Jag har en smådelstvätt (tvättar motordelar med avfettning) som heter Tvättmusslan och är minst 25 år gammal. Den har två pumpar för avfettningen - en för att duscha delarna och en för att pumpa avfettning till en borste för manuell rengöring.

Nu har den ena pumpen (duschpumpen) lagt av. Pumpen har en fläkt kopplad till motoraxeln och man ser att axeln rycker när man lägger på 230V. Dock snurrar den inte. man kan lätt snurra axeln via fläkten. så axeln har inte fastnat.

Googlar man pumpens beteckning så har den utgått sedan länge, men den verkar vara mycket nära släkt med pumpar för diskmaskiner och tvättmaskiner.

Finns det något man kan kolla eller göra för att försöka få igång pumpen, eller är det bara att börja jaga en ersättare?

Närbild av anslutna kablar och komponenter i en elektrisk installation med fokus på en Siemens-komponent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är där en kondensator kopplad till pumpen? Det kan vara den som det är dags att byta i så fall.
 
Jag kan inte komma ihåg att jag sett någon kondensator, men ska definitivt kolla upp det nästa gång jag är vid tvätten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.