Hejsan!

Vi håller på att utforska värmesystemet i vårt nyköpta hus från 1910. Shuntautomatiken är trasig och vi måste därför ställa shunten med det manuella vredet.

Är osäker på om skruven riktning motsvarar rätt inställning på shunten. Någon som vet hur den manuella skruven bör ställas i förhållande till indikatorn?

Tack på förhand!
 
  • Värmerörsanslutning med manuellt vred och skadad shuntautomatik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
felixnh felixnh skrev:
Hejsan!

Vi håller på att utforska värmesystemet i vårt nyköpta hus från 1910. Shuntautomatiken är trasig och vi måste därför ställa shunten med det manuella vredet.

Är osäker på om skruven riktning motsvarar rätt inställning på shunten. Någon som vet hur den manuella skruven bör ställas i förhållande till indikatorn?

Tack på förhand!
Till höger om axeln har du en liten bild som förklarar läget. Det ska finnas en avfasning på axeln.
 
B Bjober skrev:
Till höger om axeln har du en liten bild som förklarar läget. Det ska finnas en avfasning på axeln.
Hmm på metallskruven menar du? Kan inte hitta något där. Plasten sitter stenhårt så går bara att vrida på metallskruven.
 
felixnh felixnh skrev:
Hmm på metallskruven menar du? Kan inte hitta något där. Plasten sitter stenhårt så går bara att vrida på metallskruven.
Följer inte dem vita visaren med när du vrider på skruvskallen?
Just nu står den på 7, dvs nästan helt öppen shunt (varmt framledningsvatten)
Det är bara att justera efter vädret, ju kallare desto högre siffra på skalan.
 
K karlmb skrev:
Följer inte dem vita visaren med när du vrider på skruvskallen?
Just nu står den på 7, dvs nästan helt öppen shunt (varmt framledningsvatten)
Det är bara att justera efter vädret, ju kallare desto högre siffra på skalan.
Nix den sitter som sten, enbart skruven rör sig :/
 
felixnh felixnh skrev:
Nix den sitter som sten, enbart skruven rör sig :/
Om du skruvar åt vänster, skruvar du ut hela skruven då? Eller följer axeln med och du kan snurra runt runt?
 
K karlmb skrev:
Om du skruvar åt vänster, skruvar du ut hela skruven då? Eller följer axeln med och du kan snurra runt runt?
Skruven åker utåt. Den vita axeln står still.
 
Skruven, menar du den som syns då, är det så, bort med skruven och skrota plasten. under där en axeln med en fasning, den marker vilken port som är stängd. Eftersom hela koppling gått sin väg så sitter själva shuntdelen fast, inget ovanligt. En stor polygrp eller en mindre rörtång och rucka på axeln samt att knacka med hammaren på axeln så brukar dom släppa, fasningen på axeln är detsamma som pilen, får du snurr på axeln så finns reservdelar till det att köpa. Det är ESBE både motor och shunt
 
J jonaserik skrev:
Skruven, menar du den som syns då, är det så, bort med skruven och skrota plasten. under där en axeln med en fasning, den marker vilken port som är stängd. Eftersom hela koppling gått sin väg så sitter själva shuntdelen fast, inget ovanligt. En stor polygrp eller en mindre rörtång och rucka på axeln samt att knacka med hammaren på axeln så brukar dom släppa, fasningen på axeln är detsamma som pilen, får du snurr på axeln så finns reservdelar till det att köpa. Det är ESBE både motor och shunt
Tack så mycket! Gör det imorgon bitti ifall något går snett (-20 här). En fråga till, kan jag ha systemet igång under tiden eller bör jag stänga av cirkulationspumpen?
 
Svar nej behöver inte stängas av , bara gasa på med värmen, har du värme så vänta ett tag tills tempen åker upp en bit
 
  • Gilla
felixnh
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Skruven, menar du den som syns då, är det så, bort med skruven och skrota plasten. under där en axeln med en fasning, den marker vilken port som är stängd. Eftersom hela koppling gått sin väg så sitter själva shuntdelen fast, inget ovanligt. En stor polygrp eller en mindre rörtång och rucka på axeln samt att knacka med hammaren på axeln så brukar dom släppa, fasningen på axeln är detsamma som pilen, får du snurr på axeln så finns reservdelar till det att köpa. Det är ESBE både motor och shunt
Det går ju å andra sidan att skruva in skruven i botten och bara vrida hela paketet vidare åt höger. Axeln kan ha fastnat som sagt men med en stor skruvmejsel så bör det gå att vrida den åt höger. Vill du minska värmen så är det bara att dra den runt nästan ett varv till så plastvisaren de sätt dit pekar på en lägre siffra.
Men sen är det bara att köpa en ny "arm:" som skuntmotorn kan greppa tag i.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.