Hej,

Jag har vattenburen golvvärme i två plan men har upplevt att ställdonen inte öppnar helt då golven varit rätt kalla.


Jag är helt novis när det kommer till vvs/värme men jag har gjort mättningar i transformatorenhet samt i samtliga rumstermostater. Systemet är relativt gammalt (1999) och jag är osäker på vilken livslängd det är.

Enligt spec ska ställdonen matas med 24v samt utstpänningen från styrenheten skall vara 24v. Men när jag gör mättningar på styrenheten så ligger spänningen på knappt 0.2v.

Jag har även mätt på samtliga rumstermostater där inspänning på 0.2v samt utspänningen till ställdonen ligger mellan 0v-0.15v när man vrider termostaterna.

Jag har även testat att mata en termostat med 24v men får ändå en utstpänning på knappt 1v.

Kan det vara så att två styrenheter samt 8 termostater skulle vara trasiga? eller har jag missuppfattat det helt med 24v och hur dessa fungerar.

kan även tillägga att jag matat ett ställdon med 24v, då den öppnar helt, samt stänger när man kopplar bort spänning.

hur fungerar ett elektriskt ställdon på 24v? Är det helt öppet vid 24v matning, och 50% öppet när man matar 12v?

Tacksam för svar!

//Leo


Kopplingsschema för vattenburen golvvärme som visar elektriska anslutningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrisk kopplingspanel för vattenburen golvvärme med transformator, kablar och anslutningar, visar tecken på åldrande och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Wirsbo styrenhet för golvvärmesystem med specifikationsetikett som visar 24V och 3W, ansluten till kopparledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En kretskortskomponent med lysande grön lysdiod och elektriska komponenter såsom kondensatorer och reläer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Börja med att kolla din mätutrustning. Det lyser ju om grejorna så helt spänningslöst kan det ju ej vara.
 
Tror också på mätfel. Med de spänningar du ser så skulle allt vara stendött. Det är inte säkert att du kan mäta en utspänning från termostaten. I många fall sker det bara en signalering till centralenheten.
 
Sannolikt matas termostaten och ställdon med växelspänning.
Är mätinstrumentet inställt på det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.