Hejsan!
Vi håller på att utforska värmesystemet i vårt nyköpta hus från 1910. Shuntautomatiken är trasig och vi måste därför ställa shunten med det manuella vredet.
Är osäker på om skruven riktning motsvarar rätt inställning på shunten. Någon som vet hur den manuella skruven bör ställas i förhållande till indikatorn?
Tack på förhand!
Vi håller på att utforska värmesystemet i vårt nyköpta hus från 1910. Shuntautomatiken är trasig och vi måste därför ställa shunten med det manuella vredet.
Är osäker på om skruven riktning motsvarar rätt inställning på shunten. Någon som vet hur den manuella skruven bör ställas i förhållande till indikatorn?
Tack på förhand!
Till höger om axeln har du en liten bild som förklarar läget. Det ska finnas en avfasning på axeln.felixnh skrev:Hejsan!
Vi håller på att utforska värmesystemet i vårt nyköpta hus från 1910. Shuntautomatiken är trasig och vi måste därför ställa shunten med det manuella vredet.
Är osäker på om skruven riktning motsvarar rätt inställning på shunten. Någon som vet hur den manuella skruven bör ställas i förhållande till indikatorn?
Tack på förhand!
Följer inte dem vita visaren med när du vrider på skruvskallen?felixnh skrev:
Just nu står den på 7, dvs nästan helt öppen shunt (varmt framledningsvatten)
Det är bara att justera efter vädret, ju kallare desto högre siffra på skalan.
Skruven, menar du den som syns då, är det så, bort med skruven och skrota plasten. under där en axeln med en fasning, den marker vilken port som är stängd. Eftersom hela koppling gått sin väg så sitter själva shuntdelen fast, inget ovanligt. En stor polygrp eller en mindre rörtång och rucka på axeln samt att knacka med hammaren på axeln så brukar dom släppa, fasningen på axeln är detsamma som pilen, får du snurr på axeln så finns reservdelar till det att köpa. Det är ESBE både motor och shunt
Produkter som diskuteras: "rörtång"
Rörtänger
Rörtänger är specialiserade verktyg som används för att greppa och vrida rör och rördelar vid montering eller demontering. De är utformade med kraftiga käftar som kan ge ett fast grepp om runda, fyrkantiga, sexkantiga och åttkantiga rör
Läs mer
Tack så mycket! Gör det imorgon bitti ifall något går snett (-20 här). En fråga till, kan jag ha systemet igång under tiden eller bör jag stänga av cirkulationspumpen?J jonaserik skrev:Skruven, menar du den som syns då, är det så, bort med skruven och skrota plasten. under där en axeln med en fasning, den marker vilken port som är stängd. Eftersom hela koppling gått sin väg så sitter själva shuntdelen fast, inget ovanligt. En stor polygrp eller en mindre rörtång och rucka på axeln samt att knacka med hammaren på axeln så brukar dom släppa, fasningen på axeln är detsamma som pilen, får du snurr på axeln så finns reservdelar till det att köpa. Det är ESBE både motor och shunt
Det går ju å andra sidan att skruva in skruven i botten och bara vrida hela paketet vidare åt höger. Axeln kan ha fastnat som sagt men med en stor skruvmejsel så bör det gå att vrida den åt höger. Vill du minska värmen så är det bara att dra den runt nästan ett varv till så plastvisaren de sätt dit pekar på en lägre siffra.J jonaserik skrev:Skruven, menar du den som syns då, är det så, bort med skruven och skrota plasten. under där en axeln med en fasning, den marker vilken port som är stängd. Eftersom hela koppling gått sin väg så sitter själva shuntdelen fast, inget ovanligt. En stor polygrp eller en mindre rörtång och rucka på axeln samt att knacka med hammaren på axeln så brukar dom släppa, fasningen på axeln är detsamma som pilen, får du snurr på axeln så finns reservdelar till det att köpa. Det är ESBE både motor och shunt
Men sen är det bara att köpa en ny "arm:" som skuntmotorn kan greppa tag i.
Produkter som diskuteras i tråden