Hej
I sovrummet verkar inte vår trådlösa termostat styra värmen, kollade först batteriet men
det var inget problem, man ser att styrenheten reagerar när man drar på/drar av.
Jag gissar på att ventilen gått sönder/fastnat.

Vi har bott i huset i 5 år och det har funkat bra tidigare, men nu går det ej att sänka värmen.
Jag vill gärna ha svalt där...vi arbetar upp värmen på annat sätt :)
Måste man byta hela (skruva bort där pilen visar) Eller kan man ta bort den blå hatten
för att se om något fastnat?
Någon ide?

Jag är dåligt insatt på både termer och funktion på denna nivå.
 
  • 2012-04-19 16.13.08.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att vara expert på golvvärme från Uponor antar jag att de precis som t.ex Roth som jag har är antingen öppen eller stängd när de är strömlösa.
Vi har faktiskt fått två av dessa ventiler trasiga med åren. (reglermotor är korrekta benämningen).

Våra är av typen "strömlöst stängd". Dina kan ju vara tvärt om, dvs strömlöst öppen. Ofta finns båda sorterna.

Jag märkte på våra att de som var hela o fungerade var lite varma medans den som hade gått sönder var helt kall, antar de har med de 48v system o motorn innuti gör att de blir lite varma.

Våra är från 2003-4 o två har alltså redan gått sönder.
Dock drog jag iväg en blänkare till Roth o frågade lite om kvalitén vilket resulterade i mycket bra pris på tre st hemskickat direkt i lådan. Det kallar jag service :)
 
Jag lyckas aldrig minnas om ventilen i fördelaren är stängd eller öppen när man tar bort styrdonet men beroende på vilket det är så kan du ju ta bort styrdonet och låta det var stängt, eller ta bort styrdonet och skruva på en vit plasthatt (Wirsbo-pryl som hör till fördelaren) och stänga med den.

Även de blåa styrdonen är stängda i strömlöst tillstånd.
 
Innan du köper ny"..så skruva bort den (Blå) och kolla den berömda nålen"på ventilen Den kan ju ha fastnat (Brukar vara ett problem på våren )..Meen kolla kan man ju göra innan en ny införskaffas;)
Annars kan ju nån" ändra värdet på tempgivaren så ser man om (den blå) justerar därefter..

Mvh
 
Redigerat:
Hej
Skruva bort den blå, det finns alltså en skruv för att få bort 'hatten'?
Får kolla när jag kommer hem
 
Skruven för att få bort den blå, är den mutterliknande saken direkt under det blåa som din gula pil pekar på.
 
Tackar, skruvade bort den blå hatten. Skruvade på den vita hatten för aatt sänka värmen. Det är öppet när styrdonet är borta.
 
Om det går att blanda gröna och blåa hattar så har jag ett gäng gröna som är oanvända. Dom säljer till bra pris. Fast du klarar dig antagligen precis lika bra utan ett styrdon gissar jag.
 
De blå (eller gröna) "hattarna" heter styrdon (acctuator) och de är strömlöst stängda (NC = Normally Closed). Som PX-21 skriver så kan även packboxens (det lilla kugghjulet) styrpinne hamnat snett (äldre modell) och fastnat, fast då läcker den. Man kan Ohm-mäta styrdonen och de ska ligga över 100 Ω, gärna över 130. Under 100 så är de trasiga. RSK 539 8252 (hona för RWG/WGF-fördelaren) 241 8961 (hane för PRO-fördelaren).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.