Hej!

Jag lyckades med konststycket att slå av någon form av motstånd eller sensor eller något som satt nere i vänstra högra hörnet. Då slutade termostaten att fungera och började blinka grön/röd med felkod err 2.

Tyvärr hittar jag inte vilken modell det är, men på sidan är det en klisterlapp där det står: 66 210 84. När jag googlar det kommer det upp en pdf på EB-Therm 350. I mitt tycke verkar den iaf likna min termostat.

Går det att laga?

Vad kan man köpa för termostat som kan tänkas passa?






Öppnad elektrisk termostat med felkod på displayen och synlig elektronik samt anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termostat visar felkod 'ERR 2' på displayen med blinkande grönt och rött ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen termostat med blinkande grön/röd lampa och synlig klisterlapp med numret '66 210 84'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen termostat utan frontpanel som avslöjar kablage och klistermärkt med modellnummer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske en termistor för rumstemperaturavkänning?
En enkel komponent som är lätt att införskaffa. Dock finns dom i olika resistansområde.
 
E etompau skrev:
Kanske en termistor för rumstemperaturavkänning?
En enkel komponent som är lätt att införskaffa. Dock finns dom i olika resistansområde.
Jag har lyckats lokalisera komponenten. Tror du att den går att typ löda fast igen? Spelar det i så fall roll åt vilket håll? Kan det vara farligt om jag löder fast den åt fel håll?

Självklart kommer jag i så fall att bryta ström och koppla ur kablarna innan...

Finns det något sätt att avgöra vad det är för komponent - och var kan man i så fall hitta en lika dan?

Den ska alltså sitta längst ner till vänster där det står R1.

Grön genomgående hålmonterad LED-komponent med två ben, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Med en lödkolv med liten spets och lite fingerfärdighet bör du kunna få dit den igen.
Det är en termistor och den är opolariserad.

Ska du ersätta den bör du mäta upp resistansen den har med ett mätinstrument innan du går igång med att försöka löda dit den. Det ska inte mycket till förrän ett eller båda benen lossar från komponentkroppen.

https://www.electrokit.com/produkt-kategori/motstand/ntc/
 
T Tobias Bohlin skrev:
Vad kan man köpa för termostat som kan tänkas passa?
Det är som du säger en Ebeco EB-Therm 350/355. Vill du ha en likadan kan du köpa den här:
https://www.elbutik.se/product.html/ebeco-eb-therm-355

Du kan även ta en annan av deras modeller, eller nyaste varianten EB-Therm 400. Du kan i samtliga fall sannolikt behålla golvsensorn, men även byta till den nya medföljande om du vill. Går även bra att ringa Ebecos normalt ganska hjälpsamma kundtjänst om du vill fråga. Men att byta ut denna till en annan av deras modeller ska vara ganska straight forward.
 
  • Gilla
Tobert
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.