Tjo!
Vi har bott i villa i ca: 2 månader nu med allt vad det innebär. Fick börja med att köpa åkgräsklippare eftersom förra boendet hade en gräsmatta på typ 10 kvm. Den nuvarande är kanske 7-800 kvm. :D

Klipparen jag köpte var en Stiga Villa, troligtvis från -91. Jag fick den billigt men fick börja med att byta två remmar för klippaggregatet. En vecka senare small ena axeln till knivarna. När jag försökte montera på den nya rök den tandade remmen mellan båda knivaxlarna så det fick bli en ny sådan också. Jag har alltså lagt en jäkla massa tid och en inte helt liten summa på renovering. Nog svamlat. :p

I förra veckan gick motorn helt plötsligt trögare och trögare för att sedan helt stanna. Ungefär som den uppför sig när man kör i för högt gräs. Fast den här gången var det klippt gräs.
När jag lyfte på locket och kollade på motorn så rann det ut olja på gräset... Den där grejen som brukar snurra uppe på motorn (jag kan absolut ingenting om motorer) kunde jag snurra ett halvt varv, sedan blev det stopp. När jag hade juckat lite fram och tillbaka hörde jag att något lossnade och sedan gick det att snurra runt igen.
När jag vrider på nyckeln nu så låter skiten som en symaskin typ... Inte som en motor som inte tänder (alltså inga "dunk, dunk, dunk") utan egentligen är det nog startmotorn jag hör låta.
Visst låter det som en skuren motor?? Med tanke på all olja som mer eller mindre forsade ut också... :cool:

Ok, två frågor:
1. Är det någon idé att försöka sälja skiten som finns kvar? Knivarna är helt ok, remmarna är nya så en motorkunnig person borde kunna använda den som reserv, alternativt byta motor. Det är en 8 hk Briggs & Stratton som enligt en kompis inte är svår att byta.

2. Om jag inte får sålt den, vad gör jag då? Tar återvinningstationen emot en sådan pjäs? Eller ska den till skroten?

Tacksam för svar! :surprised:

/edit
Jag ska alltså inte ha den själv. Har redan köpt en Husqvarna Rider 111 så nu är det kul att klippa gräset igen. Kunde dock ha sparat typ 5000 spänn om jag vetat detta för 2 månader sedan...
 
Redigerat:
Allt går att sälja, det handlar bara om att hitta rätt pris.

Skänk bort skiten i nödfall, på återvinningsstationen vill dom väl ha betalt för att ta emot den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.