Hej!

2 av 3 elradiatorer i mitt garage fungerar inte.
Av nyfikenhet skruvade jag bort termostaten på den ena radiatorn och fann detta.

Öppen elradiator termostat med smält plasthölje och synlig värmesäkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ingen expert, men är det inte en värmesäkring längst ner till vänster? Och borde inte den ha brunnit av istället för att smälta höljet?

Jag mailade tillverkaren med samma fråga och fick då bara svaret att jag behöver byta termostaten som kostar 400kr.
 
Jag tycker att det ser ut som en termistor, och har den brunnit har du troligen nått fel på elektroniken
 
Den nere till vänster lär vara rumstemperaturavkännaren, den runda upptill är termosäkringen.

Plasten nere till vänster misstänker jag är smält på fabriken just för att tempavkännaren ska sitta kvar på rätt plats.
 
  • Gilla
b_hasse och 3 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Den nere till vänster lär vara rumstemperaturavkännaren, den runda upptill är termosäkringen.

Plasten nere till vänster misstänker jag är smält på fabriken just för att tempavkännaren ska sitta kvar på rätt plats.
Låter som en rimlig förklaring. Tack.
 
Eftersom elementen är 400V och att det är två av tre element som inte fungerar så låter det som om att en fas är gången.
Elementen är nog kopplade på följande sätt:
L1-L2, L2-L3 & L1-L3
 
  • Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Ska kolla om så är fallet, men vad jag såg hade ingen säkring löst ut. Tror faktiskt att det är 3st 1-poliga C10 för värmen. Är det normalt eller borde det va en 3-polig?
 
Det är väl rätt "normalt" när det är en ren värmegrupp.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det är inte säkert att vipparmen på en dvärgbrytare hoppar ner när den löser ut, det händer ibland att den bara rör sig 1 mm.

Har du mätinstrument (och vet hur/vad du gör) så kan du mäta om du har spänning (400V +-20V) fram till elementen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.