Hejsan!

Jag har en flisstoker byggd av TK flis värme i Norberg år 1979 (norra västmanland). Nu har utlösningsmekanismen av mekankisk typ till sprinklersystemet gått sönder. (se pil på fotot för placering). Ovanför hänger en 10 liters dunk med vatten, endast fallhöjdstryck.

-Är det någon som har denna del som reservdel ?

-Eller vad ska jag sätta dit istället för att få en säkerhet mot bakeld i matarskruven ? smältsäkring/termostatventil etc ??

Mvh
Johan
 
  • Panna och stoker.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
johan5588 skrev:
Hejsan!

Jag har en flisstoker byggd av TK flis värme i Norberg år 1979 (norra västmanland). Nu har utlösningsmekanismen av mekankisk typ till sprinklersystemet gått sönder. (se pil på fotot för placering). Ovanför hänger en 10 liters dunk med vatten, endast fallhöjdstryck.

-Är det någon som har denna del som reservdel ?

-Eller vad ska jag sätta dit istället för att få en säkerhet mot bakeld i matarskruven ? smältsäkring/termostatventil etc ??

Mvh
Johan
Montera dit en AVTA-ventil från Danfoss. Kopplas på kallvattenledning, dvs det ligger tryck på som utlöses när givarens temperatur uppnåtts.
 
SYR-ventil heter den som är monterad på min anläggning. Kopplad mot en vattendunk istället för vattenledning.
Givaren sitter strappad mot röret.
Den har aldrig behövt arbeta.
 
bax skrev:
SYR-ventil heter den som är monterad på min anläggning. Kopplad mot en vattendunk istället för vattenledning.
Givaren sitter strappad mot röret.
Den har aldrig behövt arbeta.
SYR är väl egentligen ett företag som tillverkar ventiler?
 
Det är mycket möjligt.
SYR 3065 temperaturbegränsare står det på den lilla lappen som hänger där.
 
bax skrev:
SYR-ventil heter den som är monterad på min anläggning. Kopplad mot en vattendunk istället för vattenledning.
Givaren sitter strappad mot röret.
Den har aldrig behövt arbeta.
Denna SYR-ventil är tänkt att använda som nödkylning av fastbränslepannor. Öppningstemperaturen är +95 grader C och är därför inte särskilt lämplig för sprinkler till flisskruv. Man brukar tala om att en lagom öppningstemp är +55 grader C. Men jag vill poängtera att en ventil som öppnar vid +95 grader C är mycket bättre än ingen alls :)
 
Tänkte precis på en sådan.
Gå in på Rinkabyrör och sök på SYR 3065
Den löser ut vid 95*. Och borde funka både till en dunk eller koppla direkt på ledningen
Har själv denna modellen kopplad till min kylslinga på pannan, även att jag inte har kommunalt vatten. Men hydroforen klarar köra ut mycket vatten på sitt egna tryck
http://www.somatherm.se/pdf/TYP_3065.pdf
 
Lite långsam ;)

Kanske att 95* är lite lite då
Men en ventil till detta syfte borde väl gå att frambringa?
 
pipewelder skrev:
Denna SYR-ventil är tänkt att använda som nödkylning av fastbränslepannor. Öppningstemperaturen är +95 grader C och är därför inte särskilt lämplig för sprinkler till flisskruv. Man brukar tala om att en lagom öppningstemp är +55 grader C. Men jag vill poängtera att en ventil som öppnar vid +95 grader C är mycket bättre än ingen alls :)

Jo, jag vet vad den egentligen är avsedd för.
Den sitter på en IWABOMATIC från Naturenergi, det är inte jag som monterat den utan det är från fabrik.
Utan att vara säker på det, så antar jag att Naturenergi låtit testa konstruktionen nånstans, SP eller nåt sånt.

Den har som sagt aldrig varit i närheten av att behöva göra sin uppgift i.o.m eltändningen.
 
tidigare så var väl inte brännare o dyl typgodkända vad jag vill minnas iaf?
 
Hej igen!

Tack för alla tips :) , sitter o kikar på dom två alternativen som ni skrivit om:

1. AVTA-ventil från Danfoss
2. SYR 3065

Jag vill helst koppla "ventilen" till en hängande vattendunk på 10-15 liter. AVTA-ventilen verkar ju ha sina fördelar då den finns i olika varinater med olika utlösningstemperatur:
http://varme.danfoss.se/PCMPDF/I3-25.pdf

-Hmm....passar båda att koppla mot vattendunk ?

-Hur och var bör man fästa givaren ?

/Johan
 
johan5588 skrev:
Hej igen!

Tack för alla tips :) , sitter o kikar på dom två alternativen som ni skrivit om:

1. AVTA-ventil från Danfoss
2. SYR 3065

Jag vill helst koppla "ventilen" till en hängande vattendunk på 10-15 liter. AVTA-ventilen verkar ju ha sina fördelar då den finns i olika varinater med olika utlösningstemperatur:
[länk]

-Hmm....passar båda att koppla mot vattendunk ?

-Hur och var bör man fästa givaren ?

/Johan
Skulle rekommendera AVTA-ventil p.g.a möjligheten att ha en flexibel öppningstemperatur. Denna ventil används som sprinkelventil hos flera leverantörer av flisanläggningar. Som jag skrev tidigare så går det givetvis att använda en SYR-ventil men med tanke på dess höga öppningstemperatur så lär det brinna rätt häftigt i stokerskruven innan givaren, som för övrigt normalt sett monteras på skruvrörets utsida, signalerar på inställd temperatur dvs ca 95 grader C.

När det gäller vattendunk så vore det säkrare att istället komplettera med ett trycksatt kärl fyllt med vatten som kopplas till AVTA-ventilen. På så sätt har du alltid en viss mängd trycksatt vatten även om inkommande vatten (kommunalt eller från egen källa) blir trycklöst. Kolla på det röda kärlet på bilderna så förstår du vad jag menar. http://www.reka.com/Dansk hj.side/mit_web-sted/MR 10kW.htm

Lycka till
 
I min anläggning har jag som första stopp en 10l vattendunk med en stos ner i skruven som är fylld med bivax. Såna kakor som man rullar ljus av. Slangstosen är proppad med vax och sne sitter slangen på. Vid bakbrand är tanken att vaxet smälter och vattnet rinner ner i skruven. Ca 50-60 cm bakom den sitter en AVTA med två stosar ner i skruven, Jag har ett 3-kubiks förråd i kontakt med ytterväggen i trä...

Tobias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.