Hej!
Idag på kvällen såg jag en vattenfläck på golvet som jag antog att nån i familjen bara spillt ut. Ett par timmar senare ser vi att det kommer från taket.

Min pappa nämnde nu i höstas att en panna gått sönder och att jag måste byta den. Jag har trott att min pappa har åtgärdat problemet och här står jag nu. Jag är fullt medveten om att försäkringen inte täcker vatten utifrån. Men vad gör jag härnäst? Blir det här skitdyrt? Det droppar alltså en droppe var femte minut ungefär så det rinner ju inte. Jag är väldigt säker på att det är taket men förstår ju att den även kan vara något rör.

Hur roddar jag i det här nu? En familjemedlem är redo att kolla taket imorgon, jag tänkte även be min snälla granne om hjälp. Men utöver det, hur gör jag en lista av det här och bockar av allt eftersom?

Hade behövt en bok "allt om att vara husägare, för idioter" för jag är verkligen totalt grön!

Med vänliga hälsningar Sophie.

Bild på taket.

Vattenfläck och droppspår på ett ljust innertak som indikerar en läcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En mörk vattenfläck synlig längs med en skarv på ett vitmålat innertak, vilket tyder på vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enklaste jag skulle göra helt akut är att täck taket där ni misstänker att det läcker.

gå upp på vinden och kolla hur det ser ut?

Finns det någon som bedriver fastighetsjour ni kan ringa och be om hjälp?
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Lite foto från vinden där det läcker samt foto på yttertaket där du tror det läcker.
Sedan får du nog en kaskad av råd om hur du bör gå tillväga.
 
en hink på vinden borde ju avhjälpa det akuta............
 
Verkar va läge att se över taket i sin helhet om det åker rakt igenom så där.
 
Pannor på taket är ju egentligen inte det som ska hålla tätt utan pappen som ligger under ska sköta det.
 
  • Gilla
Bngth och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Pannor på taket är ju egentligen inte det som ska hålla tätt utan pappen som ligger under ska sköta det.
Finns många hus med pannor utan papp. Det är så man bygger om man vill ha det skottsäkert men det kostar mer och många hus har ju bara masonit under pannorna som ska ta det värsta.
 
Taket är viktigt att hålla kolla på.
Försäkringen täcker oftast inte vattenläckage genom tak t.ex.
 
Bild på taket. Bild på vinden
Bild på själva pappen. Byggår.
Finns det ångspärr dvs byggplast i taket?
 
Steg 1: Inspektera och lokalisera läckaget och vad som orsakar det (omgående).
Steg 2: Fundera ut och utför lämplig åtgärd på kort sikt.
Steg 3: Fundera ut en lämplig åtgärd på lång sikt och när den bör göras.
 
S Stefan1972 skrev:
Finns många hus med pannor utan papp. Det är så man bygger om man vill ha det skottsäkert men det kostar mer och många hus har ju bara masonit under pannorna som ska ta det värsta.
Om du har board (masonit) eller plast eller papp spelar ingen roll, det är det som skall hålla tätt, inte takpannorna.
 
  • Wow
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om du har board (masonit) eller plast eller papp spelar ingen roll, det är det som skall hålla tätt, inte takpannorna.
ja naturligtvis men om du syftar på papp så ligger ju det på ett undertak och allt blir mycket bättre och stabilare. Ett tak med pannor och enbart masonit blir ju genast mycket sårbarare.
 
S Stefan1972 skrev:
ja naturligtvis men om du syftar på papp så ligger ju det på ett undertak och allt blir mycket bättre och stabilare. Ett tak med pannor och enbart masonit blir ju genast mycket sårbarare.
Håller med men nu började detta med att en panna var trasig och det läckte in.
Det jag säger är ju bara det att pannorna inte är det som ska vara det som håller tätt.
Pannorna är en dekoration på taket och gör att skydda tätskiktet dom ligger under.
 
  • Wow
kest
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Det jag säger är ju bara det att pannorna inte är det som ska vara det som håller tätt.
Pannorna är en dekoration på taket och gör att skydda tätskiktet dom ligger under.
Ekonomibyggnader på landet hade ibland bara tegel på taken och inget undertak.
Pannorna var definitivt där för att skydda mot nederbörd. Att en papp skulle skydda i trettio år har nog aldrig varet grundtanken utan ett kondensskydd samt det lilla vatten som driver in via blåst.

Takpannor
Definitivt inte en utsmyckning i dekorativt syfte.
 
K kest skrev:
Ekonomibyggnader på landet hade ibland bara tegel på taken och inget undertak.
Pannorna var definitivt där för att skydda mot nederbörd. Att en papp skulle skydda i trettio år har nog aldrig varet grundtanken utan ett kondensskydd samt det lilla vatten som driver in via blåst.

Takpannor
Definitivt inte en utsmyckning i dekorativt syfte.
Men precis som du säger, ekonomi byggnader utan krav på att det skall vara 100 procent tätt så är det helt ok.
På hus där du förvarar allting av värde som du vill skydda mot regn och fukt så måste det till ett skydd av något slag.
Olika husfabrikanter och olika byggföretag använder lite olika sorters skydd (board, plast, gles med papp osv) men det är definitivt så att där skall vara tätt under pannorna.
Försök få någon vettig snickare att bygga ett hus där du bara vill ha det lite tätt under pannorna!!!!
Jag vill iallafall att mina hus håller tätt alltid under takets livslängd dvs ca 30-40 år för vanliga pannor.
Efter det har den tekniska livslängden både på pannorna och tätskiktet tagit slut.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.