Någon som vet var man kan reparera en trasig växelriktare? (Nej, firman jag köpte den av vill inte)
 
Finns ju firmor som lagar elektronik definitvt, tex kan man löda om kondingarna på gamla retro-datorer hos sådana :)

Men garantier och föräkringsbolag känner jag blir deftintivt problem med i detta fall? Vad händer det om brinner i en "lagad" växelriktare...
 
Vad är det för växelriktare fabrikat och typ, kanske hemligt, eftersom inte nämns?
När togs den idrift?
Garantin, har den ingen garanti?
Vad har den för felkod, eller helt död?
Vad tros ha orsakat skadan? Blixtnedslag?
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det finns många faktorer som avgör om det öht är lönt att reparera, om komponenter finns lätt tillgängliga och vilken kunskap som behövs för dels felsökning men även eventuellt komponentbyte. Att byta en stor BGA-krets t ex kräver betydligt mer än att byta några transistorer.

Har åskan härjat kan den vara utom räddning.
 
Egentligen behöver jag bara byta kretskort, tillverkare Steca. Men jag hittar ingen som vill sälja det till mig. Ett alternativ är att laga det gamla. Batterisystemet med inbyggd växelriktare är Sonnen, sålt av Svea Solar. Ingen av dessa erbjuder service eller support, Svea Solar svarar inte ens på mail.
Så därför måste jag fixa detta själv.
 
K
S Staffan 55 skrev:
Egentligen behöver jag bara byta kretskort, tillverkare Steca. Men jag hittar ingen som vill sälja det till mig. Ett alternativ är att laga det gamla. Batterisystemet med inbyggd växelriktare är Sonnen, sålt av Svea Solar. Ingen av dessa erbjuder service eller support, Svea Solar svarar inte ens på mail.
Så därför måste jag fixa detta själv.
Ingen garanti hos tillverkaren?
 
Tillverkaren svarar inte på tilltal.
 
Staffan55,
Hur vet du att det räcker att byta ett kretskort? Hur har du felsökt eller fasställt det?

Svea Solar har inte tillverkat din växelriktare Steca, om du skulle tro det. De är bara en firma som säljer apparater och utrustning.

Steca ser jag att de har nu år 2024 bytt namn till Kontron Solar.
Så du får kontakta nedanstående om du vill ha kontakt med företaget:

Kontron Solar GmbH
Mammostraße 1
87700 Memmingen
Tyskland
Telefon: +49 8331 8558-0
Telefax: +49 8331 8558-131
E-Mail: info@kontron-solar.com
 
Redigerat:
Jag har redan all denna information. Men tack i alla fall. Anläggningen är felsökt, och växelriktarens kretskort har befunnits felaktigt. Funderar på att laga det själv eftersom jag inte får hjälp. Dessutom ska jag mäta hela systemet i jakt på jordströmmar, har aldrig sett så många jordpunkter och anslutningar. Det kan inte vara bra.
 
Jaså Kontron Solar GmbH i Memmingen svarar inte på telefon? Du ska nog ringa på kontorstid. Lördagar och söndagar svara de nog inte. På många tyska företag är kontorspersonal lediga efter lunch på fredagar.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.