Hej!

Är rätt övertygad om att mitt expansionskärl kastat in handduken. Trycket i mitt värmesystem har åkt hiss under den senaste veckan, med resultatet att säkerhetsventilen har löst nattetid så fort det blivit lite kallt. När jag knackar på kärlet låter det också mer som att knacka på en betongklump än på något ihåligt, det verkar alltså som att det är helt vattenfyllt. Vid tryck på luftnippeln/ventilen på kärlet händer absolut ingenting, det kommer varken luft eller vatten och att fylla upp det med ny luft funkar inte heller.

Så, tänkte alltså skaffa mig ett nytt och försöka mig på att byta. Har idag ett 18 liters från Zilmet. Funderar dock på om dimensioneringen är rätt nu när jag ändå står inför ett byte. Har dock ingen vidare koll på exakt systemvolym i mitt system. Finns det något enkelt sätt att räkna detta?

Huset är på 180 kvm i 1,5 plan. Har 7 raddar på övre plan och 5 st på nedre plan. Systemet är tvårörs från 1948 med varierande dimension 1" och 3/4" på rören. Raddarna är gamla gjutjärnsmodeller. Därutöver finns vattenburen golvvärme på nedre plan på ca 25 kvm. Uppvärmning är bergvärme.

Ni som kan - känns det som att 18 L är funkis här, eller bör jag satsa på att gå upp på t ex 25 L? Vilka negativa effekter finns egentligen med ett för stort kärl?

Tacksam för svar!
 
kulle
Det finns inga negativa effekter med för stort kärl.
Har du gjort kärlet trycklöst innan du försöker pumpa i luft ?
 
Du har små temp.ändringar i ditt system, 18liter funkar. Kör själv med 25liter mot15 sektionsraddar och Bvp. Prisskillnaden är liten mellan kärlen.

mvh
 
Har du provat att köra ordentligt med kompressor? I mitt förra hus va kärlet tomt och jag fick blåsa en stund för att blåsan skulle släppa från kärlet. Den hade fastnat. Det hördes väldigt tydligt när det hände och efter hördes det att det gick i luft.

Med vänlig hälsning,Med vänlig hälsning,
 
Ja, fyll kärlet med kompressor. Du måste släppa trycket på värmesystemet, samt öppna säkerhetsventilen när du fyller på luft. Oftast när kärlet är trasigt får man ut vatten när man trycker på luftnippeln.
 
Tack för era svar. Får antingen prova att fylla kärlet med kompressor då, alternativt köpa ett nytt kärl. De är ju inte så dyra och när jag ändå tagit ned trycket i systemet kunde jag möjligen lika gärna byta istället för att felsöka..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.