid överlåtelsedagen och säga till om inget fungerar på en gång, jag glömde kolla att värmegolvet i källaren blev varmt vid påslagning på inflyttningsdagen..märkte det först fyra dagar senare när jag gick in i rummet igen.. väntade ytterligare 3 dagar innan jag hörde av mig i tron att eftersom det inte fungerat sen inflyttning så borde det vara solklart.. Tji fick jag.. man måste i princip kontrollera allt samma dag fick jag höra sedan mäklaren kontrollerat med deras advokat.. nu hade jag tur att det bara var termostaten som var trasig.. men nu har man lärt sig sin tretusenkronorsläxa.
Stämmer bra det!
 
Tack för svaren, då har man lite mer kött på benen om det skulle uppstå diskussion. Kommer erbjuda mig att skaffa fram en likvärdig alternativt en liten slant om hon vill skaffa en ny.
 
"Ett likvärdigt alternativ" hittar man väl på blocket för några hundralappar :)
 
Det borde dessutom vara uppenbart för vem som helst att en 15 år gammal kyl sjunger på sista versen. Det kan mycket väl vara så att nedstängningen blev för mycket, saker fastnade och den aldrig startade igen.

I vilket fall, värdet av den är väl ungefär, i runda tal, en spottstyver, så de kan ju knappast förvänta sig en ny.

Mitt förslag: Kolla på blocket vad en liknande går på. Troligen nästan ingenting. Erbjud dem motsvarande belopp som stöd när de köper en ny. Visst, du kanske inte måste, men det kan vara värt en sådan liten slant för att få slut på gnället.
 
Thomas59
Troberg, ovan, tycker jag sammanfattar en rimlig inställning till frågan. Det ÄR köparens ansvar att kolla allt och ansvaret övergår på köparen iom TILLTRÄDET.

Se en ev kompensation till köparen på några hundralappar som goodwillpengar.

Kanske inte svar på frågan men någon blivande köpare kanske läser tråden så jag tar mig friheten att citera mig själv från en annan tråd:

Thomas59 skrev:
Genomför en tillträdesbesiktning!

Mycket kan hända från kontraktsdagen fram till tillträdet och dels ansvarar säljaren för att fastigheten inte försämras under tiden och dels är det en del praktiska saker som kan vara bra att fixa innan man överlämnar köpeskillingen.


När väl alla papper är påskrivna, tillträdet är gjort och köpeskillingen överlämnad har man i stort sett bara skadeståndskrav och juridiska processer att ta till och det är betydligt mer osäkert och bökigt än att göra avdrag på köpeskillingen eller ställa krav på åtgärder INNAN tillträdet.


Någa punkter som bör klaras av förslagvis dagen innan eller ännu hellre några dagar innan så saker hinner åtgärdas:

  • Kontrollera flyttstädning (inkl tomt och garage), man kan ställa VÄLDIGT höga krav på städningen så kolla ALLT
  • Gå igenom nycklar, lås och ev larm
  • Kontrollera att fastighetens skick inte försämrats tex med avseende på:
    - att vitvaror funkar (tvätt, disk, spis, kyl/frys, fläkt osv) Kör en tvätt och en disk, stek en biff och kolla att frysen är avfrostad - kan bespara en del problem/besvär som jag läst om här på Byggahus bara de senaste veckorna.
    - att fläktsystem och uppvämning funkar inkl genomgång av handhavande
    - att vatten och avlopp funkar, avloppstank tömd etc samt handhavande
    - att el funkar (ta med en lampa med sladd och kolla alla vägguttag)
    - takpannor, grindar, staket, hängrännor (kolla att dom är rengjorda), fönster och annat som kan ha skadats
    - KOLLA ALLT MAO.
  • Avläsning av mätare för el och vatten
  • Kolla att inte föregående ägare tagit/tar med sig något som hör till fastigheten, ta en sån sak som takstege, den ska lämnas kvar men många missa det och tar med den då dom flyttar
  • Huspärmen - med det menar jag alla dokument som hör till huset
    - Bruksanvisningar till all maskinell utrustning inkl ev skötselanvisningar för el, vatten, avlopp, braskaminer, panna/värmepump, fläktsystem, avfuktare för krypgrund, pool, badtunna, spa, larm, kyl/frys, disk, tvätt osv osv.
    - Telefonnummer/namn till ev installatörer/servicemän som anlitats för service av ovanstående
    - Fakturakopior, namn på hantverkare som anlitats de senaste 10 åren för renovering och tillbyggnad
    - Kvitton om sådana finns på saker som fortfarande har garanti
    - Bygglovshandlingar och ritningar samt andra handlingar avseende hus och tomt inkl ev servitutsavtal
    - Protokoll och andra handlingar rörande samfälligheter och gemensamhetsanläggningar
Ja det finns mer ändå men detta är väl det viktigaste.



Meddela helst säljaren i god tid att ni önskar ovanstående så slipper det bli stressigt dagen innan. Mycket av ovanstående kan man ta med säljaren i god tid innan tillträdet.


Kanske låter lite larvigt och pedantiskt men många av problemen i samband med tillträdet kan undvikas om man gör ovanstående.
 
15 år gammal kyl/frys eller inte. Även en ganska ny kyl kan haverera om de står still ett par månader. Tipset är att sätta in en motorvärmare och värma upp kompressorn innan man startar kylen. Något som ligger på köparens ansvar.
 
Jag håller precis på att köpa hus och gick igenom precis detta scenario med mäklaren.

Enligt mäklaren så ansvarar säljaren för huset fram till tillträdet, men det gäller inte normal förslitning. Att en gammal vitvara går sönder är just normal förslitning. Det är köparen som har missuppfattat vad som gäller - be denne kolla med mäklaren om hon är osäker.

Själv hoppas jag på att alla vitvaror är hela när jag flyttar in .. de är nämligen över 5 år allihopa.
 
Då var man över en sväng innan jobbet och kollade på kylen och det verkar som kompressorn är stendöd.
Hon sa då att jag fick lösa det.
Jag sa att jag gärna ställer upp och betalar henne en begagnad kyl men att jag inte har tid att transportera den utan hon får ordna det själv på något sätt. Alternativt kan jag bidra med en slant om hon vill köpa en ny.

Det svaret dög dock inte utan hon tycker att det är mitt problem att se till att hon har en fungerande kyl och frys. Jag var sen tvungen att åka till jobbet så vi kom aldrig fram till en lösning, utan jag bad om att få återkomma. Om jag struntar i hennes krav nu.. kan hon driva detta rättsligt mot mig på något sätt?
 
Klart hon kan driva det, men hon kan inte vinna.
 
O
du har erbjudit henne pengar för vad en motsvarande kyl kostar på blocket, mer kan du inte göra.
Redan där har du nog gjort mer än du skall...

Men oroa dig inte! hon kommer inte långt.
 
Tjaa.... hon kan ju försöka.. men hon har inte rätt., om hon kommer med en sån attityd när du ändå är schysst och svänger förbi för att hjälpa så hade jag inte bemödat mig något mer. Säg att det är HENNES hus, HENNES problem.
 
Bara det inte ses som kontrakt "att du lovat fixa det" så ska det nog inte vara något problem för dig.

Skulle vara väll bra om du nu kan fixa det åt henne men beror på om du vill och har tid till det.

Annars känner jag att det var lite klena kyl/frys om de inte går igång bara efter det där. har haft frys i sommarstuga inom släkt som får vara oanvänd i -30C över vinter och liknande varje år tills nästa sommar. Höll säkert 15+år. Kyl inte riktigt lika gammal men den har många år på nacken i samma miljö och gått än utan problem.
Förresten låt den stå igång en tid i varmt och så kan den gå igång efter ett antal försök. Fick hålla på så med frysen de senaste åren före den till sist la av mitt i användningen då den togs iväg till tippen. Bara den går igång så håller den en god tid. (men en icke krånglande kyl/frys är alltid att rekomendera dock)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.