Hej på er!

Jag har ett litet problem som jag verkigen inte vet hur jag ska lösa. Ett eluttag har för någon okänd anledning slutat fungera och jag vet inte vart felet ligger. Till saken hör att uttaget är draget med en sladd och nu vet inte jag om det är sladden som "pajjat" eller själv uttaget. Kan någon berätta för mig hur jag kollar det?

Om nu sladden skulle lagt av, vad gör jag då?
Tack på förhand!
 
Det är väldigt sällan sladden "lägger av" men kolla först att säkringen är hel/påslagen, är det fler saker än just det uttaget så är det säkerligen säkringen som gått, antingen i gruppcentralen eller vid mätarskåpet. Om säkringen är hel/påslagen så slå av den, skruva loss uttaget och kolla så att alla trådar sitter fast i uttaget. Sitter alla trådar fast i uttaget och säkringarna är ok men det ändå inte finns ström så ring elektriker för då är det lite mer avancerat att hitta felet.
 
Skall kanske tillägga att efterssom uttaget inte fungerar så kan det vara svårt att avgöra vilken säkring du skall skruva ur. Stäng då av huvudströmbrytaren innan du skruvar loss urtaget så du vet att det inte finns spänning helt säkert.
 
Åsikter och åsikter, den fyller sitt syfte så länge den funkar men det rekomenderas att inte använda den i yrket då den är lite lurig.
 
Går kabeln till uttaget från en dosa i väggen kan detta vara ett ställe att kolla om anslutningarna ser bra ut - Givetvis efter du brutit huvudbrytaren. Röda så kallade "top-hat" skarvar har gett mig huvudbry vid mer än ett tillfälle..
 
Tack för alla svar!

Köpte ett instrument igår så att jag kunde mäta om det gick någon el till uttaget eller inte...och det gör det inte. Antar därför att kabeln som är dragen kanske lossnat på andra sidan än den där uttaget sitter.

Elen är konstigt dragen och jag har märkt tidigare att schemat jag har fått från den förra ägaren inte stämmer helt så jag slår alltid av huvudströmbrytaren. Har inte sett att någon säkring gått, men det kanske inte heller var så ni menade.

Får väl helt enkelt följa sladden till det ställe den dragits ifrån och kolla hur det ser ut, men det käns lite läsigt. Får jag göra det här själv eller bör jag ta hjälp av en elektriker?
 
Skulle rekommendera en elektriker, känns inte som du besitter kunskap nog för att utföra en felsökning på egen hand.
 
Mikael_L
Glufsglufs skrev:
Åsikter och åsikter, den fyller sitt syfte så länge den funkar men det rekomenderas att inte använda den i yrket då den är lite lurig.
Den är bra att ha för att påvisa förekomst av spänning, bra att finna fasledaren med alltså.

Phasen är ett mycket dåligt instrument att använda för att bevisa strömlöshet, dvs att kolla att det är säkert att arbeta.
Mycket dålig iom att den inte är helt 100% pålitlig.
 
Som svar på frågan, troligen är detta något du inte får göra själv. man får byta ut befintliga uttag och brytare. Men det är också ungefär det enda man får göra. Du får inte koppla eller felsöka i en kopplingsdosa. Förutsättningen för att man skall få koppla med brytare och uttag är att man vet hur det skall göras.
 
Phasen använder jag mest för att kolla porslinssäkringar. Brukar vara hyffsat exakt då...
 
Mikael_L skrev:
Den är bra att ha för att påvisa förekomst av spänning, bra att finna fasledaren med alltså.

Phasen är ett mycket dåligt instrument att använda för att bevisa strömlöshet, dvs att kolla att det är säkert att arbeta.
Mycket dålig iom att den inte är helt 100% pålitlig.
Jo, det är just det där att visa om det finns ström eller inte, tex visar den inget om det är treledare, sen kan den visa ibland och ibland inte fast man "stryker" den efter samma kabel osv osv. När batteriet blir dåligt så gör den precis som den vill jag har fått utslag i träreglar med en sån där så....nja...många luras tyvär in i en falsk trygghet med dom där.
 
hempularen skrev:
Som svar på frågan, troligen är detta något du inte får göra själv. man får byta ut befintliga uttag och brytare..
...om man besitter erfordlig kännedom. ;)

//Patrik
 
Och det hade jag ju skrivit med lite andra ord i den delen av inlägget som du redigerat bort i citatet.
 
hempularen skrev:
Och det hade jag ju skrivit med lite andra ord i den delen av inlägget som du redigerat bort i citatet.
Du, det där har du lagt till efteråt. Fanns inte där när jag skrev inlägget. :cool:

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.