Hej! I dag när jag var ute på trädgården märkte jag att något har haft sönder plasten och rivit ut isolasjon över våra källarfönster. Har letat lite på nätet men hittar inga andra som haft liknande problem. Det jag vill veta är vad eller eventuellt vilket djur som kan gjort detta. Tjejen menar det kan vara råttor som provat ta sig in. Logiskt då det nyss börjat frysa på rejält ute och rottorna säkert vill in.

Jag är dock inte helt övertygad då det är på ovansidan av fönstret. Hur bra är råttorna på att klättra på grundmur / panelvägg? Bifogar några bilder så ni ser vad jag menar. Någon andra som varit med om detta? Gäller samtliga fönster vid marken.

Och, vad skulle vara bästa sättet att laga - sen förhindra att detta händer igen?
Källarfönster med sönderriven isolering och skador på plasten, eventuellt orsakat av djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad plastisolering och utspridd isolering ovanpå ett källarfönster, tecken på djuranfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad isolering och plast ovanför ett källarfönster, tecken på djuraktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarfönster med sönderriven plastisolering och spilld isolering på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Fåglarna brukar gilla att hacka/sno åt sig isolering :)
 
Det låter ju mer troligt än råttor iaf! Tack så mycket.
 
Isoleringen bör inte vara synlig, skruva/spika fast en bräda som täcker.
 
AXS
Eller en plåt.
 
Tack för svar! Gällande plasten som innan varit tät. Finns det någon anledning att åtgärda det också kanske? Isf, hur? Får kapa upp lite plåt eller material och sätta dit sen.
 
Är plasten tunn som en soppåse? Ser ut att vara någon typ av plast som inte är tänkt att ha som tätning av själva huset. Om ditt hur är gammalt sitter det knappast inplastat överallt.
 
Det är en villa från -79. Ja, typ som en sopsäck. Säkert för att dölja och håla torrt. Just nu är det ju rakt till isolationen om man tittar upp från marken. Kan ju knappast vara bra för isolationen att bli fuktig häller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.