Jag ska börja inlägget med att säga att jag är dåligt insatt i hur ventilation fungerar, men vet att vi har en fläkt för ventilation på vårt hustak. Den fläkten är från -81 när huset byggdes. Fläkten har under en längre tid låtit illa (dåliga kullager?) för att nu helt lagt av. Händer absolut ingenting när jag vrider på varvtalsregulatorn i köket. Antar att motorn skurit? Luften i vårt hus står helt still och vi behöver fixa detta snarast. Jag försöker söka på nätet efter vad vi ska köpa för typ av fläkt men går bet tyvärr. Har någon här kunskap om vad för motor vi behöver?

Mvh

 
  • Öppen, sliten tvättmaskin utomhus, saknar trumma, synbar elkomponent, rostig, nedgången, ingrodd smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Typskylt på utrustning, varningsmärken, tekniska specifikationer, tillverkarinformation, Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
(Fläkt)typ: SVF-9
Sökning på nätet efter "svf-9" gav bla följande,
[länk]
[länk]
Finns det ingenting annat som kan gå sönder förutom motorn? Vad är den orangea detaljen på bilden tex?
 
Den oranga "tuben" är en start-/driftkondensator.
Ja, den kan gå sönder.
 
Hur stort hus har du nu och i vilka rum har du utsug ur nu?
 
Du får mäta takgenomföringen, denna kanske funkar? Sen behöver du veta vilket flöde du behöver i huset.
 
  • En svart takfläkt (TFSK 160) på en webbshop, med teknisk ritning och produktinformation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.