Vad gäller blandare på handfat i badrum tycker jag att tvåhandsblandarna är bäst. Krånglar sällan och blir det fel så är det vanligen lite dropp som åtgärdas med byte av packningar. Problemet nu är att jag tagit över ett fritidshus med enhandsblandare som nog fått lite stryk genom åren (vet inte om de varit frusna etc).

Den ena blandaren som är av märket Mora (vet inte modell men bedömer att den kan vara 10 år) håller tätt när den är avstängd men när man slår på kranen kommer minst 30% av vattnet inte ut genom kranen utan ut direkt nedanför blandarens lock.

Den andra blandaren är en FMM (ser lite äldre ut än den från Mora) som läcker kontinuerligt direkt från blandaren (även lite genom kran) trots att kranen är avslagen. Ledningen saknar också ballofix så huvudkranen i huset måste stängas av för att få stopp på flödet.

Frågan är om det är lönt att försöka åtgärda kranarna eller om nya måste införskaffas? Jag tittade in lite på mekanismerna som för mig som novis verkade skilja sig ganska mycket mellan de två märkena. Det var för mig inte självklart vad som behöver bytas, och det verkade inte vara något paket med keramiskpackning där man kan byta hela mekanismen. Tips? Kasta?
 
Redigerat:
Snailman
På Mora-blandaren byter du gummihylsan, en svart gummihylsa som tätar mot en grön kolv. Är även kolven sliten (gröna färgen avskavd) byter du även den och adderar lite armaturfett har du har en blandare som ny. Går även att byta hela överstycket men då får du punga ut med mer än hälften av vad en ny kran kostar.
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1
48211.jpg

När det gäller FMM-blandaren är det lite beroende på hur gammal den är, men är den av typen så att inte hela huven följer med när den öppnas (3000-modellen) så har den ett kermaiskt paket som behöver bytas.
http://webbase.ostnor.net/FMMattssonWeb/default.aspx?catName=katalogdatabas&lang=1

Tvågreppare passar bara på ett ställe, på soptippen ;)
 
Hej!

Tycker du kan byta ut den. En ny engreppsblandare kostar 130 kr på Bauhaus och ser helt normal ut. Visst är det bra om man kan bespara naturen mer skräp, men sen kanske nåt mer går sönder och nån gång måste man ändå byta ut den. Dessutom går det ofta åt väldigt mycket mer vatten med gamla kranar. Testa själv hur mycket vatten kranen drar genom att använda ett litermått eller en hink, dra på fullt ös ur kranen och ta tid. Du vill ha ca 6 liter vatten per minut från en kran i handfatet i badrummet. Om du vill behålla dina kranar i huset så kan du sätta på en extradel som enkelt skruvas fast. Den ger ett konstant vattenflöde och det känns ändå som om kranen är likadan som innan (alltså ingen känsla av att det kommer mindre vatten). Finns såna på tex www.aquaspar.se.
Du kan också köpa en ny sorts blandare som Gustavsberg har tillverkat. Den svänger tillbaks själv till ett energisnålare läge.
Läs mer här:
http://www.energimyndigheten.se/sv/...e/Energieffektiva-kranar-och-duschmunstycken/

Jag hoppas ingen tar illa upp att jag nämner dessa företagsnamn. Jag vare sig jobbar för eller äger något av bolagen ovan.
 
Ska inte tjabba, men en 130 kronorsblandare är inget vidare alternativ. Tänk på att det är en fast installation som du använder ofta! Jag skulle inte vilja ha något av den kvaliten inkopplat till någonting. Betänk sen att beöva göra om inkopplingen. Skall man ändå byta blandare så visst, men annars kan det skapa problem.

En äldre FM eller MA ettgreppsblandare har inte större flöde än en ny från Bauhaus, jag skulle vilja direkt avråda från dessa. En annan aspekt är miljön. Jag skulle kunna rabla hur många skäl som helst, men vissa ser bara en prislapp och visst, då får man köpa skräp. Men det är stor skillnad på att ha något inkopplat till ett system jämfört med att till exempel köpa en hammare för 29,90 den går sönder och kastas, ett tappställe läcker med vatteskador som följd.
 
Tack för tips. Är det denna del (se bilden) som ska bytas på blandaren från Mora? Ser inga fel på den jag har, men kranen läcker ju onekligen mycket kraftigt. Måste man veta exakt modell på blandaren för att det ska bli rätt? Eller är det samma del (inkl mått) till samtliga blandare från Mora?

Blandaren från FMM ser gammal ut. Har platt huvud med loggan. Svårt att veta vad som ska bytas. Jag visste inte att det fanns nya blandare som är så billiga. Någon som har egen erfarenhet av den från Bauhaus?
 
  • 9420_1.jpg
Det är hylsan du skall byta, helt rätt. Om det läcker när blandaren är stängd är det den plus ev kolven (den avlånga som löper i hylsan) som sagt. Kan vara svårt att se med blotta ögat att den är sliten, kolven däremot syns att den är sliten (avskalad färg).

När det gäller FMM:en så kan du kika på spaken. Sitter spaken ihop med huven är det en raritet som passar på museum, i alla andra fall kan du köpa ny insats.
 
Håller med dig Cheever om att ett 130-kronors alt. inte är något vidare. Men lite är det väl så att som man frågar får man svar, och som TureB skrev så lät det som att han inte hade nån större summa att lägga på kranar i dagsläget. Själv har jag satt in ett billighetsalt. med den från Bauhaus (funkar jättebra, har haft dem i 1,5 år - inga läckage) på flera ställen i fastigheten eftersom jag ska renovera badrummen inom ett par år. Vill därför inte lägga nån stor peng på nya kranar för när jag gör en stor renovering så vill jag byta ut så att allt är nytt. :)
(Å andra sidan gav jag ett bättre och dyrare alternativ med kranarna från Gustavsberg som dessutom är väldigt energisnåla.)

Håller med om att tvågreppsblandare bör slängas.
Lägger man en liten summa så får man säkert byta kranen snart igen, visst, men i vissa fall kan det vara det bästa valet. Å andra sidan finns det ingen säker korrelation mellan pris och kvalitet. Plus att ska kranen sitta i ett fritidshus som kanske inte används så ofta så kanske det inte är av största intresse att sätta in jättedyra och fina saker.
 
Blandaren från Mora läcker bara när den är påslagen så det kanske skulle fungera att byta bara hylsan. Jag får pröva. Kolven ser ok ut tycker jag.

FMM riskerar utbyte, men enligt den länk du skickade skulle det ev gå att använda insats från 9000-serien. Sen förstår jag inte varför ni inte gillar tvågreppare? De håller längre och reservdelarna är billiga standard delar. Man kan självklart ha teorier om att det går åt mer varmvatten jämfört med en rätt inställd engreppare, men det gäller inte i mitt fall. Jag använder bara den blå kranen;).
 
******VARNING FÖR BILLIGA BLANDARE "MADE IN CHINA!"********

Jag har en FMM i köket som har funkat perfekt sedan bygget 1991. Jag bytte packningar i den och petade in lite livsmedelklassat rörmokarsilikon, avsett för ändamålet. Nu funkar den fint igen. DET ÄR DOCK INTE BARA DETTA JAG VILL FRAMFÖRA! FMM-blandaren är TYYYYST även vid låga flöden. Jag har sitftat bekantskap med billiga blandare, oftast China, och oavsett hållbareheten SÅ VÄSNAS DE NÅGOT SÅ IN I HELVETE vid låga flöden! Vid strypning uppstår en extremt stark turbulens som gör att kranen väser som tusen arga katter. Både vår nya badrumsho och tvättstället på dasset på gymmet, som fick en ny omärkt kran, väser som fasiken. Köp inga billiga blandare utan att LYSSNA på dem! Alla FMM och Mora har varit väldesignade med avseende på strömningseffekter. Uppenbarligen har ingenjörerna i Mora läst och klarat tentorna i både Strömningslära A och B!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.