Hej

Set verkar som att min tryckvakt lagt av. Den slår inte till utan trycket sjunker mot noll. Finns det något sätt att testa om den är trasig?

Med vänlig hälsning,

Peter
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Normalt klickar det till i den när den slår till. Kan du höra något klick, eller är den helt tyst när trycket sjunkit under det normala tillslagstrycket? Kan vara skräp som satt sig i hålet där den ska mäta trycket i ledningen.
Då får du montera loss den och göra rent. Glöm inte att stänga av elströmmen, mäta att det är strömlöst samt notera eller fota hur ledningarna är anslutna. Stäng också kranen mellan hydrpressen och tryckströmbrytaren om det finns en. Annars måste du tömma hydrpressen på vatten innan du lossnar tryckströmbrytaren.

Klickar brytaren, men pumpen startar inte så är det troligen något mekaniskt fel inne i brytaren och den måste bytas.

Är det en trefaspump och det är dålig kontakt på en fas borde motorskyddet lösa ut.

Prova att knacka hårt på brytaren med handen och se om den slår till. Det har hänt mig vid ett tillfälle att den verkade ha hängt sig och behövde en lätt smäll för att börja fungera igen.
 
  • Gilla
johansson1900
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Normalt klickar det till i den när den slår till. Kan du höra något klick, eller är den helt tyst när trycket sjunkit under det normala tillslagstrycket? Kan vara skräp som satt sig i hålet där den ska mäta trycket i ledningen.
Då får du montera loss den och göra rent. Glöm inte att stänga av elströmmen, mäta att det är strömlöst samt notera eller fota hur ledningarna är anslutna. Stäng också kranen mellan hydrpressen och tryckströmbrytaren om det finns en. Annars måste du tömma hydrpressen på vatten innan du lossnar tryckströmbrytaren.

Klickar brytaren, men pumpen startar inte så är det troligen något mekaniskt fel inne i brytaren och den måste bytas.

Är det en trefaspump och det är dålig kontakt på en fas borde motorskyddet lösa ut.

Prova att knacka hårt på brytaren med handen och se om den slår till. Det har hänt mig vid ett tillfälle att den verkade ha hängt sig och behövde en lätt smäll för att börja fungera igen.
Den är helt tyst, inget klick.
 
Det är ju lite pyssel att ta bort den, göra rent den och testa igen, så kanske är det lika bra att du köper en ny att ha till hands om rengöring inte hjälper.
 
Jag hade en likadan som jag bytte till en från jula. Såg nu att det finns billigare att beställa. Men på min hade den lilla niten som håller en platta på plats däri lossnat och glappade vilket verkar gjort att den fungerade dåligt. Om du har/hade samma vet jag inte men det kan du alla fall kolla.
 
kulle
Prova ge den en smäll uppepå med handflatan, slår den till då så är det förmodligen igensatt eller skräp i anslutningsröret till brytaren.
 
TS inlägg är från 1 juni så förhoppningsvis har det löst sig. Om inte annat så skrev han i en annan tråd nyss att det blir kommunalt vatten om ett tag :).
 
mexitegel skrev:
TS inlägg är från 1 juni så förhoppningsvis har det löst sig. Om inte annat så skrev han i en annan tråd nyss att det blir kommunalt vatten om ett tag :).
Japp det är löst. :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
kulle
Haha (y) :rolleyes:
 
kulle skrev:
Haha (y) :rolleyes:
Mina kollegor på jobbet hade nog börjat klaga om jag inte duschat på ett halvår :)
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Var du tacksam att den inte slår till! För några år sedan så råkade jag ut för det motsatta.
Pumpen gick tills en rörkoppling inte klarade trycket., Vatten ÖVERALLT! Tack och lov
så var dottern hemma och kunde få stopp på eländet innan huset flöt bort.

Detta blev resultatet. Med en sprillans ny tryckvakt monterad!

Ny tryckvakt monterad på vattentank i skadat rum med spillror och vattenskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.