När vintern kom så märkte vi att golvvärmen inte funkade. Vattenburen.
Termostaten lyser så ström går fram.
Övriga radiatorer är varma så jag antar att det då bör vara termostaten som är trasig?

det är en äldre. Jag är osäker men jag tror 24v.
Jag undrar om jag kan välja vilken som ny eller vad jag ska kolla efter. Hade tänkt en enkel då programmering & teknik inte är min bra sida.
En butik nämnde att jag måste ha ett reglerkitt vad nu det är?
Tkr man bara skulle kunna byta termostaten såsom man gör på element eller kylskåp.
Om jag tar en som ersätter.

vill ngn hjälpa mig?
Är jag rätt ute att det bör vara termostaten & vad behöver jag för att byta?
Jag hade tänkt låta en kollega göra det men vill förbereda lite med info & material.

jag har fjärrvärme

Bild bifogad på min termostat.
 
  • Termostat med vred och röd indikatorlampa på en vägg, verkar dammig och använd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan lika gärna vara ställdonet som knasar (den elstyrda ventilen som sitter på den ledning som går till denna golvslinga, märkt LK i bilden nedan).

426978-ba0058e7a58b3d783467c2974173f907.jpg
 
Vad är det för golvvärmeshunt?
Vad är det för styrsystem för golvvärmefördelaren?

Styrningen för golvvärme består av tre delar:
Rumstermostaten
Styr-/reglercentralen
Ställdon
 
Demmpa Demmpa skrev:
Vad är det för golvvärmeshunt?
Vad är det för styrsystem för golvvärmefördelaren?

Styrningen för golvvärme består av tre delar:
Rumstermostaten
Styr-/reglercentralen
Ställdon
asså sorry jag har noll koll. Gick under huset & letade.
Hittade detta om det kan hjälpa mig framåt?
Se bilder
 
  • VVS-installation med koppar och plastledningar, kulventiler, och cirkulationspump på isolerad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit brandvarnare monterad på vägg med synliga kablar, trä och mörk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installationsanvisning för Thermotechs kopplingsdosa, bild på produkt, tekniska specifikationer, vattenfläckar, läs före användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsdiagram för elektrisk anslutning av termostater, handskrivna anmärkningar, märkt papper, bakgrund av sten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Kan lika gärna vara ställdonet som knasar (den elstyrda ventilen som sitter på den ledning som går till denna golvslinga, märkt LK i bilden nedan).

[bild]
hej
Jag skäms men har ingen koll. Jag lade in några bilder på det jag hittade kan ha med detta att göra.
Är under badrummet i kryputrymme.
Se bilder från mitt svar till demmpa
 
Första bilden visar golvvärmeshunten.

Enligt anvisningarna i fjärde bilden så innehåller rumstermostaten även styrelektroniken.

Så, nej, det går inte att byta bara rumstermostaten till ”vad som helst” utan det måste vara en exakt lika dan, eller så byts hela styrningen (rumstermostat, styrelektronik & ställdon).
 
Demmpa Demmpa skrev:
Första bilden visar golvvärmeshunten.

Enligt anvisningarna i fjärde bilden så innehåller rumstermostaten även styrelektroniken.

Så, nej, det går inte att byta bara rumstermostaten till ”vad som helst” utan det måste vara en exakt lika dan, eller så byts hela styrningen (rumstermostat, styrelektronik & ställdon).
å fasen. Tusen tack för hjälpen. Blir väl till att ringa termotech imorn & hoppas att det finns en likadan.
Märkligt att det står på så många ställen att de flesta passar. Men jag kanske har ngt udda system.

ok men då vet jag lite mer, men hur säker kan jag vara på att det är termostaten & hur felsöker jag det isf?
 
Det under huset, dom rör som är till vänster, blir dom varma. Sen sitter det ett vitt ställdeon där. En plastmutter under den, lossa och få donet i handen. Kolla den lilla piggen om den går att trycka ner och ska fjädra upp. Om den inte kommer upp, utan bara syns någon mm på. Knacka på den med et mejselskaft som en hackspett så brukar dom lossa, sen trycker du den ca ggr så den går lätt. En klassiker efter sommaren att dom fastnar i stängt läge.

Edit fick inte antal ggr ska vara ca 10
 
Redigerat:
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det under huset, dom rör som är till vänster, blir dom varma. Sen sitter det ett vitt ställdeon där. En plastmutter under den, lossa och få donet i handen. Kolla den lilla piggen om den går att trycka ner och ska fjädra upp. Om den inte kommer upp, utan bara syns någon mm på. Knacka på den med et mejselskaft som en hackspett så brukar dom lossa, sen trycker du den ca ggr så den går lätt. En klassiker efter sommaren att dom fastnar i stängt läge.

Edit fick inte antal ggr ska vara ca 10
ok
Kopparrören är iskalla.
Den vita toppen på ställaren, hur får jag av den?
Snurrar jag av den?
Den sitter lite dumt till, typ 10cm från taket, så blir svårt att se uppifrån om det är så jag ska leta efter piggen men det kanske går. Måste bara veta hur jag får av höljet? Vill inte paja ngt
 
Under själva kroppen ( den med sladden ) sitter en plastmutter, bara skruva på den och donet får du i handen. Tror säkert du ser piggen, den ska vara uppe ca 4 -5 mm.Om du tar en skruvmejsel och trycker på den, ska den gå ner och sedan gå upp själv. Om inte så gör som mitt tidigare inlägg med knacka.
 
J jonaserik skrev:
Under själva kroppen ( den med sladden ) sitter en plastmutter, bara skruva på den och donet får du i handen. Tror säkert du ser piggen, den ska vara uppe ca 4 -5 mm.Om du tar en skruvmejsel och trycker på den, ska den gå ner och sedan gå upp själv. Om inte så gör som mitt tidigare inlägg med knacka.
ok grymt.
Jag testade detta & den åkte upp snabbt. Jag tryckte nippeln upp & ner några grr & knackade lite. Kändes inte som att den fastnat. Men, när jag gjort det några minuter så kände jag på kopparrören & de var båda två jättevarma. Tänkte att yes, nu kom det igång.
Men golvet blev aldrig varmt tyvärr ändå.

vad innebär det här? Att allt där under funkar men termostaten är kass?
Eller kan jag göra ngt mer?

tusen tack för all denna hjälp hörni! Uppskattas mkt
 
Du vet att det tar många timmar att värma ett golv beroende på hur det är konstruerat ?
 
J tibello skrev:
Men, när jag gjort det några minuter så kände jag på kopparrören & de var båda två jättevarma. Tänkte att yes, nu kom det igång.
Men golvet blev aldrig varmt tyvärr ändå.
Blev bägge blåa slangarna varma?
Eller var det bara kopparrören som blev varma?
 
I InsidersUnited skrev:
Du vet att det tar många timmar att värma ett golv beroende på hur det är konstruerat ?
jag väntade över natten utan förändring. Borde ju räcka väl?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Blev bägge blåa slangarna varma?
Eller var det bara kopparrören som blev varma?
oj jag kollade inte de blå slangarna. Ska kolla när jag är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.