Hittade ett heltrasigt elvägguttag i nya lägenheten, det sitter
på en ganska dold plats. Det ser farligt ut.
Får man använda det ? Det krävs ju antagligen en elektriker
som åtgärdar det. Borde man inte kunna få hjälp av tidigare ägare ?
 
  • Trasigt Eluttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det verkar finnas flera allvarliga fel gjorda av förra ägaren. Det tycker jag du gör honom uppmärksam på för så får han inte fortsätta i sin nya bostad. Huruvida du har rätt till någon ersättning är tveksamt då det du visat upp borde ha upptäckts vid undersökningen.

Så först gäller att du bekostar en elektriker att åtgärda detta, och kanske mer som ännu inte upptäckts. Fotodokumentera gärna. Nästa steg är att försöka få ersättning från förra ägaren. Hota med elsäkerhetsverket.
 
Tack för infon, skall göra detta.
 
Det farliga är att peta i det. Det blir inte farligare av att det sitter en nätadapter i det. Om du vet hur det skall göras får du byta det själv. Hur som helst är det högst rekommendabelt att byta det. Själv eller med hjälp av kompis eller elektriker. Förra ägaren har inte med det att göra längre.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det verkar finnas flera allvarliga fel gjorda av förra ägaren. Det tycker jag du gör honom uppmärksam på för så får han inte fortsätta i sin nya bostad. Huruvida du har rätt till någon ersättning är tveksamt då det du visat upp borde ha upptäckts vid undersökningen.

Så först gäller att du bekostar en elektriker att åtgärda detta, och kanske mer som ännu inte upptäckts. Fotodokumentera gärna. Nästa steg är att försöka få ersättning från förra ägaren. Hota med elsäkerhetsverket.
Flera allvarliga fel ?? Trasigt lock/kåpa på ett eluttag?

Sen måste jag fråga mig hur det står till när man börjar fundera på att jaga säljaren för ett sprucket lock till ett eluttag. Kostar under hundralappen för ett nytt uttag och är synligt vid en besiktning.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Om du läser på lite om hur man byter ett eluttag så kan du köpa en nytt uttag och byta det själv. Att byta ett eluttag får du som sagt göra om du har "nödig kännedom" och det kan du lätt skaffa sig genom att läsa en instruktion om hur man gör.

På bilden ser det ut som ett ojordat uttag, och då bör det finnas två sladdar därbakom.

Bo.Siltberg - ser du några andra fel på bilden än underlåtenheten att byta ut den trasiga fronten? Uttaget verkar ju vara inne i ett skåp, och har man inte barn som är där och petar så borde det inte vara livsfarligt iallafall.
 
Bo Siltberg, hur kan du rekommendera att man skall anmäla en person till elsäkerhetsverket för ett trasigt lock...???

Jag har tittat på bilden och kanske jag missat något men jag tror inte det.
 
Patrik_Hed skrev:
"How to do-video" över hur man byter ett ojordat vägguttag. [länk] //Patrik
Man bör använda isolerade skruvmejslar.
 
Bo.Siltberg skrev:
Det verkar finnas flera allvarliga fel gjorda av förra ägaren. Det tycker jag du gör honom uppmärksam på för så får han inte fortsätta i sin nya bostad. Huruvida du har rätt till någon ersättning är tveksamt då det du visat upp borde ha upptäckts vid undersökningen. Så först gäller att du bekostar en elektriker att åtgärda detta, och kanske mer som ännu inte upptäckts. Fotodokumentera gärna. Nästa steg är att försöka få ersättning från förra ägaren. Hota med elsäkerhetsverket.
Varför ska ha hota med elsäkerhetsverket? I såfall är det 1-1 och både köpare och säljare både skickas till skamvrån med dumstrut på huvet.
 
Jag tänker på de 3-4 andra trådar som Janneman startat om denna lägenhet med dess förra ägare. Kanske blir det fler upptäckter.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Jag tänker på de 3-4 andra trådar som Janneman startat om denna lägenhet med dess förra ägare. Kanske blir det fler upptäckter.
Har vi några exempel?
 
Sedan ska vi inte övertolka det där hotet med elsäkerhetsverket. Det är i sig troligen helt tandlöst, men får kanske förra ägaren att tänka efter lite i fortsättningen om andra argument inte skulle bita.
 
Det där är väl egentligen inget att bråka om utan bara att byta ut uttaget. Man får installera och byta eluttag om man kan påvisa att man har tillräckligt god kunskap för det.

Och att byta eluttag är ju det simplaste som finns. :)

Finns många bra sidor om hur du byter ut det. Se till att slå ifrån huvudbrytarn och mät i uttaget innan du börjar pilla i det.

/Micke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.