I mitt värmesystem finns en shunt kopplad till en termostat. Shunten används inte längre utan systemet regleras på annat vis. Mekanismen som styr shunten är bortkopplad, och det som finns kvar är nu en blank cylinder som sticker ut (och som mekanismen tidigare varit kopplad till). Problemet är att jag inte vet om shunten är helt öppen vilket den ska vara (men det verkar inte vara så). Cylindern sitter fast mycket hårt och jag vet inte hur våldsam jag vågar vara. Ska försöka skruva (snurra den) in och ut, eller ska den bara dras ut och in? Vill inte gärna dra sönder allt. Tacksam för tips.
 
Shuntar brukar man vrida på. Ta en rör- eller papegojtång och försök vrida axeln fram och tillbaka. Spruta gärna på nåt rostlösande där axeln går in i shunten.
Du kan ta i rätt bra utan att den går sönder. Har du otur har den fastnat inuti och då måste du plocka isär hela shunten och rengöra den.

När du väl kan vrida på den, kan det vara svårt att hitta de olika lägena. Testa att lägga handen på det utgående röret. Ju varmare det känns desto mer öppen är shunten. När den är helt stängd ska röret vara ljummet eller svalt, beroende på omständigheterna. Var beredd på viss fördröjning p.g.a. att röret inte svalnar så fort.
 
Tack för tips. Jag ska ta en rörtång och försöka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.